1

Onderwerp: biscuit zakt weer in

Mijn 2e taart gebakken en weer een ingezakte taart !
Hij kwam weer heel mooi de oven uit, deze keer de rand verhoogd met bakpapier, met een bolling bovenop.
Nadat hij uit de oven was zakte hij weer, het leek net of er lucht onder de bolling zat en dat die er via het gaatje van de sateprikker uit liep.
Ik heb dus ook aan de andere kant een gaatje geprikt en idd zakte hij toen ook aan die kant in. (of dat was toeval)
Wat doe ik fout ??

Henny

Re: biscuit zakt weer in

Hoi,

Het kan liggen aan hoe je je beslag in de vorm giet.
Het is namelijk zo dat je dmv je mixer lucht in je beslag maakt, als het goed is heb je dit beslag minimaal 8 minuten gemixt.
Als je dan je beslag in je vorm giet, moet je dit als het ware begeleiden met bijv. een schraper. Dus voorzichtig in je vorm gieten.
Daar kan het aan liggen, maar er kunnen ook andere factoren in het spel zijn waardoor je taart inzakt:
Deeg niet te lang doorroeren;
Oven op de juiste temperatuur instellen;
Oven pas openen na 2/3 van de baktijd.

3

Als je iets fout doet, rijst het meestal niet goed.
Dat doet het bij jou wel, dus kan het dat haast niet zijn.
Alle taarten zakken wel een cm. in hoor, dat is normaal.
Maar zakt hij bij jou dus meer in het midden?
Anders eens een ander recept proberen.
Deze bevalt mij het best: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=41194 Het recept van Lady Sharon.

4

De 1e taart zakte echt alleen in het midden in, de 2e zakte in aan de kant waar ik een gaatje had geprikt.
Na  nog een gaatje in de andere kant geprikt te hebben zakte hij daar ook in.

Henny

5

Ik heb dat ook altijd.
Wat ik doe als oplossing is hem na heel even afkoelen gewoon het bakblik open maken en omdraaien. Ik gebruik de onderkant als bovenkant (die is altijd mooi glad). Ik druk hem dan nog even in elkaar zodat de onderkant ook plat wordt. Lucht is er dan uit en dan hou ik een mooi te bewerken taart over.
Soms moet ik dan wel zorgen dat ik aan de onderkant nog een randje van het marsepein weg werk, maar meestal kan ik de marsepein een beetje onder de rand van de taart duwen. En als hij echt scheef komt te staan, dan snij ik stiekum de onderkant (dus eigenlijk de bovenkant) recht af.
Het is nog nooit iemand opgevallen!
Groetjes.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

6 Laatst bewerkt door Lady_Sharon (10-02-2009 13:46)

bij mij zakt de bescuit wel wat in maar dat is gewoon omdat warme lucht meer volume heeft dan koude lucht. Als de randen van de bovenkant van de taart dan gaat dat helemaal gelijk.
Recept wat ik gebruik staat bij mijn recepten onder recepten rubriek.

voor inspiratie kijk op www.kakeboksen.no