1 Laatst bewerkt door Aphrodite (26-03-2009 19:45)

Onderwerp: Strakke taart

Ik had even een vraagje over het bekleden van een taart.

Believe, Feel, Love, Be, Create, Inspire..
Facebook

2

Re: Strakke taart

ik ben nog niet lang bezig, maar het strak maken heeft ten eerste heel veel te maken met het strak maken van de botercreme, maar ook door na het bekleden met de smoother goed strak er langs te gaan.

ik ben benieuwd wat er voor reacties komen van ervarene baksters, ik lees mee!

Groetjes, Dorothea.

3

Ik heb ergens gelezen dat je, als je de bodem dezelfde dag bakt als dat je hem bekleedt, je deze dan eerst even een half uurtje in de vriezer moet zetten. Dan kruimelt het niet meer zo.

Maar ik bak idd ook de dag ervoor.

*)

If there's no chocolate in heaven, I'm not going!!!
Trots op mijn nieuwe website! Taartenfreak.nl

4

Dot schreef:

ik ben nog niet lang bezig, maar het strak maken heeft ten eerste heel veel te maken met het strak maken van de botercreme, maar ook door na het bekleden met de smoother goed strak er langs te gaan.

ik ben benieuwd wat er voor reacties komen van ervarene baksters, ik lees mee!

whhaahaaa  ik ben ook heel erg benieuwd naar de tips die gaan komen!! zelf lukt het me ook niet "echt" helemaal

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

5

Strak afsmeren, half uurtje opstijven in de koelkast en na het bekleden flink smootheren!

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

6 Laatst bewerkt door makatralsy (16-02-2009 23:02)

Sir Kneighf schreef:

Strak afsmeren, half uurtje opstijven in de koelkast en na het bekleden flink smootheren!

Dat doe ik dus ook, alleen ga ik n

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

7

Om de taarten strak te houden gebruik ik dus geen botercreme om de taart af te smeren maar abrikozenjam (verwarmt en door de zeef gehaald) om het fondant/marsepein te plakken. Dan leg je de fondant dus rechtstreeks op het strakke kapsel.
Ik krijg botercreme nooit zo strak als het kapsel. En de abrikozenjam proef je niet.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

8

Smelt je fondant dan niet. In jam zit toch water. Ik lees idd wel eens dat ze jam gebruiken, maar ben altijd bang dat het smelt.

Veel liefs Rafaëla

9 Laatst bewerkt door Ottolien (16-02-2009 23:16)

Ik heb nog nooit gehad dat het fondant is gesmolten. En misschien dat ik het daarom wel verwarm zodat het vocht eruit dampt. Geen idee, heb ik me eigenlijk nooit afgevraagd. Inge heeft dat mij ooit zo geleerd.
Het zit wel gelijk redelijk vast dus je moet je fondant wel in 1x goed leggen en op een schone ondergrond werken zonder jam rand, anders is je fondant niet meer te bewaren.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

10

kan dat dan ook met marsepein?

Groetjes, Dorothea.

11

Jam is een normale plakmiddel voor fondant of marsein. Je krijgt geen last van smelten. Een nadeel van hiermee plakken vind ik dat je de zijkanten van de taart (in tegenstelling tot met botercreme) niet kunt strakplamuren. Ik zelf gebruik altijd botercreme of een variatie hiervan (bv merenquebotercreme). Je wordt wel steeds handiger met het strak krijgen. Ik stijf het juist niet tussendoor op, omdat de boter onder de fondant dan te hard is. Als het wat zachter is, kun je juist met de smoother goed glad strijken.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

12

Ik vind mijn botercreme (1:1) Vaak wel moeilijk uit te smeren. Hij trekt soms ook stukjes kapsel mee.
(Maar misschien dat het in de vriezer leggen daar wel tegen helpt?)
Is de botercreme zo of moet je dan gewoon langer mixen

Facebook

13

Aphrodite schreef:

Ik vind mijn botercreme (1:1) Vaak wel moeilijk uit te smeren. Hij trekt soms ook stukjes kapsel mee.

