1

Onderwerp: Hoe lang moet een strik drogen?

Ik ben gister begonnen met de bekende strik, heb mmf gebruikt met tylose. Toen ik de eerste lussen op het rondje plakte ging prima maar te wilde ik de volgende rand lussen plakken maar die braken allemaal. Komt dit misschien omdat ze nog niet droog genoeg waren (24 uur laten drogen)

Hoop dat iemand me kan helpen die strik moet dinsdagavond klaar!

Bedankt alvast!

2 Laatst bewerkt door monique53 (01-02-2009 18:40)

Re: Hoe lang moet een strik drogen?

ik heb al zo vaak een strik willen maken, ik neem nu geen enkele risico meer, ik laat het gewoon liggen (uit elkaar) en pas op het aller, aller, allerlaatste moment in elkaar zetten, dus op de taart assembleren. Anderen zullen daar misschien niet zo moeilijk over doen, maar ik heb al een paar keer een strik proberen te maken die niet lukte.

die van mij ligt gewoon al een paar dagen te wachten tot ik het nodig heb.

3

ik heb er vandaag toevallig eentje gemaakt van fondant met tylose. Deze heeft denk ik 4 uurtjes in onderdelen gedroogd en heb ze daarna zonder breken tot strik gemaakt. En inmiddels een paar uur later zit ie nog perfect :)

Schatertheater en meer: www.kletskoek.eu

ik heb gisteren een strik gemaakt van marsepein, eigelijk om vandaag op de taart te doen, maar toen belde mijn schoonouders of ze vanochtend konden komen en daarom wou ik de taart eerder af hebben. Die strik heeft dus ook maar een paar uur gedroogt en het is prima gegaan ;)

Ben je benieuwd naar mijn nieuwste taarten/cc's Neem dan hier een kijkje: www.suikermieke.nl

5

Oke thanks voor de antwoorden,
ik heb inmiddels al weer nieuwe lussen gemaakt en doe straks de randjes en dan zal ik hem morgen wel op nieuw proberen te plakken zeg maar. dan moet het lijkt me wel goed gaan.

6

Ik laat de lussen ook zo lang mogelijk drogen.
Minstens 24 uur en het liefst nog langer. Ik zet de lussen op de ijskast, staan ze veilig en lekker warm/
Dan zet ik de strik in elkaar en zet tussen de lussen nog wat stukjes schuim zodat ze goed in model op kunnen drogen.
Op het laatst dan het schuim er tussen uit vissen. Niet vergeten ze er tussen uit te halen, staat zo slordig :)

7

hoe plakken jullie alles aan elkaar? ik heb mijn lussen echt lang laten drogen, zijn dus goed hard, maar het sluit allemaal niet zo mooi aan, dus denk ik dat ik veel icing moet maken en het gewoon moet metselen. is dat bij jullie ook zo? ik durf mijn strik niet meer te bewegen bang dat het uitelkaar valt. Snappen jullie eigenlijk wat ik vraag, het klinkt zo raar als ik het terug lees?!?!

8

monique53 schreef:

hoe plakken jullie alles aan elkaar? ik heb mijn lussen echt lang laten drogen, zijn dus goed hard, maar het sluit allemaal niet zo mooi aan, dus denk ik dat ik veel icing moet maken en het gewoon moet metselen. is dat bij jullie ook zo? ik durf mijn strik niet meer te bewegen bang dat het uitelkaar valt. Snappen jullie eigenlijk wat ik vraag, het klinkt zo raar als ik het terug lees?!?!

http://www.tartacadabra.nl/howtos/strik.html

9

Ik doe het niet met icing maat met edible glue. Icing zal misschien sneller drogen maar dat zag er bij mij nooit zo mooi uit.