1

Onderwerp: regeltjes afsmeren

Ik vind botercreme niet lekker dus ik smeer vaker af met jam of lemoncurd. Dit gaat goed. Maar wat zijn precies de regeltjes voor wat geschikt is om af te smeren? Is dat de dikte of de vochtigheid of is het maar gewoon uitproberen?

2

Re: regeltjes afsmeren

Volgens mij mag er geen vocht in je afsmeersel zitten (bijv slagroom is ongeschikt als je nog wil bekleden). Zit er wel vocht in je afsmeersel dan kan je marsepein of fondant gaan smelten.

3

Je kunt ook chocoladepasta voor het afsmeren gebruiken  :)

4

birgitta schreef:

Je kunt ook chocoladepasta voor het afsmeren gebruiken  :)

Hey Birgitta,
Kan je dan ook nog met fondant of marsepein bekleden zonder smelten???
Groetjes Tineke

groetjes Tineke.

5

tja, ik vind jam toch ook vrij vochtig, :/ maar dat gaat prima. Ik denk dat slagroom "slap" wordt, en ik lees vaker welke dingen geschikt zijn en welke ongeschikt, maar ik wil eigenlijk weten waarom....

6

Niet afsmeren met iets waar vocht in zit.
Dus jam, chocopasta of botercreme gaat prima maar maak de laag ook niet te dik want dan krijg je alleen maar bobbels onder je fondant/marsepein. (er van uit gaande dat je kapsel natuurlijk mooi strak ik)
Zelf heb ik nog nooit jam als plaklaagje gebruikt hoor, maar ik zou me voor kunnen stellen dat als je te veel gebruikt het ook kan gaan smelten omdat het vocht dan toch vrij komt uit de jam.
Misschien als je de jam (wat eigenlijk ook hoort dacht ik) vooral even "kookt" en zeeft dat er dan geen vocht vrij kan komen maar dat weet ik eigenlijk ook niet.

7

jam is toch ook vochtig?

8

jam is wel vochtig, maar er zit geen water in. Het is vruchten met suiker.
En dat water daar kan het dus niet goed tegen.
Melkprodukten bezitten ook veel water.
Dus geen banketbakkersroom, ook al lijkt dat veel dikker dan jam gebruiken.

9

witje75 schreef:

Dus geen banketbakkersroom, ook al lijkt dat veel dikker dan jam gebruiken.

nee zeker geen banketbakkersroom....laats gedaan......mijn taart is 1 grote drup geworden :s

bakken met Chez-Ami
www.facebook.com/chezami.nl binnenkort online op www.chezami.nl

10

witje75 schreef:

jam is wel vochtig, maar er zit geen water in. Het is vruchten met suiker.

Tuurlijk zit er wel water in jam, dat komt uit de vruchten! Maar het blijft denk ik behoorlijk goed gebonden in de jam, door de pectine.
Ik denk dus dat je vrij veilig af kunt smeren met jam, zeker als je marsepein gebruikt, dat toch al een stuk minder snel smelt.

Afsmeren met bcr heeft natuurlijk ook als voordeel dat je je kapsel heel strak af kunt smeren, en dus hobbeltjes en bobbeltjes verhult, wat je met jam niet echt gaat lukken, omdat dat inderdaad dunner is.

Heb je al eens geprobeerd bcr lekker op smaak te maken met bv (citroen) aroma, of een likeurtje? Als je dan de bcr heel luchtig geklopt hebt en het niet al te dik smeert is het misschien alweer een stuk lekkerder?

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !