1

Onderwerp: ikea boltaartje zakt in na storten op rooster

Ik heb enthousiast Ikea bolvorm gekocht en de 20 cm uitgeprobeerd met biscuitmix, zag er prima uit. Ik heb deze van te voren ingevet met bakspray en hem meteen uit de oven op het rooster gestort.
Kan het zijn dat dit te snel is, moet ik wat langer wachten met storten? Hij zakt namelijk uit, wel grappig en eetbaar hoor maar om nou te zeggen boltaartje ha ha nou nee.
Wil namelijk voor partijtje dochter boltaartjes laten vullen en bekleden.
Hoop dat iemand tips heeft

Alvast bedankt

groetjes van Sonja

2

Re: ikea boltaartje zakt in na storten op rooster

Was hij wel goed gaar?
Ik top ook zo met die 20 cm. blanda schaal.
De kleinere lukt prima, maar deze maat wil niet zo bij mij.
Dus ik lees even mee.

3

Ik heb met de 20 cm eigenlijk nog nooit en probleem gehad. Denk idd dat hij nog niet goed gaar was. Heb je de temperatuur langzaam opgevoerd tijdens het bakken (van 150 naar 175)? Je zou een lange spijker (of flowernail) in het midden van het beslag kunnen duwen om van binnenuit te garen, maar in principe zou dat niet hoeven bij de 20 cm schaal.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

4

Als het goed is was hij goed gaar, ik blijf altijd prikken ha ha.
Ik voer nooit temperatuur op, ik bak altijd op 155 en als hij nog niet gaar is dan gewoon wat langer evt afgedekt met alufolie.
Wel een goede tip die spijker heb nog nooit zoiets aan de hand gehad. Dank jullie voor snelle reacties.
Oh ja keer je hem wel direct om vanuit de oven, ik lees wel eens verschillende verhalen dus dacht nog misschien komt het daar door.
Groetjes van Sonja

5

Zelfs met flower nail kreeg ik hem niet goed.
En ja, ik doe ze meteen na het bakken op de kop zetten.

6

Ik stort ze echt nooit op een rooster, laat alles (zowel cupcakes als taarten gewoon afkoelen in de vorm of schaal. Het is nog nooit fout gegaan. Ik heb ook een keer wel meteen na het bakken gestort (een glazen ronde schaal) en dat werd echt helemaal niets :-)

7

Oke dank je voor je reactie, ben waarschijnlijk altijd veels te nieuwsgierig ha ha.
Ik ga het proberen hoor hoop dat het lukt :)

8

ik laat hem 5 minuten staan en stort hem dan. dan is ie al wat losgekomen van de vorm.
155 graden vind ik trouwens best laag! hoe lang laat je hem er dan in zitten?
ik bak de bol op 175/180 graden zo'n 45 minuten.

9

Nou vandaag weer geprobeerd en is gelukt hoor :)
bedankt voor de tips