Dat had ik ook een paar keer... en heb gehoord dat et kam komen omdat je boter nog te koud is.. of je heb iets te veel poeder suiker bij gedaan.  En de verpakkinging van 250gram bij de supermarkt zijn niet altijd echt 250 gram.. ik heb een keertje voor de grap de poedersuiker gewogen... en had 280 gram poeder suiker.. nu doe ik dat altijd.. en had ook een keer alleen 230 gram.
ik maak nu mij botercreme met 250 gram boter 200 gram suiker.

14

Ik zal ook eens proberen hoe het gaat met wat minder suiker,
misschien dat dat bij mij ook prettiger werkt.

Facebook

15

Je boter mag echt goed zacht zijn! Je kunt zelfs botercreme maken met gesmolten boter, maar dat wordt erg slap. Als je het lang mixt (moet echt bijna wit zijn), dan smeert het goed uit. Je taart hoeft niet persee in de vriezer te zijn geweest, nachtje koelkast is ook prima. Maar in ieder geval niet snijden op de dag zelf, dat wordt een knoeiboel :D

16

Hmm ok.. die van mij is nooit bijna wit. Blijft boterkleur.
Volgens mij gaat er daar dan wat fout. Welke verhouding boter/ suiker
gebruik jij dan Kadohke?

Facebook

17

Hoe langer je et mix hoe witter et wordt.  Is wel handig als je een stand mixer heb... ik mix mijn gewoon 10 min en dan is de lekker licht.

18

Aphrodite schreef:

Hmm ok.. die van mij is nooit bijna wit. Blijft boterkleur.
Volgens mij gaat er daar dan wat fout. Welke verhouding boter/ suiker
gebruik jij dan Kadohke?

Gewoon 1 op 1 en dan een beetje smaak, meestal vanille essence. Het ligt ook vaak aan het merk boter. Sommige zijn ook geler dan andere, maar je mag de botercreme echt wel 10 minuten op een hoge stand kloppen, dan wordt het heel licht.

19

Kadohke schreef:

Het ligt ook vaak aan het merk boter.

Heb ik ook gemerkt.. en krijg met de goedkoopst roomboter van super de boer et lichtste botercreme... en met een van de duure bleef de echt geel.

20

Canadesje schreef:
Kadohke schreef:

Het ligt ook vaak aan het merk boter.

Heb ik ook gemerkt.. en krijg met de goedkoopst roomboter van super de boer et lichtste botercreme... en met een van de duure bleef de echt geel.

:Y jip, heb ook altijd de allergoedkoopste :D

21

ok ik moet toch echt wat meer geduld kweken..
of een mixer die ik niet steeds vast hoef te houden  :lol:

Facebook

22

Ik gebruik minder suikerbakkerspoeder dan boter. Gebruik 100 mg margarine / 100 mg roomboter en 150 gr suikerbakkerspoeder. Vind deze combi niet te zoet.

Ik snij en bekleed mijn taarten trouwens wel in 1 avond, zoveel tijd van te voren heb ik niet altijd. Smeer de taart af en zet hem in de koelkast, terwijl ik het marsepein voor de bekleding uitrol kan de boter hard worden. Voor het bekleden ga ik met een warm mes langs de taart om hem nog strakker te maken. Dan marsepein er op, met je handen goed strak wrijven en dan met de smooter er over.

Succes!

Hier worden creatieve dromen werkelijkheid..
www.creatievedromen.nl

23

Aphrodite schreef:

ik heb dit ook weleens gehad. bij mij was de oplossing de botercreme nog een keertje 10 minuten mixen. Had je de botercreme al even staan, of uit de koelkast of vriezer gehaald. Soms als het bij mij lang staat heb ik dus ook stroeve cr

24

Ik had het uit de koelkast
maar dacht even op temperatuur komen en dan even losmixen moet genoeg zijn.
Oww al die frustratie.. Ik leer leer hier toch een hoop van,
Ik ben nu al  blij dat ik de vraag gesteld heb :)

Facebook

25

Inderdaad erg lang, ik doet het soms wel 15 of 20 minuten, mixen. En dan smeert het als een zonnetje!

www.taartmomentjes.nl Een taart voor elk moment.