1

Onderwerp: wat zal ik doen? Advies gevraagd.

Voor valentijnsdag heb ik vandaag een volle chocoladetaart gebakken. In een groot hartvorm. Nou wil ik deze morgen vullen met hazelnootmousse. En dan weer afwerken met een lekkere chocolade ganache laag. Nu ben ik alleen aan het twijfelen of ik langs de hazelnootmousse een dijkje spuit van botercreme en de taart afsmeer met botercreme voordat ik de chocolade over de taart giet. Of dat ik de botercreme weg laat. Wat zal ik doen?
Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Groetjes,
Seline

2

Re: wat zal ik doen? Advies gevraagd.

zal geen dijkje spuiten maar gewoon wat van de rand blijven

en ja verder heb nog nooit een ganache taart gemaakt  maar mij lijkt dat je hem wel moet afsmeren omdat anders de choco in de taart zelf trekt

succes ermeee

ps. als je  met bc afsmeert hoef je zoiezo geen dijkje gewoon goed de naadjes vullen zegg maar

3

owww ik smeer de gnach taarten niet af hoor
eerst goed af laten koelnen en dan gewoon een paar lagen overgieten en goed op laten stijven
ik doe ze ook zonder dijkje maar doe wel de vullin gminder dik en blijf een stukje bij de rand vandaan

wat is eigenlijk geen goede rede om een taart te bakken ???
mijn taartjes kijken ???  www.taartenlaantje.nl

4

Ik doet ook de ganache gewoon op de taart en ik blijf bij het vullen uit de buurt van de rand.
Ik denk dat de botercreme misschien wel gaat smelten, tenslotte is de chocola warm. En de chocola trekt niet in de taart.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

5

Als ik een taart met ganache doe verdeel ik de ganache in 2 porties, 1 (2/3 ongeveer) laat ik afkoelen en klop ik licht op en de andere hou ik warm.
Ik smeer het eerst af met een dikke laag afgekoelde ganache en dan kan je het net zo dan als botercreme (met warm mes enzo) en dan giet ik het over met de warme ganache. Zo krijg je een strakke taart en zit je niet te rommelen met 4 keer overgieten.

6 Laatst bewerkt door g11ling (12-02-2009 18:52)

Ik zou niet afsmeren want dan moet je meer ganache gebruiken voor je een mooie dekkende laag hebt!

Ik heb dat met mijn eerste ganache-taartje ook gehad namelijk. En zorg er ook voor dat de ganache echt goed afgekoeld is (en dat kan echt lang duren!) dan hoef je minder vaak opnieuw te gieten.

Ik voel me een beetje kiezel...

7

irene84 schreef:

Als ik een taart met ganache doe verdeel ik de ganache in 2 porties, 1 (2/3 ongeveer) laat ik afkoelen en klop ik licht op en de andere hou ik warm.
Ik smeer het eerst af met een dikke laag afgekoelde ganache en dan kan je het net zo dan als botercreme (met warm mes enzo) en dan giet ik het over met de warme ganache. Zo krijg je een strakke taart en zit je niet te rommelen met 4 keer overgieten.

Dat vind ik wel een goede tip. Ga ik eens proberen!

Groet, Jolanda

8

g11ling schreef:

Ik zou niet afsmeren want dan moet je meer ganache gebruiken voor je een mooie dekkende laag hebt!

Ik heb dat met mijn eerste ganache-taartje ook gehad namelijk. En zorg er ook voor dat de ganache echt goed afgekoeld is (en dat kan echt lang duren!) dan hoef je minder vaak opnieuw te gieten.

Maar das toch juist lekker!!

9

ik smeer altijd af en laat de ganache goed afkoelen voordat ik begin te gieten.

10

ik smeer alleen de gaten bij de vulling zeg maar glad, en laat het ook goed afkoelen, voor ik begin te gieten. Zeg maar lauw.