1

Onderwerp: hulplijnen gevraagd...

Oke, ik zal bij het begin beginnen...
Mijn vierde kapsel (zo noem je toch het cake wat in de taart zit?) ligt in de prullenbak. Ik ben dus een beetje
gefrustreerd :grr: . Ik wil namelijk graag taarten versieren, maar zou graag het bakken overslaan =D .
Steeds als ik een kapsel bak dan blijft het veel te dun (2,5/3cm), lijkt de onderkant niet helemaal gaar en wat nattig en smaakt ook niet helemaal lekker (terwijl de bovenkant lekker is) en zit ik ontzettend te klieren met die tijden van de oven omdat hij anders weer verbrand. Kortom:

2

Re: hulplijnen gevraagd...

Ik zou je bij de hand willen pakken en zeggen kom gewoon een keer bij mij kijken en dan zie je zelf wel misschien wat je fout doet, maar ja, dat is niet altijd even practisch. Wat je ook zou kunnen doen is bij de bakkersschool (ik weet natuurlijk niet of er een in de buurt is bij jou) maar die verkopen kapsels weet ik.

3

Met dat recept krijg ik ze ook niet hoger dan 3 centimeter.
Probeer dit recept eens, dit bevalt mij heel goed:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=46852

4

ik gebruik ook het basisrecept wat jij bedoelt en het lukt echt wel (de eerste was ook helemaal niet goed hoor!). Op welke temperatuur zet je hem? Bij dit basisrecept moet je niet de temperatuur veranderen tijdens het bakken; ik zet de oven op 175gr en 24cm moet dan toch zeker wel 45min.

Groetjes, Dorothea.

5

Dot schreef:

ik gebruik ook het basisrecept wat jij bedoelt en het lukt echt wel (de eerste was ook helemaal niet goed hoor!). Op welke temperatuur zet je hem? Bij dit basisrecept moet je niet de temperatuur veranderen tijdens het bakken; ik zet de oven op 175gr en 24cm moet dan toch zeker wel 45min.

Hoe hoog krijg je hem dan?

6

zo'n 6cm.

Groetjes, Dorothea.

7

Fijn dat het dan schijnbaar toch kan, ik heb het wel 6 keer geprobeerd, maar hoger dan 3 is me niet gelukt.
Dat andere recept lukt me veel beter. Nu zie ik er niet meer tegenop om te bakken.

8

Fijn dat jullie zo snel reageren! ik ga morgen dat andere recept eens proberen.
Ik zie inderdaad ook gewoon op tegen het bakken... en ze mislukken ook dus daardoor kan ik geen taart versieren.. Het bakken wordt in iedergeval niet m'n hobby :lol: !!
Enne.. Monique als je niet zo ver weg woonde maakte ik graag van het aanbod gebruik. Jammer genoeg ook geen bakkersschool in de buurt...

9

Nog even over die temperatuur: Ik heb 'm eerst van 140 op laten lopen tot 180. Toen hij bijna begon te verbranden lager gezet. Maar dat is dus niet goed? Misschien lukt het daarom niet..

10

Als hij mooi van kleur is, maar nog niet gaar is, niet de temperatuur verlagen, maar zilverfolie erover heen leggen. Dan wordt hij niet bruiner, en gaart wel door.

11

pukkie, waar woon je dan?

en zou het niet kunnen liggen aan de siliconenbakvorm, daaar heb ik zelf totaal geen ervaring mee.

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

12

heb je hem wel op een rooster gezet, en niet op de bakplaat van je oven?

13

Hij stond wel op een rooster in de oven.
Ik woon in Nijkerk.
Nou 'k heb nu een ijzeren (of was is dat voor materiaal) bakvorm en het bakpoeder en alluminiumfolie voor het andere recept, dus ga nu zo met m'n volgende taart beginnen! Ik hoop zo dat het lukt *)

14

waar het aan kan liggen
- soort oven, je spreekt van magnetron, is dat hete lucht combi?
- temperatuur: nooit betrouwen op de temp van de oven, ik gebruik een oventhermometer
- oven nooit open doen voor er een half uur verstreken is

15

Yes *) het is gelukt!!! Ik heb het andere recept geprobeerd en het is een mooi taartje geworden. Hij is alleen geen 6cm, maar zo'n 4 cm hoog. Gelijk nog

16

Fijn dat het is gelukt!
Je kan de taarten zeker op elkaar zetten, zodat je 1 hoge taart hebt.
Gaat de taart gevuld in de vriezer? Dan heb je meer dan een ochtend nodig voor hij ontdooit is, en dus bekleedbaar is.
Haal hem dan zo'n 20 uur voor je wilt bekleden uit de vriezer, in de koelkast.
Na het bekleden kan hij nog wel 4 dagen gegeten worden. Dus zaterdagavond lukt makkelijk.

17

Nou nee, de eerste ligt al in de vriezer en de tweede is aan het afkoelen. Ik had in gedachten om ze er vrijdagochtend uit te halen en dan 's middags (rond 13.00uur) te vullen en te bekleden. of is dit te krap qua tijd.
Hoe kan ik ze dan op elkaar doen? bovenkanten boven of juist onder of maakt dat niet uit? (In iedergeval de bovenste taart ondersteboven, neem ik aan, anders is hij niet mooi recht..)

18

Als hij nog niet gevuld is, kan je hem 's ochtends eruit halen, en buiten de koelkast ontdooien, dan is hij snel ontdooit.
Inderdaad bovenste op zijn kop, en andere moet je even kijken hoe die het beste past op elkaar.
Als het nu erg wiebelt kan je er iets van af snijden.

19

in een uurtje is je kapsel wel ontdooit hoor, en ik zou inderdaad de harde kanten eraf snijden, is toch wat taaier!

ben blij dat het je gelukt is!

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

20

Beetje late reactie, maar bedankt voor jullie reactie!

21

Ik gebruik een combi magnetron en ik bak er echt heel wat in af. Mislukken doen ze echt niet en wil ik echt hoge kapsels dan doe ik een rand bakpapier of folie in de vorm. Bakken doe ik 40/45 min. op 180 graden en heerlijke hoge, luchtige biscuits. Gewoon even het e.e.a. uitproberen.

Groetjes Fatima