1

Onderwerp: de ergernis van bakpapier...

:mad:
Nou zou ik toch eens willen horen hoe jullie dat doen. Heb net mijn kleine 15 cm bakblikje met bakpapier staan ophogen en zoals altijd was dat weer een gepruts tot en met. Ok, het is een akelig laag blikje, dat zal al niet helpen. Maar ik krijg dat stomme bakpapier er gewoon niet fatsoenlijk langs geplakt. Niet met bakspray en niet met een beetje vloeibare boter. En als het dan eindelijk eens een beetje zit, dan begint het pielen om het uiteinde vast te krijgen. Steevast krult dat weer los en zit ik de klieren met plakbandjes. Moet vast handiger kunnen, maar ik kom er niet op. Hoe doen jullie dit? Misschien heb ik te slap bakpapier (het gewone bruine papier van Euroshopper bij AH)?

(Het sterkt me in elk geval wel weer in het voornemen om binnenkort eens een set goeie bakpannen aan te schaffen. Die van Wilton bij de hebshop zien er goed uit en ik neem aan dat je met 7 inch hoge pannen niet meer aan ophogen begint, toch toch toch?)

2

Re: de ergernis van bakpapier...

Ik plak het ook altijd vast met vloeibaren boter, ook de stukjes die elkaar overlappen en dat gaat altijdprima.

Groetjes, Elly

ik plak met gewone boter, even eroverheen en klaar
wel kleine stukjes, niet het rondje ineens, dat gaat nooit goed

4

ik knip een strook van 6 cm. Dan spray ik de boel in. En plak de strook erop. IK leg de strook met de holle kant (van het rollen) tegen het bakblik. Hierdoor blijft het ook beter rechtop staan. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.... Gaat eigenlijk altijd goed. Het laatste stukje spuit ik nog een beetje spray op en dan gewoon vullen. Hierdoor kan het bakpapier geen kant meer op.
Ik hoop dat het lukt

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

5 Laatst bewerkt door lilo (08-02-2009 13:23)

Wat je ook kunt doen is een strook bakpapier knippen lang genoeg en hoog genoeg + een centimeter. Die centimeter vouw je om over de gehele lengte en daar maak je knipjes in om de halve cm tot aan je vouwlijn. Dat wordt de onderste rand en die leg je dus in je bakblik.. Zo heeft onderop wat meer steun en blijft het vanzelf al een beetje rechtop staan.
Verder plak ik altijd alles vast met boter.

En je hebt gelijk, een klein beetje lastig is het altijd wel... een hoog bakblik is handiger!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

6

Ik vouw het bakpapier altijd dubbel en gebruik net als Carina de holle kant aan de buiten kant. De uiteinde's schuif ik in elkaar en plak ik vast met wat spray. Gaat altijd erg makkelijk!

Vanaf 1 juli 2011 verkoop van bakspulletjes bij Creataart!
Openingstijden *Vrijdag 09.00 - 11.30 en 14.00 - 17.00 * zaterdag 09.00 - 12.00             ~~ Voor meer informatie zie www.creataart.nl~~

7

ik plak altijd gewoon wat smeerboter... de bodem spuit ik in. Maar ingevet met bakspray blijft mijn bakpapier ook niet plakken..

Ik hoop trouwens niet dat je al taarten hebt gebakken als je het verstevigd hebt met plakband. Dat smelt toch in de oven????? :D

8

Ik gebruik meestal een rechthoekkig blik.
Ik vouw dan eerst de korte kanten om en dan de lange, zodat ik de precieze maat van de bodem heb, met even dikke omgevouwen stroken aan de zijkanten.
Daarna vouw ik de lange weer uit en dan de korte. Dan zit de korte kant met van die hoekjes (zoals bij een kado'tje) aan de binnenkant omhoog.
Ik gebruik dan vaak paperclips om het stevig te houden en soms een beetje vet als het net niet genoeg tegen het blik zit.

