1

Onderwerp: meringue botercreme wauwie!!!

net de meringue botercreme gemaakt, wat een goede tip zeg! thanks!!!
heerlijk, vooral met nutella erdoor.

wel vroeg ik me af of de eiwitten lang genoeg warm worden? vanwege samonella gevaar.  Ik heb het, denk ik, ongeveer 10 minuten in een schaal (au bain marie)  gehad. het was goed heet, is dit genoeg. volgens mij was alle suiker allang gesmolten. het goedje was helemaal wit.

de smaak is in ieder geval raak.
morgen mijn 1e opdracht taarten maken, leuk!!! en heeeel spannend.

You can't get what you want, till you know what you want...
www.pleppestaarten.nl

2

Re: meringue botercreme wauwie!!!

Het blijft een eng idee die eieren. Heb er geen verstand van of het heet en/of lang genoeg verhit wordt. Ik heb 'm ook wel eens gemaakt, maar het zekere voor het onzekere genomen en gepasteuriseerd eiwit gekocht (bij de groothandel).

Groet, Jolanda

3

femmie schreef:

net de meringue botercreme gemaakt, wat een goede tip zeg! thanks!!!
heerlijk, vooral met nutella erdoor.

wel vroeg ik me af of de eiwitten lang genoeg warm worden? vanwege salmonella gevaar.  Ik heb het, denk ik, ongeveer 10 minuten in een schaal (au bain marie)  gehad. het was goed heet, is dit genoeg. volgens mij was alle suiker allang gesmolten. het goedje was helemaal wit.

de smaak is in ieder geval raak.
morgen mijn 1e opdracht taarten maken, leuk!!! en heeeel spannend.

op een site waar ze meringue botercreme maken (op youtube) zeggen ze dat je voor suiker een hogere temperatuur nodig hebt om te smelten dan dat er nodig is om eieren te pastauriseren, en omdat de eieren in dat hete suiker water gaan, zou dat meer dan voldoende zijn. Wat ze ook zeggen is dat salmonella in vet voorkomt, en aangezien de meeste vet in de eigeel zit en niet in het eiwit, zou het dus ook geen gevaar kunnen opleveren. DIT IS WAT ZIJ OP DIT SITE ZEIDEN, misschien dat iemand daar hun EDUCATED OPINION over dan geven.

4

dank voor je antwoord Monique,
ik heb het ongeveer 10 minuten boven kokend heet water gehangen, zou dit genoeg zijn geweest? hoelang doen jullie dit??

www.pleppestaarten.nl

5

femmie schreef:

dank voor je antwoord Monique,
ik heb het ongeveer 10 minuten boven kokend heet water gehangen, zou dit genoeg zijn geweest? hoelang doen jullie dit??

Hoi Femmie,

Het wordt niet genoeg verhit om Salmonella tegen te gaan, dat zijn veel hogere temperaturen die dan nodig zijn. Mijn man heeft het opgezocht voor me ;)
Ik maak het zelf dan ook meestal gewoon met eiwitpoeder van de webshop (5 gram poeder en 30 gram water is 1 eiwit) om echt op "safe" te spelen.

Hier zijn gelukkig eiwitten gepasteuriseerd te koop, staan gewoon in de supermarkt, maar in Nederland kon ik ze ook nooit vinden.

Je kunt ook gewone eieren gebruiken natuurlijk maar dan goed opletten, altijd verse eieren gebruiken, niet aan kinderen en kwetsbaren geven (zwangeren en oude mensen).

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

Ik wil deze botercreme ook gaan maken voor mijn eerste boltaartje. In het recept op tartacadabra staat dat je 140 gram eiwit nodig hebt, maar hoeveel eieren zijn dit ongeveer?
Ik heb namelijk (nog) geen keukenweegschaal en meet bloem en suiker af met een speciale maatbeker, maar daar staan eieren niet op.

7

ik heb ergens gelezen dat 1 eiwit 30 gr is.
ik had redelijk grote eieren en 1 eiwit was 41 gr.(ik had ei maat L)
dus een medium eiwit is 30 gr.

ik heb minder gemaakt dan op site
nl:
62.5 eiwit (2 eieren)
125 fijne suiker
187gr roomboter
en een lekkere eetlepel nutalla! heerlijk!!

www.pleppestaarten.nl

8 Laatst bewerkt door witje75 (07-02-2009 12:52)

Ik neem gewoon 5 eiwitten, die weeg ik, dan het dubbele aan suiker erin.
Of als ik meer of minder hebt, gewoon dus op die manier. Zit je niet vast aan grammen.
En ja, ik heb gelezen dat je het 5 min. moet verwarmen, voor de zekerheid doe ik dus ook 10. Dan is het echt heel heet.
Scheelt wel trouwens of je het au bain marie in plastic schaaltje hebt, of zoals ik nu doe in blanda schaal van rvs.
Plastic geeft toch niet zoveel warmte door, maar in die van metaal, kan ik mijn vingers verbranden. Dus lijkt me echt wel veilig.

9

ik gebruik altijd gepasteuriseerd ei. Voor de veiligheid, maar ook voor de handigheid, anders zit ik met al die dooiers en je kunt het makkelijk wegen. salmonella vergiftiging komt niet zo vaak voor hoor. Ik heb er al eens ergens op het forum een stukje over geplaatst, zal zo even kijken of ik het kan vinden. :)

10

hier is het:
Een paar feitjes over salmonella,
-Salmonella komt niet zoveel voor in eieren (ongeveer bij 3 op de 10.000 eieren),
-In de meeste gevallen zit de Salmonella op de eierschaal Via de ontlasting verspreidt Salmonella zich erg gemakkelijk; via deze weg (besmetting via ontlasting) komt in de meeste gevallen Samonella op de schaal van de eieren terecht (en bij verwerking kan het dan in het gerecht komen waarin het ei gebruikt is); bij enkele eieren komt de salmonella voor in het ei.

11

Ik gebruik voor de zekerheid eiwitpoeder en dat gaat prima.

Groetjes, Elly

12

ja, ik ga ook eiwit poeder bestellen.
maar je zou zeggen als je eieren even wast voor stuk slaan, je al een heel eind op weg bent?? :lol:

www.pleppestaarten.nl