1

Onderwerp: Kun je het beslag even laten staan?

Ik bak niet zo heel veel maar ik heb nu een kapsel in de oven staan om deze morgen te gaan bekleden. Nu ik Kennie toch op het aanrecht heb staan wil ik ook gelijk wat Ikea bolletjes gaan bakken.
Het wordt een grote taart dus het heeft een baktijd van een uur.
Kan ik het beslag voor de Ikea bolletjes al gaan mixen en de bolletjes alvast vullen en deze over klein uurtje in de oven zetten of kan ik dit beter op het laatste moment doen zodat het beslag lekker luchtig blijft?

2

Re: Kun je het beslag even laten staan?

nee ik denk dat het wel kan.
Maar hoe groot is je kapsel dan die je nu bankt ? Ik vindt een baktijd van een uur erg lang. Een 30x30 staat bij mij met 180 graden 35 min in de oven.
Ik heb dus wel eens mix ruime een half uur laten staan voordat ik ging bakken dus denk dat iets langer ook geen last kan. gewoon proberen

3 Laatst bewerkt door marjanvw (06-02-2009 20:37)

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik heb een uitschuifbare taartring van 35 cm. Op het schema van Felicitaartjes staat dat het een baktijd van een uur heeft. Het ruikt nog niet verbrandt hihi.

Zoooo, de mixer draait weer! Kan ik straks tenminste lekker X-factor kijken ;-)

4

mijn eerste van 26cm rond heeft ook 50min in de oven gestaan op 175, dus dat zou best kunnen hoor.

Groetjes, Dorothea.

5

Ik heb op school geleerd, dat je het beste beslag voor biscuit als je het geklopt hebt het meteen in de vorm kunt gieten en dan in de oven.
Ik heb zelf wel eens biscuit in de vorm gegoten en toen een uur laten staan. Het enige wat dan gebeurd is dat het minder hoog rijst. Dus voor de bolletjes is dat niet zo erg. Het is wel vervelend als je even hoge biscuits wilt maken, dan lukt dat dus niet als je het beslag laat staan.

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

6

Naar mijn ervaring kun je ook het best kloppen en dan onmiddellijk in de oven. Heb het ook eens gedaan al kloppen en nog even laten wachten maar spijtig genoeg was mijn biscuit mislukt.

7

Nu kwam het inderdaad toch zo uit dat ik net klaar was met mixen toen het kapsel klaar was. Het kapsel is er na een uur redelijk uitgekomen, hij is goed gaar maar de zijkant is wat ingezakt en een beetje verbrandt. Dit terwijl het midden er wel goed uitziet en mooi hoog is.

8

ik heb een bakvorm van 24 bij 35  die staat bij mij 45 minuten in de oven op 150 graden anders verbrand de buitenkant voordat de binnenkant gaar is. ik weet uit ervaring dat niet iedere oven de juiste temp aangeeft dus ik denk dat het best in mijn oven weleens warmer is dan hij aangeeft

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!