1

Onderwerp: Icing met ei

Kan iemand me vertellen hoe ik icing kan maken met een ei in plaats van eiwitpoeder? Ik wil gewoon eens proberen om met mijn nieuwe pistool wat icing te gaan spuiten, maar om daar nu meteen eiwit poeder voor te kopen. Misschien lukt het niet eens ofzo en dat zit ik met dat eiwit. :)

Oja wordt icing nou echt zo hard als je er geen glycerine aan toe voegt? Ik dacht altijd dat het vergelijkbaar was met die suikergoed hartjes die je in de winkel in zo'n potje kan kopen om je taart mee te decoreren.

2

Re: Icing met ei

Ja, icing wordt zonder glycerine echt heel hard als je het goed laat drogen. Net als die versiersels in potjes van bijv. destijds Baukje. Dat is dus icing (bloemetjes, paddestoeltjes, ik vond ze als kind altijd zo machtig mooi al :) ).
En je kunt gewoon een vers ei gebruiken, rauw, eidooier scheiden (zorg dat er geen geel in je wit komt). Het wit klop je op tot je de kom op z'n kop kunt houden en er geen wit meer uitvalt zeg maar. Helemaal schuimig dus. dan voeg je langzaam aan de suikerbakkerspoeder en afhankelijk van de gradatie die je wilt bereiken meer of minder suiker toevoegen.
Moet er wel bijzeggen dat ik persoonlijk hier (niet meer) rauw eiwit voor gebruik. Ben toch altijd een beetje bezorgd om de salmonella. Maar goed, als het toch is om te oefenen voor jezelf, gewoon niet van eten dan :)
En, maar dit is persoonlijk, als je overweegt om eitwitpoeder te kopen; ik heb van alles geprobeerd. Poeder, gepasteuriseerd eiwit en eitwitkristal; de poeder doet het niet voor mij :( Ik krijg er geen goede icing mee, de gepasteuriseerde en vooral het kristal wel. Ik zweer bij eitwitkristal tegenwoordig :)
Succes ermee

Ik heb altijd begrepen dat de eieren die bij  de AH liggen "gegarandeerd" salmonella vrij zijn, dus baby's en bejaarden t

Groetjes, Niels.
Wil je onze taarten zien? Bezoek dan: http://www.nisastaarten.nl

4

Baukje schreef:

Ja, icing wordt zonder glycerine echt heel hard als je het goed laat drogen. Net als die versiersels in potjes van bijv. destijds Baukje. Dat is dus icing (bloemetjes, paddestoeltjes, ik vond ze als kind altijd zo machtig mooi al :) ).
En je kunt gewoon een vers ei gebruiken, rauw, eidooier scheiden (zorg dat er geen geel in je wit komt). Het wit klop je op tot je de kom op z'n kop kunt houden en er geen wit meer uitvalt zeg maar. Helemaal schuimig dus. dan voeg je langzaam aan de suikerbakkerspoeder en afhankelijk van de gradatie die je wilt bereiken meer of minder suiker toevoegen.
Moet er wel bijzeggen dat ik persoonlijk hier (niet meer) rauw eiwit voor gebruik. Ben toch altijd een beetje bezorgd om de salmonella. Maar goed, als het toch is om te oefenen voor jezelf, gewoon niet van eten dan :)
En, maar dit is persoonlijk, als je overweegt om eitwitpoeder te kopen; ik heb van alles geprobeerd. Poeder, gepasteuriseerd eiwit en eitwitkristal; de poeder doet het niet voor mij :( Ik krijg er geen goede icing mee, de gepasteuriseerde en vooral het kristal wel. Ik zweer bij eitwitkristal tegenwoordig :)
Succes ermee

waar kan je die eiwitkristallen kopen dan???
en hoe werkt dat, zelfde als poeder?

5

Hoi Sas,

Dat AH gegarandeerd salmonellavrije eieren verkoopt, is helaas een fabeltje....

Gelukkig is de kans op besmetting niet zo heel groot, ongeveer 1 op 10.000 eieren is besmet. Maar de kans op salmonellavergiftiging is dus aanwezig en voor kinderen en mensen met een zwakke gezondheid levensgevaarlijk.

