1

Onderwerp: Harde botercreme

Op allerlei filmpjes op You Tube, met name Amerikaanse, zie ik dat mensen een soort botercreme gebruiken die heel wit is en ook hard wordt. Daardoor kunnen ze een hele strakke taart maken.
Mijn botercreme blijft altijd zacht. Is dit normaal? En weet iemand hoe je die harde variatie kan maken?

Groetjes van Stefanie

2

Re: Harde botercreme

Botercreme stijft toch op? Bij mij wordt ie wel hard, niet superhard, maar wel stijf.

3

Bij wordt de botercreme goed smeerbaar zodat ik mijn taarten goed strak kan afsmeren. Kwestie van geduld en oefenen?

Schijnt de zon niet, stiekem schijnt ie toch!!

4

Als je het net gemaakt hebt is het heerlijk smeerbaar maar doe je het in de koelkast dan wordt ie hard.Je smeert de taart af als het lekker smeerbaar is.Dan laat je de taart opstijven in de koelkast en met een warm palletmes kan je je taart lekker strak krijgen en dan smeer ik het nog een keer.

Zeg wat je meent en meen wat je zegt!

5

Volgens mij is die Amerikaanse bc anders van samenstelling dan "onze" bc. Zit volgens mij meer vet in ofzo?
Maar de bc van mix is in de koelkast lekker stevig, maar buiten de koelkast al heel snel weer zacht.

6

ik denk zelf dat jullie icing bedoelen, daar doen de amerikanen heel erg veel mee en dat wordt super wit en hard.

7

De botercreme op Amerikaanse taarten is sowieso geen botercreme met mix, misschien gebruik jij die? Daarbij gebruiken ze om 'm superwit te krijgen vaak Crisco ipv boter, waaraan dan weer een botersmaakje wordt toegevoegd ( omdat 't anders echt niet te eten is :lol:) Het zou mijn smaak niet zijn: het oog wil ook wel wat, maar m'n tong wil toch meer, hoor! ;)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

misty schreef:

Als je het net gemaakt hebt is het heerlijk smeerbaar maar doe je het in de koelkast dan wordt ie hard.Je smeert de taart af als het lekker smeerbaar is.Dan laat je de taart opstijven in de koelkast en met een warm palletmes kan je je taart lekker strak krijgen en dan smeer ik het nog een keer.

Hoe lang zet jij je taart na het smeren in de koelkast?

Groetjes van Stefanie

9

Ik wil het zelf ook op die Amerikaanse manier proberen, maar er zijn erg veel verschillende recepten.. (Zag net weer een andere: eiwit, poedersuiker, boter in verhoudingen 1:2:3, schijnt ook heel hard te worden nadat het in de koelkast heeft gestaan).. En weer een andere zag ik met crisco inderdaad, en verder room (en boter en poedersuiker natuurlijk).. Maar soms gebruiken ze ook dingen die je in Nederland niet kan kopen.. Maar goed, ik ga morgen dus iets proberen, en ik zal anders wel even laten weten of ie ook zo mooi hard wordt als in die filmpjes!! :) xx

10

ik had ook zo'n filmpje gezien en na het iets op te laten stijven, pakte ze keukenpapier, legde dat over de taart en kon het mooi glad wrijven. Omdat het glad smeren bij mij (nog) niet goed lukt, heb ik dat gisteren ook geprobeerd en dat werkte echt super!! (ook voor de zijkant)

Groetjes, Dorothea.

11

dutchdecorator weet denk ik wel hoe de amerikaanse manier werkt. mss eens op haar site kijken of haar mailen?

12

Dot schreef:

ik had ook zo'n filmpje gezien en na het iets op te laten stijven, pakte ze keukenpapier, legde dat over de taart en kon het mooi glad wrijven. Omdat het glad smeren bij mij (nog) niet goed lukt, heb ik dat gisteren ook geprobeerd en dat werkte echt super!! (ook voor de zijkant)

zo doe ik het altijd, werkt helemaal geweldig, zeker als je de taart even in de koelkast doet dat de botercreme een beetje hard word, dan kun je zo alle bobbels weg wrijven met je handen, ik vind het PERFECT

13

monique53 schreef:
Dot schreef:

zo doe ik het altijd, werkt helemaal geweldig, zeker als je de taart even in de koelkast doet dat de botercreme een beetje hard word, dan kun je zo alle bobbels weg wrijven met je handen, ik vind het PERFECT

Jaa heb ik net ook gedaan! Ben net klaar en ging echt super.. Inderdaad eerst even ietsje harder laten worden.. Deed ik in het begin niet en moest toen met een warm mes alles een beetje gladstrijken, maar toen het wat harder werd ging het veel makkelijker en ook met dat bakpapier! En volgens mij gaat ie vannacht nog veel harder worden! (Ging net in ieder geval al vrij snel..) Dus dan kan de marsepein er ook lekker makkelijk over en hopelijk wordt ie dan een beetje mooi (en lekker)! xx