1

Onderwerp: Dummy versus kapsel versus purschuim

Ik weet eigenlijk niet in welke rubriek ik deze vraag moet posten :D. Past namelijk wel in meerdere.

Komt 'ie:

Weet iemand misschien of er dummys bestaan in de vorm van een halve ronde bol? Niet heel klein, maatje Ikeaschaal 20 cm ofzo.

versus:

Weet iemand hoelang je een taartje gemaakt van een echte kapsel onder een stolp kan bewaren voor hij wegloopt?
Let op: het is NIET om op te eten! Het is puur voor het bewaren/showen, maar ik wil liever niet dat 'ie na een week al groen van de tafel loopt :lol:

versus:

Weet iemand of je purschuim na het spuiten en uitharden weer uit een Ikeaschaal kan halen?
Kan je op zo'n manier een soort dummy maken van purschuim? En zou dat dan stevig genoeg zijn? Voordat ik zonder nadenken een schaal naar de kl*te help...

Alvast bedankt voor het meedenken (en de antwoorden :lol:) over deze ongetwijfeld onlogische vragen :D

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

2

Re: Dummy versus kapsel versus purschuim

vraag 1, ik denk het wel, heb je misschien al bij pippoos gekeken
vraag 2 marianne schreef volgens mij een keer over een cupcake dat die al jaren stond, als ik me niet vergis, lijkt mij bij biscuit wellicht ook gelden, mits je hem niet vult natuurlijk
vraag 3 ik denk dat er keukenfolie tussen de schaal en het purschuim moet, dan kan je het er zo uit halen lijkt mij

ben vooral benieuwd wat je van plan bent te gaan maken . . .

3

Carin schreef:

versus:

Weet iemand of je purschuim na het spuiten en uitharden weer uit een Ikeaschaal kan halen?
Kan je op zo'n manier een soort dummy maken van purschuim? En zou dat dan stevig genoeg zijn? Voordat ik zonder nadenken een schaal naar de kl*te help...

Alvast bedankt voor het meedenken (en de antwoorden :lol:) over deze ongetwijfeld onlogische vragen :D

Ik vraag het net aan mijn man,
en hij denkt dat je het wel kan doen,
mits je de schaal ontzettend vet maakt,
dmv bv vaseline....

Hopelijk heb je hier wat aan!

En zijn er geen decoratie-schuimbollen te koop bij een hobbywinkel ofzo?
heb zelf weleens van die schuim-eieren gekocht...

Succes!!

4 Laatst bewerkt door Annelies (25-01-2009 23:35)

Hoi Caren,

Er zijn inderdaad dummy's (halve bollen)  die zo groot zijn als een Ikea schaaltje. Te koop bij een hobbywinkel..

Hoe lang een kapsel goed blijft onder een stolp? Dat weet ik echt niet, maar ik denk dat er andere forumleden zijn die dat wel weten.

Purschuim kun je best in een schaaltje spuiten, alleen moet je dan het schaaltje kapot maken pm het los te krijgen; zou ik niet doen....:lol:

Hoop je een beetje op weg te hebben geholpen en veel plezier!

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

5

Halfronde piepschuimbollen zijn er zeker! Bij Pipoos inderdaad, ik heb net even op de website gespiekt.
Ik denk dat als het goed droog blijft het inderdaad heel lang goed blijft als je biscuitdeeg gebruikt.
Vraag me bij purschuim een beetje af of dat wel een mooi glad oppervlak geeft in de schaal, denk dat het 'te gatig' is...

Had Wendy niet eens een dummie van zout brooddeeg geprobeerd? Denk alleen dat dat weer heeeeeel erg lang in de oven moet voordat het voldoende droog is?

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

6

ik heb geen ervaring met purschuim in een schaaltje, ik zou een goedkoop schaaltje ergens kopen bijv. bij de action van glas en gewoon proberen. Maar ik zou het met gips proberen. Kun je gewoon gieten (modelgips heet dat volgens mij, gewoon bij de gamma te koop) en als je de vorm van silicone maakt of je vorm bekleed met folie krijg je het er zeker uit.
Knutsel ze! Ik ben wel heel benieuwd wat je gaat maken :)

7

:lol: nat

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

8

waarom bekleed je niet gewoon het kommetje. volgens mij moet dat wel gaan.
misschien moet je hem eerst ergens mee insmeren, bijv, tyloselijm of icing.
de blandaschaaltjes zijn nu in de aanbieding bij de ikea, dus lekker inslaan en bekleden denk ik dan. ik lees even mee met de antwoorden.

9 Laatst bewerkt door cassie (24-01-2009 23:04)

Gemaakt van een echt kapsel kun je jaren bewaren hoor! Je moet de afgemaakte taart dan alleen eerst goed laten drogen aan de lucht, dus niet gelijk afgesloten onder een stolp o.i.d zetten. Dat kan wel als hij goed gedroogd is!

10

Ik zou het kapsel op de laagste stand in de oven laten drogen.

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

11

je hebt al veel antwoorden..maar er zijn gewoon halve piepschuimbollen te koop, zei het in doe hetzelf zaken als in een tuincentra! Met pur is het wel een heel gedoe.

12

Ja, die piepschuimbollen zijn er inderdaad, denk dat je daar het meeste aan hebt ;) :D

Maar dat biscuit: ik heb bij een winkel een keer gezien dat ze gewoon biscuit hebben gebakken, en dan de baktijd verlengd (zeg maar vermenigvuldigd met 2 of meer ofzo?), en toen was het gewoon hard en bleef het h

Mijn website: Presentaart