Dit zegt het voedingscentrum over salmonella:

Salmonella is een darmbacterie die via de uitwerpselen van mens en dier (vogels, reptielen en zoogdieren zoals varkens) in het milieu, het water en in levensmiddelen terechtkomt. Deze bacterie overleeft en groeit gemakkelijk en kan mensen vooral via rauwe dierlijke levensmiddelen ziek maken. Indirect kunnen de ziekmakende bacteri

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

6

Hoi biebs30 en anderen :)
Ben het met Jozien eens, wees gewoon goed voorgelicht over de risico's. Het is persoonlijk wat je ermee doet. Ik zelf neem liever geen risico, maar heb dan ook een klein hummeltje dat nog wel eens snoept van mama's bloemetjes die over zijn :) En zou mezelf voor mijn kop slaan als die kans van 1 op 10.000 voor haar zou gelden :(
En dat eiwitkristal koop ik per pond (weet niet of ik het hier zeggen mag, maar plaats geen link ofzo ;) ) bij het ACDS. Is wat prijzig lijkt het maar met een pond heb ik drie jaar gedaan :) Werkt hetzelfde als eiwitpoeder, aanmaken in bepaalde verhouding met water, maar je krijgt (vind ik ) een bruikbaarder eiwit. Het klopt geweldig snel op en blijft stevig. Gebruik het ook in mijn tiramisu :)

7 Laatst bewerkt door Lady_Sharon (20-01-2009 20:12)

1 eiwit , 4 dl poedersuiker gezeefd en 1/4 tl citroensap stijfkloppen. Hoeft niet eerst de eiwit stijf te kloppen. Krijg zelfde resultaat als ik alles gewoon tegelijk vermeng.

Als je geen glycerine er door doet kan je icing bruggen spuiten, bloemen en ander klein decoratie.

Ga je de taart er mee bedekken doe er dan glycerine door.

voor inspiratie kijk op www.kakeboksen.no

8

dracul schreef:

330 gram poedersuiker + 2 theelepels citroensap op 2 eiwitten .

Bij mij ging het niet zoals het hoort. Ik had de eiwitten geklopt en daarna de poedersuiker toegevoegd en toen die er door was geklopt deed ik de citroensap er door. En maar weer kloppen, maar het bleef erg vloeibaar. Dus nog maar een berg poedersuiker er door gedaan. Maar nog bleef hij vrij vloeibaar. Weer poedersuiker erbij en toen kreeg ik een stevige massa, maar zodra ik die gespoten had zag ik toch dat hij enigszins uit liep. :(

Kan het zijn dat ik gewoon te kort gemixed heb? Of toch te weinig poedersuiker?

9 Laatst bewerkt door Lady_Sharon (20-01-2009 20:24)

te weinig poedersuiker.

ik gebruik nu al 4 1/2 jaar Royal icing gemaakt zoals ik eerder heb beschreven in deze topic zonder problemen.

10

Dan zal ik het de volgende keer met meer poedersuiker proberen.

11

Ik ben onderhand een beetje in verwarring over alle termen. Ik heb wat recepten op internet gezien maar icing, water, royal icing en boter, eiwit en suiker wordt helemaal door elkaar gebruikt. Wat is nou het verschil tussen ingredient en gebruik tussen icing, royal icing en varianten op dat thema?

Wat ik er tot nu toe van kan bakken is het volgende.
Icing is glazuur, dus poedersuiker en water. Om koekjes te versieren en als plaksel? Wordt hard maar je kan er niets mee opspuiten
Royal icing bestaat uit poedersuiker en eiwitten en kan je wel meespuiten en plakken en opspuiten en het wordt ook in vorm hard.

Heb ik het zo?

12

Icing en royal icing is hetzelfde, beide op basis van eiwit met poedersuiker.
Alleen heb je verschillende diktes (gradaties) icing om de verschillende mee te doen. Voor bloemen gebruik je weer een andere gradatie dan het versiere van koekjes.
Glazuur is poedersuiker en water. Dit droogt niet zo hard op als icing, kun je wel koekjes mee versieren maar geen bloemen spuiten.
Snap je het zo weer een beetje? :)

13

Ik zit toch nog te denken aan die salmonella... eten jullie dan ook geen chocomousse, bavarois of andere dingen waar rauw eiwit inzit ??

14

Dankje wel baukje
ik vind rauw eiwit ook niet echt superfijn idee
ook ik heb kids, wel groter maar toch

ik ga zeker even spieken voor de kristallen

bedankt voor de tip

15

In Noorse eieren is er geen samonella dus eigenlijk maak ik me daar niet druk om. Enige keren dat er sprake van samonella besmetting is hier, zijn eieren uit buitenland de boosdoender.

16

Ik heb van Wilton zo'n pot kant en klare icing, maar ik vind hem erg hard. Ik moet er dan water bij doen maar ik vind het best lastig om het dan te kloppen. Kan iemand me vertellen hoe ik dat het beste kan doen?

17

Ik heb van Wilton zo'n pot kant en klare icing, maar ik vind hem erg hard. Ik moet er dan water bij doen maar ik vind het best lastig om het dan te kloppen. Kan iemand me vertellen hoe ik dat het beste kan doen?