1

Onderwerp: geweldige tip fondant uitrollen

vaak die tip gehoord, dat je de fondant op een plastic doorzichtig tafel zeiltje kunt uitrollen, en dan met het zeiltje zo de fondant op je taart kunt plaatsen.
En dan voorzichtig het zeiltje eraf halen.

Dat ging super, geen poedersuiker meer hoeven te strooien en geen scheuren van de fondant.

Gewoon uitrollen op dat zeiltje , en wolla op de taart :)

2

Re: geweldige tip fondant uitrollen

Dat klopt....;)

3

het klopt idd, ik heb nu alle maten 'zeiltje' gemaakt, dus precies de maat die nodig is om de taart met fondant te kunnen bedekken. Dan heb je ook meteen de goede maat fondant, uitrollen, en rondje met fondant en al op taart leggen en 'zeiltje' eraf trekken.

4

Ja dat klopt, ik heb zo'n plastic onderlegger van de Ikea, werkt ook super!!!!!!

5

O super zeg, dat ga ik de volgende keer ook proberen.

Groetjes Carin

Groetjes Carin
CakeSensation

6

ja ik werk daar ook mee ,vind het super, zag het op youtube een tijdje geleden
en echt ideaal

7

biebs30 schreef:

ja ik werk daar ook mee ,vind het super, zag het op youtube een tijdje geleden
en echt ideaal

heb je dat filmpje nog?

Kun je het hier erbij plaatsen :)

8

Doe ik ook altijd, gewoon op een stuk plastic zeil bij Blokker vandaan, kost per meter bijna niks...

9

Nee heb hem niet bewaard maar zou eens zoeken voor je

10

Idd een goede tip,ik leerde hem kennen op een workshop bij de taartenfee!

monique53 schreef:

het klopt idd, ik heb nu alle maten 'zeiltje' gemaakt, dus precies de maat die nodig is om de taart met fondant te kunnen bedekken. Dan heb je ook meteen de goede maat fondant, uitrollen, en rondje met fondant en al op taart leggen en 'zeiltje' eraf trekken.

Mag ik vragen welke maten je hebt gemaakt ? Ik wil nl. ook zoiets en vraag me dan af, hoe weet je of ie groot genoeg is ?

12

Heb je het zeiltje dan ook eerst ingevet?

13

dtmslingerland schreef:
monique53 schreef:

Mag ik vragen welke maten je hebt gemaakt ? Ik wil nl. ook zoiets en vraag me dan af, hoe weet je of ie groot genoeg is ?

ik heb een gemaakt van 40cm dat is voor een taart van zo'n 28 cm. Een van 34 cm voor een taart van 20cm en eentje van 20cm voor de IKEA Blanda bolletje van 15cm

14

amateurtje schreef:

Heb je het zeiltje dan ook eerst ingevet?

Nee niet ingevet.

Ik wel een beetje crisco in de fondant gemengd, omdat die iets te droog was.

15

Ik kan dat niet hoor, met zo'n zeil. Heb er altijd kreukels in, ruzie mee en het lukt gewoon niet...

Dus ik doe het toch gewoon op oude, vertrouwde poedersuiker ;) :D

Mijn website: Presentaart

16

ooo poedersuiker gebruik ik ook al niet meer
vind die witte plekken in me marsepein zo zonde, dus gebruik crisco super spul is het.

lekker je blad in vetten, en je rol, uitrollen en hup op de cake.
en geen witte vlekken van de poedersuiker.

op het zeiltje gebruik ik ook een heel klein beetje crisco zodat het makkelijk loslaten is erna.

17

monique53 schreef:

dat is nog eens handig bedacht!

18

Dat ga ik ook eens proberen! Klinkt wel goed en ik zit vaak te klooien met uitgerold fondant of marsepein :-)

19

Ik rol fondant altijd uit op bakpapier met wat poedersuiker en daarna til ik de lap fondant op met mijn roller en leg het op de taart. Ik leg dus de roller halverwege op de lap fondant en vouw dan de lap over de roller en til zo de lap op.

20

ik gebruik ook altijd een zeiltje. Met marsepijn hoef je hem niet eens in te vetten.

21

biebs30 schreef:

vind die witte plekken in me marsepein zo zonde, dus gebruik crisco super spul is het.

op het zeiltje gebruik ik ook een heel klein beetje crisco zodat het makkelijk loslaten is erna.

Ik heb nooit vlekken in m'n marsepein, omdat ik de poedersuiker kant gewoon aan de onderkant houd.
Tenminste, als iemand wel veel vlekken ziet op m'n taarten moet -ie het zeggen... ;) :D

Ik vind het toch het prettigste werken :D

Mijn website: Presentaart

22

mascha schreef:
biebs30 schreef:

Ik heb nooit vlekken in m'n marsepein, omdat ik de poedersuiker kant gewoon aan de onderkant houd.
Tenminste, als iemand wel veel vlekken ziet op m'n taarten moet -ie het zeggen... ;) :D

Ik vind het toch het prettigste werken :D

Ik ben het na wat oefenen eens met Mascha!

Ik deed 't eerst ook met een zeiltje, maar die stomme kreukels in dat zeil zag je toch op de taart.

Groetjes, Marielle

23

Je zeiltje opgerold bewaren,en voor gebruik je keukenblad nat maken,zeiltje uitrollen,en met een schone droge (bijvoorbeeld) theedoek strak wrijven.
Werkt heerlijk,en geen kreukels en vouwen,nou moet ik zeggen dat ik dan alleen met hele grote taarten het zeiltje omdraai,en anders gewoon de lap oppak.

Groetjes Notje

Ik heb het gister geprobeerd. Ingevet met een klein beetje crisco.
Het werkte goed, alleen kreeg ik hele kleine luchtbelletjes tussen het zeil en de fondant. Als je het dan op de taart legt, komen deze dus in het zicht en is ie toch weer niet strak??!!
Zou het verschil maken als ik het helemaal niet invet?

If live gives you lemons, make lemonade!

25

ans pommerans schreef:

Ik heb het gister geprobeerd. Ingevet met een klein beetje crisco.
Het werkte goed, alleen kreeg ik hele kleine luchtbelletjes tussen het zeil en de fondant. Als je het dan op de taart legt, komen deze dus in het zicht en is ie toch weer niet strak??!!
Zou het verschil maken als ik het helemaal niet invet?

Met een dunne naald in de blaasjes prikken en dan glad strijken.