Het is makkelijker gedaan dan geschreven :Y . Ik zou het wel met foto'willen laten zien, maar ik heb geen foto-albums op het internet o.i.d. En volgens mij is dat nodig voor je hier iets kan posten.

Succes,
Mariska

9

gelukkig ben ik niet de enige die hier moeite mee heeft :) Ik ben ook altijd aan het plakken met boter, spray, plakband, maar het lukt eigenlijk nooit goed. Ik doe het dan ook bijna nooit meer.

10

Ik gebruik metalen paperclips om het bij elkaar te houden.
Alleen in de blanda schalen lukt het me niet.

11

plakband kan toch niet de oven in????? lijkt me niet heel gezond namelijk.
eerst bakspray, dan het bakpapier vastplakken dan weer bakspray eroverheen. krijg je lekkere vette vingers, maar het zit wel vast. en anders een beetje vasthouden als je het beslag erin doet.
laatst had ik een 10 cm blikje, zo'n kinderblikje. 3 cm hoog of zo. bakpapier erin en tot de rand van het blikje gevuld. het taartje was zo'n 11 cm hoog geworden!

12

Ik gebruik i.p.v. bakpapier (had hetzelfde gedoe) bakfolie, een groot stuk gekocht, en op maat geknipt, ik denk ongeveer 5 a 6 cm langer zodat het begin en het eind elkaar overlapt (daar tussen sprayen en het plakt aan elkaar) ik spray wel licht in maar dat is niet eens nodig. Als je klaar bent onder de warme kraan, afdrogen en klaar voor de volgende keer. Echt ideaal, het is niet goedkoop maar je gebruikt het steeds weer natuurlijk. Deze slimme tip is van Nigella!!!!!

13

Junior schreef:

Ik gebruik i.p.v. bakpapier (had hetzelfde gedoe) bakfolie, een groot stuk gekocht, en op maat geknipt, ik denk ongeveer 5 a 6 cm langer zodat het begin en het eind elkaar overlapt (daar tussen sprayen en het plakt aan elkaar) ik spray wel licht in maar dat is niet eens nodig. Als je klaar bent onder de warme kraan, afdrogen en klaar voor de volgende keer. Echt ideaal, het is niet goedkoop maar je gebruikt het steeds weer natuurlijk. Deze slimme tip is van Nigella!!!!!

Bakfolie? Waar haal je dat?

14

witje75 schreef:
Junior schreef:

Ik heb bakfolie gezien bij blokker.. Et is etzelfde idee als bakpapier.. alleen je kan et heel vaak gebruiken... en de eene ik heb gezien was zwart van kleur.

15

ja, dat is zo.n teflon laagje wat je in de pan of onder in de oven kunt leggen. ik heb het ook maar gebruik eigenlijk liever gewoon bruin bakpapier. ik gebruik wel veel die telfon folie voor de skottelbraai op de camping! werkt ook perfect ;) hoef je niet die hele pan te slepen om af te wassen :D

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

16

Canadesje schreef:
witje75 schreef:
Junior schreef:

Ik heb bakfolie gezien bij blokker.. Et is etzelfde idee als bakpapier.. alleen je kan et heel vaak gebruiken... en de eene ik heb gezien was zwart van kleur.

Dank je, lijkt me wel heel handig omdat ik er best hard door heen ga.

17

Bij bakfolie.nl/ Sligro/ Blokker wel allemaal een andere prijs/maat en kwaliteit.
Ik heb het in lichtbruin maar het is in meerdere kleuren, ik ben er erg blij mee!

18

was aan het terug lezen en herkende dit probleem
wat ik doe als de bakpapier niet blijft plakken, op verschillende plekken, en vooral bij de aansluiting/overlapping is een dun likje beslag ertussen.
echt heel weinig, maar blijft super plakken, en werkt in mijn geval dus goed :D

groetjes José