1

Onderwerp: marsepein uitrollen

Hallo,

Ik ben nieuw hier, en heb gisteren geprobeerd een taart te bekleden met marsepein.

Nu kwam ik de volgende problemen tegen, de marsepein plakte vast aan de ondergrond maar ook aan de deegroller, en toen ik het eindelijk voor elkaar had en het over de taart heen ging leggen, brak het aan de zijkant van de taart.

Wie kan mij hiervoor wat tips geven.

2

Re: marsepein uitrollen

Ik gebruik altijd crisco en een plastic ondermat (gekocht bij Ikea), dan plakt het niet. Je kan ook poedersuiker op je onderblad strooien en na elke uitrol ff draaien, zodat ie niet gaat plakken, succes.

3

Ik rol mijn marsepein uit op doorzichtig tafelzeil. Werkt helemaal geweldig, plakt niet en je kan het marsepein met zeil en al oppakken, op zijn kop op de taart leggen en dan het zeil er voorzichtig afhalen. Sinds ik dit doe ben ik sneller klaar en ziet het er geweldig uit!

Amor Vincit Omnia

4

Ik rol mijn marsepein op doorzichtig pakpapier. Ideaal. Het plakt niet en je kan de marsepein heel makkelijk over de taart heen doen

5

Bedoel je van dat folie (celofaanfolie) waar ook de bloemen in verpakt worden?

6 Laatst bewerkt door Kiki1972 (24-01-2009 22:11)

ik wil binnenkort voor het eerst thuis een marsepeintaart gaan maken en wil dat ook op een stuk doorzichtig tafelzeil gaan doen. maar nu vraag ik me af of ik dat zeil dan moet invetten of dat ik de marsepein er gewoon op kan uitrollen?

7

Ik vet mijn tafelzeil niet in en dat gaat super!

Groetjes, Carolien           
*Klik hier* voor mijn website, en hier om echt al mijn baksels te zien!

8

ik gebruik crisco, ik leg een groot tafelzeil op de tafel, vet het in en rol mijn marsepein uit. toen ik nog geen non-stick roller had vette ik ook mijn roller hiermee in. je voorkomt dan ook dat je poedersporen op je marsepein blijft zien, vooral bij de donkerdere kleuren.

9

CarolienS schreef:

Ik vet mijn tafelzeil niet in en dat gaat super!

heb je dan gewoon doorzichtig tafelzeil dat niet plakt? Mijn tafelzeil met motiefje plakt namelijk wel heel erg?

10 Laatst bewerkt door Kaatje2 (24-01-2009 23:22)

linda1 schreef:

Ik gebruik altijd crisco en een plastic ondermat (gekocht bij Ikea), dan plakt het niet. Je kan ook poedersuiker op je onderblad strooien en na elke uitrol ff draaien, zodat ie niet gaat plakken, succes.

Ik doe inderdaad ook precies hetzelfde en het werkt super! Het doorzichtige tafelzeil is voor heel weinig euries bij Marskramer te koop!

Oja en het plakt niet als je indd crisco gebruikt.

Groetjes Kaatje2     Geniet van & met elkaar!

Ik gebruik sinds kort baukje bakspray en rol het uit op mijn aanrecht!
Gaat prima en glanst ook mooi!

Groetjes van Barbara.
*Je kunt ook kijken bij mijn album als je dat leuk lijkt wat ik  heb gemaakt*: http://www.mijnalbum.nl/Album=MXG4QRGH

12

[MOVE] --> Bekleden

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

13

Vergeleken bij de Noorse marsepein die ik gewend ben is de nederlandse niet echt van goede kwaliteit. Het helpt om het goed te kneden voor gebruik en er wat tylose door te mengen zodat het wat elastischer wordt.
Ik laat mijn kinderen met de funcakes marsepein spelen en gebruik het ook voor kinderfeestjes omdat deze marsepein wat zachter is. maar voor eigen gebruik gebruik ik de noorse.

Als je de taart niet meer dan een week laat staan kun je het best maizena of aardappel meel gebruiken om plakken tegen te gaan. Mijn ervaring met poedersuiker is dat het de marsepein heel gauw laat zweten.

voor inspiratie kijk op www.kakeboksen.no

14

Mijn vraag is: deze marsepein is dit kant en klaar of moet je er iets aan toe voegen ? Heb je genoeg aan zo'n pakje voor een taart van doorsnede 24 cm of heb ik meer nodig? ik heb al vaker taarten gemaakt maar nog nooit met marsepein.

15

Uitrollen op plastic (tafelzeil, doorzichtig dik industriepakzeil etc) en iets met poeder bestuiven (heel klein beetje) en een oude houten(lees erge gladde)  of plastic deegroller.

enne marsepein is kant en klaar , 1 pakje is 1kg /500 g ???
ong 250g denk ik voor 24 cm , dit is even uitproberen in het begin...enne lees het forum goed door daar vind je echt antwoord op al je vragen
Groetjes Inge

16

liefhebber schreef:

ong 250g denk ik voor 24 cm ,

OEF, daar kom je er niet mee hoor!!
Even kijken de rubriek Tabellen: ik ben altijd te voorzichtig, en neem een half onsje meer, maar heb dat ook altijd weer over :+ Voor mij is dit schema dus het beste om te volgen :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>