1

Onderwerp: biscuit een beetje klef aan onderkant

Mijn 1e taart is best goed gelukt en hij smaakte heerlijk, maar ik heb toch nog even een vraagje:
Het kapsel was heel erg gerezen in de oven, hij ging over de randen van de vorm heen en hij was heel bol geworden.
Toen hij uit de oven kwam zakte hij in in het midden en kwam ook los van de kanten.
Ik heb de taart omgedraaid zodat deze kant onder kwam.
Zoals ik al zei smaakte hij heerlijk, maar het stuk waar de taart over de rand van de vorm was gerezen was een beetje klef en het middenstuk ook wel een beetje.
Wat kan hier de oorzaak van zijn ?
Volgende keer maar een randje bakpapier in de vorm schuiven ?

Henny

2

Re: biscuit een beetje klef aan onderkant

Geen antwoord op je vraag, maar ik heb zo juist net ook de biscuit uit de oven gehaald, ondertussen de vulling en botercreme e.d. in orde gemaakt. Zelfde probleem, taart was erg goed gerezen tot over de vorm, daarna ingezakt en toen ik hem in 3 delen wilde snijden was het boven en onder enorm klef en midden in gewoon perfect. Heb alles zo de prullebak in gegooit. Baal er wel een beetje van. Ik denk volgende keer gewoon langer erin laten staan, ik volgde nu de gebruiksaanwijzing op wat op het pakje stond namelijk 30-35 min bij 175 graden. Me moeder vond het al erg weinig, maar ik dacht het pakje zegt het. Dus volgende keer 50 minuten bij 160 graden ofzo?? Onder had ik bakpapier en zijkanten met bake off spray ingevet. Overigens was dit mijn eerste taart, naja...dat was de bedoeling hihi.

3

Even met een sateprikker controleren of ze van binnen gaar zijn.

Groetjes, Elly

4

Nou dat deed ik dus en er bleef niks aan hangen, echt apart haha. Me moeder had ik ook nog voor me gedaan en toen bleef er ook niets aan hangen. Midden was echt mooi afgebakt maar onder en boven was het echt klef en natte deeg. Baal er stiekem wel van, had iedereen thuis een lekkere taart beloofd haha. misschien probeer ik morgen nog een keer, heb nog wat botercreme in de koelkast weggezet.

5

heb je de vorm wel op een rooster gezet, en niet op het bakblik van de oven?

ik bak mijn taart ook altijd op 160 graden 35 min en is altijd gaar. Dus ik denk dat er in de over iets fout is gegaan

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

7

Ik check niet (meer) met een sat

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

Nou wat raar, ik weet nog steeds niet waar het is mis gegaan, dus kan zo niks verbeteren. vorm stond inderdaad gewoon op de rooster, bakblik was eruit. Kan het liggen aan het feit dat ik bakpapier in de vorm heb gedaan? Maar alleen onder, rand ingesprayed met van dat spray tegen aanbranden.

9

nee hoor, bakpapier kun je gewoon gebruiken.