1

Onderwerp: Tabel voor grootte lap fondant?

Weet iemand of er een tabel ofzo is waar staat hoe groot de lap fondant/marsepein moet zijn voor verschillende afmetingen taarten?
Dus lap van 35 cm doorsnee voor een taart van 24cm ofzo. Dat je een beetje een richtlijn hebt want ik vind het nog al moelijk om in te schatten of ie al groot genoeg is.

2

Re: Tabel voor grootte lap fondant?

Hier op de site aan de linkerkant staat een kopje tabellen, daar staat alles wat je nodig hebt per vorm. En ook bij felicitaartjes (site) kun je deze gegevens vinden. Succes!

Enjoy!

3

Ja die tabellen heb ik gezien maar daar staat alleen op hoeveel je nodig hebt en niet hoe groot je het ongeveer moet rollen.

4

Wat ik geleerd heb is dat je 'gewoon' de hoogte en breedte bij elkaar op moet tellen en dat uitrollen.
Dus 2x de hoogte in cm en 1x breedte
Bv. een taart van 7cm hoog x 2 = 14 cm
Plus 25 cm breed = een lap van 39 cm

Ik heb hiervoor een rolmaatje in mijn lade liggen om te meten wat ik uit moet rollen.

Succes!

Groetjes, Marielle

5

Dat klinkt op zich wel logisch ja! Dat ga ik s proberen! Dank je wel!

6

Ik meet de taart globaal op met mijn deegroller. Eerst de deegroller naast de taart, dan erboven en ongeveer een stuk erbij voor nog een zijkant.
Ik onthou ongeveer hoever het marsepein vanaf het begin van mijn deegroller moet worden en meet dan tussendoor. Als hij aan alle kanten groot genoeg is gaat hij erover.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

7

ik heb ook een rolmaatje in de keukenla liggen! zo meet ik het op, net als marielle :)

8

Hier ook een rolmaat!

Enjoy!

9

Hier ook een rolmaat in de keuken.. Op alle how too filmpjes op YouTube enzo zie je dat.

10

Ik mik met met roller aan, net wat Ottolien zegt :Y

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

11

Marianne schreef:

Ik mik met met roller aan, net wat Ottolien zegt :Y

Dat deed ik ook ja, maar mijn mikkunsten blijken niet zo goed ;)
Steeds denk ik: "nog een beetje, want de lap is nog niet groot genoeg"
En wat blijkt dat: veeeel te dun en veel te veel over; 't gaat zo met rolmaatje al beter ;)

Groetjes, Marielle

12

Ik meet een touwtje af en die gebruik ik om de maat van mijn lap te controleren.... Hoef ik geen getal te onthouden :D :D (was het nou 31 cm? of 27? :think: even opnieuw meten :rolleyes: :D )

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

13

ik heb nu van al mijn maten taart die ik maak een eigen matje. D.w.z. een ronde stuk plastic (tafelzeil) uitgeknipt in de maat dat de bekleding moet zijn. Snap je het een beetje. De tafelzeil is nog eens anti-plak dus helemaal geweldig. Dus voor een taart van 20 cm rond, heb ik een ronde stuk tafelzeil van 35 cm, dus 20 cm plus zijkanten van 7 cm (hoger heb ik meestal toch niet). Daar rol ik mijn fondant op uit, heb ik meteen de goede maat, en kan ik de ronde stuk zeil zo optillen, en zo op de taart leggen, alleen nog de zeil eraf pellen. Snap je 'm? Tafelzeil te koop bij Blokker en Marskramer

14 Laatst bewerkt door monique53 (17-02-2009 19:54)

monique53 schreef:

ik heb nu van al mijn maten taart die ik maak een eigen matje. D.w.z. een ronde stuk plastic (tafelzeil) uitgeknipt in de maat dat de bekleding moet zijn. Snap je het een beetje. De tafelzeil is nog eens anti-plak dus helemaal geweldig. Dus voor een taart van 20 cm rond, heb ik een ronde stuk tafelzeil van 35 cm, dus 20 cm plus zijkanten van 7 cm (hoger heb ik meestal toch niet). Daar rol ik mijn fondant op uit, heb ik meteen de goede maat, en kan ik de ronde stuk zeil zo optillen, en zo op de taart leggen, alleen nog de zeil eraf pellen. Snap je 'm? Tafelzeil te koop bij Blokker en Marskramer

doorzichtige tafelzeil natuurlijk

shit, ik heb op citeren gedrukt ipv bewerken SORRY

15

wat een goed idee Monique.. :think: toch maar eens zoeken naar dat tafelzeil.. al werkt een rolmaat ook goed hoor :Y

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

16

Dank je wel dames! ga de rolmaat methode maar proberen zaterdag!

17

Ik rol gewoon uit tot ik denk dat het genoeg is (en kijk een beetje met de roller soms), en dan pak ik de taart en houd ik erboven, dan zie ik met mijn supersonische ;) ogen meteen of het gaat lukken :D Klopt altijd. Vind het heel fijn op die manier (al is het een suf trucje)

Mijn website: Presentaart

18

Ik vind hoe groter hoe fijner, want dankan je kreukels makkelijker wegtrekken en - strijken!

www.taartmomentjes.nl Een taart voor elk moment.

19

Clariska schreef:

Ik vind hoe groter hoe fijner, want dankan je kreukels makkelijker wegtrekken en - strijken!

Ja, maar dan heb je weer zoveel over van een bepaalde kleur, dat is ook zonde.

Mijn website: Presentaart

20

Oh, dat gebruik ik altijd wel weer.
Maar rollen jullie dan eerst uit om te kijken wat je nodig hebt en dan pas ga je kleuren? Nee toch? Dus je houdt altijd wel wat over toch?

www.taartmomentjes.nl Een taart voor elk moment.

21

mascha schreef:
Clariska schreef:

Ja, maar dan heb je weer zoveel over van een bepaalde kleur, dat is ook zonde.

Dat vind ik nu ook! Ik blijf dan met hele bonken zitten waarvan ik denk: wat moet daar nu weer mee??":rolleyes:
Dan maar weer een taartje voor onszelf ;), want zoveel weggooien vind ik zonde.

Groetjes, Marielle

22

Ik gebruik de tabel om af te wegen hoeveel ik nodig heb, dan kleuren en dan uitrollen. Ik mik het ook met de roller ongeveer af. Restjes verwerk ik meestal toch wel weer in de taart (maak het donkerder of lichter of een andere kleur als dat kan) of ik pak ze in diepvrieszakken en dan in een lege bakels emmer. Dan kan ik het later nog wel eens gebruiken (alleen als er geen botercreme aan zit).

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me