1

Onderwerp: cream of tartar ????

Hi allemaal,

Ik heb wat recepten voor angel food cake en hierin wordt allemaal cream of tartar gevraagd. Nu heb ik het opgezocht maar ik kom niet echt uit wat fijn zou zijn als vervanging te gebruiken, ik vond dit nl.

If you are beating eggs whites and don't have cream of tartar, you can substitute white vinegar (in the same ratio as cream of tartar, generally 1/8 teaspoon per egg white). It is a little more problematic to find a substitute for cream of tartar in baking projects. White vinegar or lemon juice, in the ratio of 3 times the amount of cream of tartar called for, will provide the right amount of acid for most recipes. But that amount of liquid may cause other problems in the recipe, and bakers have found that cakes made with vinegar or lemon juice have a coarser grain and are more prone to shrinking than those made with cream of tartar.

en hieruit kan ik opmaken dus dat je witte azijn kan gebruiken maar vraag me af of jullie iets anders gebruiken als je dit in recepten tegen komt ??

Ik ben benieuwd !

2

Re: cream of tartar ????

ik ben eergister in amsterdam geweest en op de leidsestraat heb je een us and british supermarktje...die bestaat al heel lang die verkoopt het wel geloof ik....ze hebben er zowiezo alles wat van amerika af komt misschien is dat een tip aangezien je in hoofddorp woont...even naar ze bellen waarschijnlijk hebben ze 't we l:)

~I Make: Angel Food Cakes~

ja die ken ik nou als ik weer een keertje in a'dam ben zal ik eens langs gaan. Sinds ik niet meer in adam woon kom ik er bijna niet meer maar nu heb ik een goede reden ;) thanks. Heb jij weleens de angel food cakes gemaakt (gezien je naam ?) ? Hoe vind je die tov nigella of mix uit de shop ?

4

cream of tartar is wijnsteenzuur en volgens mij is het voor het rijzen van de taart. Heb het nog nooit gekocht/gebruikt maar volgens mij kan je het bij de natuurvoedingswinkel kopen.

Bij ons in Helmond in de toko hebben ze het ook.
En angel food cakes zijn jummie en sponzig. Maar de mix uit de shop is ook heerlijk luchtig, iets droger.

6 Laatst bewerkt door dtmslingerland (28-01-2009 13:12)

ik houd van sponzige cakejes ;)

cream of tartar kan je in bijna elke toko kopen (samen met -als je er dan toch bent ;)- oa baking soda -zuiveringszout-, smaakstoffen, kleurstoffen -poeder en vloeibaar-)

we gaan vanavond lekker eten van de toko en ik moest nog kaneelstokjes en vloeibare rood hebben (want dat gaat hard na 2 x red velvet cupcakes) dus dat gaan we gelijk even vragen !

9

Wendy artc131 schreef:

Bij ons in Helmond in de toko hebben ze het ook.
En angel food cakes zijn jummie en sponzig. Maar de mix uit de shop is ook heerlijk luchtig, iets droger.

Over welke Toko heb je het dan? Nog niet echt een goeie toko tegengekomen in Helmond zelf of bedoel je die bij de Boscotonde? :) hihi

enne Angel Food Cake dat maak ik 't liefst :D maar zoals Wendy al zei....mix is ook lekker luchtig maar iets minder nat zeg maar :D

AngelCakes schreef:

enne Angel Food Cake dat maak ik 't liefst :D maar zoals Wendy al zei....mix is ook lekker luchtig maar iets minder nat zeg maar :D

Mag ik vragen welk recept jij hebt ? Ik heb er 3 of 4 en vraag me af welke ik het eerste zal proberen ;) Ik zoek eigenlijk een vanille versie van red velvet :thumb: wat zijn die lekker zeg ....

AngelCakes schreef:

...
Over welke Toko heb je het dan? Nog niet echt een goeie toko tegengekomen in Helmond zelf of bedoel je die bij de Boscotonde? :) hihi
...

Die bij de Boscotonde heb ik nog nooit gezien..
Ik bedoel toko Marad in de Elzas passage. Daar hebben ze tot nu toe nog alles wat ik zoek en ze zijn er erg vriendelijk (ook wel belangrijk ;)).

12

Wendy artc131 schreef:
AngelCakes schreef:

...
...

Die bij de Boscotonde heb ik nog nooit gezien..
Ik bedoel toko Marad in de Elzas passage. Daar hebben ze tot nu toe nog alles wat ik zoek en ze zijn er erg vriendelijk (ook wel belangrijk ;)).

Ah! in de Elzas Passage dus nou moet ik je eerlijk bekennen dat we altijd er gewoon aan voorbij lopen haha vind m niet echt als een toko eruit zien eerder zo'n notenkraampje hihi wat haal je er altijd daar? :) dan zal ik eens gaan kijken als ik weer eens in de stad ben :D

Hij zit daar tegenover de Cool Cat en ik heb er al kleurstoffen gehaald, pandan pasta, rozenpasta (ze hebben nog veel meer smaken), gula djawa, bakbanaan, sereh, tja wat heb ik er nog niet gehaald haha.
Je moet er maar eens rondsnuffelen. ;)

14

Ja die ken ik! :D ik dacht dus dat 't een notenwinkeltje was dus altijd als kip zonder kop erlangs gelopen hahaha...maareh kleurstoffen? ik neem aan dan vloeibaar en niet de pasta vorm zeg maar ;) vind vloeistof kleurstoffen niet zo prettig om mee te werken nml

Ja wel vloeibaar, voor red velvet cakes bijvoorbeeld.
Of groen biscuit. Doe eens gek :P.

@ AngelCakes = Mag ik vragen welk recept jij hebt ? Ik heb er 3 of 4 en vraag me af welke ik het eerste zal proberen ;)  Ik zoek eigenlijk een vanille versie van red velvet  :thumb: wat zijn die lekker zeg ....

17

http://www.voedingswaar.nl/bakpoeder.htm

Hier kan je het vinden het is een wijnsteenbakpoeder, is een rijsmiddel zonder gist.
Hier kan je het ook eventueel bestellen.

groetjes van Ann

18

Glutenvrij, Koemelkvrij, Kippenei eiwitvrij, Tarwezetmeelvrij, Lactosevrij, Sojavrij

Ik heb nog wat gegoogeld, maar voedingswaar is veel te duur met verzendkosten.
Je kan het gewoon bij een reformhuis kopen daar heet het ook Wijnsteenbakpoeder en het is van Natufood, een bekende naam in de reform winkel.Kijk even op allergiesupermarkt.nl zie je meteen ook het potje staan.

groetjes van Ann

19

Ik heb voedingswaar gemaild dat ik de verzendkosten wel erg hoog vind voor een pakje van 4 zakjes wijnsteenbakpoeder.
Maar wat schets mijn verbazing krijg ik gelijk een mail terug op zondag , met de mededeling och dat moeten we aanpassen we sturen wijnsteenbakpoeder gewoon in enveloppe met postzegel, en ze sturen me gelijk een proefpakketje op. :thumb:
Danielle mail me even dan delen we samen kost niets van

groetjes van Ann

Thanks Ann maar ze hadden hier een potje bij het reformhuis dus ik ben al voorzien. Nu nog even tijd uittrekken om dit uit te proberen......