1

Onderwerp: Advies over kleuren van marsepein en kapsels

Ik heb de afgelopen tijd een hoop gelezen en ook hier en daar wat gevraagd, maar binnenkort wil ik eens aan echt project beginnen! Mijn vriend is begin februari jarig en daar wil ik graag een leuke taart voor maken. Een tweelaagse taart (vierkant 20x20 plus een 15x15 vierkant erboven op) is de bedoeling. De onderste laag wordt donkerblauw (violetachtig) marsepein en de bovenste wit (van MMF om het wit te krijgen of fondant van de webshop). Hij krijgt van zijn ouders en mij een keyboard, dus met de muzieknootstekers uit de webshop, wil ik er iets leuks van maken. Met kaarsjes natuurlijk!

Over 20x20 taart moet ongeveer 500gram marsepein las ik. Nu zit ik te twijfelen, zal ik een kilo kopen (dat komt wel op; ik wil ook een proefbaksel maken volgende week) en zelf kleuren in een mooie kleur of 2 pakketjes voorgekleurd van 250 kopen? En als je zelf zo'n grote hoeveelheid mixt, heb je dan veel kleurstof nodig? Ik wil graag een beetje diepe kleur navyblauw, niet babyblauw :). Hoe goedkoper hoe beter ;)

Tweede vraag is betreft de cake. Ik maak zelf biscuitdeeg volgens de volgende verhouding: 1 ei (M): 30g suiker : 30g bloem : snufje zout. Het rijst niet zo denderend als ik wel had gewild. Hier en daar lees ik dat mensen zelfrijzend bakmeel gebruiken in plaats van bloem. Voordat ik het zelf probeer, bevalt dat?

Is het nodig om zelfs bij twee lagen te stutten van onderen?

Vindt het wel spannend om nu met een serieuzere taart bezig te gaan. Bedankt voor het lezen en de opmerkingen!

Re: Advies over kleuren van marsepein en kapsels

HOi,

Wat een hoop vragen, maar goed:
Als je zelf kleurt is het altijd mooier, je hebt het immers zelf gemaakt!
Als je gekleurd marsepein gaat mengen wil het niet zeggen dat dit hetzelfde werkt zoals je dat met verf doet, dus geel en blauw hoeft geen groen te worden, daar moet je wel om denken!

Het is altijd een goed idee om wat meer marsepein te kopen; in verhouding vaak goedkoper en voor je decoratie heb je ook aardig wat nodig.

Stutten zou ik wel doen, je kunt ook heel goed stutten met eetbare stokjes, bijv. kitkatreepjes.
Succes met je taart, ga je 'm ook nog showen aan ons?

3

Ik ga uiteindelijk voor zwart, wit en rood :). Voor zwart had ik wel een hoop nodig, dus die heb ik toch maar kant en klaar gekocht (ook omdat het een moeilijk kleurtje schijnt te zijn) en voor rood heb ik maar een beetje nodig voor de eerste roosexperimentjes!

Stutten ga ik ook maar doen denk ik; heb al een aantal leuke koekjestips gelezen.

Bedankt voor je advies en ik ga zeker showen!

4

Zet hem op! :) Stutten is verstandig, kan ook met lollystokjes, werkt goed! :)

5

Dat recept wordt ook niet hoog. Probeer dit recept eens: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=41194
Dat bevalt mij heel goed.
Ik zou zeker meer marsepein kopen, want als je 500 gr. nodig hebt voor een taart, betekend dit wel dat je ong. 700 gr. moet kleuren en op de taart leggen, dan snij je wat je over hebt weer weg. Want je krijgt met uitrollen nooit precies een vierkant.
Dus hoe ruimer je hebt, hoe makkelijker bekleden.
En ik denk als je het een keer hebt gemaakt, je zeker verder wil met marsepein.
Veel kleurstof heb je niet nodig, paar druppels is zat.