1

Onderwerp: chocobom wie wil mij uitleg geven

Ik wil zo'n chocobom gaan maken maar weet niet zo goed hoe.

wat voor vulling kan ik het beste gebruiken, welke choco stokjes voor erlangs heen hoe maak je de smarties vast en de stokjes. en moet er zo'n strik om heen of is dat alleen voor de versiering?
en is dit goed te snijden of valt alles er dan vanaf??

bedankt alvast

2

Re: chocobom wie wil mij uitleg geven

Ik heb hem een paar keer gemaakt met ganache eroverheen. Vullen met bonbonbloc en jam, of advocaatslagroom. En dan de stokjes van de Lidl (die met mint erin) ertegenaan. Iets hoger laten dan de taart i.v.m. de smarties. Daarna de strik erom, want bij mij vielen de stokjes dus om... En als laatste de smarties/m&m's erop leggen.
Succes ermee.

3 Laatst bewerkt door anstart (14-01-2009 16:20)

ik heb hem pas gemaakt. Ik had hem gevuld met chocolademousse ( uit de winkel ) en kersencompote. Had hem daarna afgesmeerd met duo pennoti  ( even opgewarmd in de magnetron ) anders is hijniet goed te smeren en gaat je biscuit kapot. Dan is dit eigenlijk je "plaksel" en dan heb ik bolletje koekjes gebruikt en je gooit een zakje m&m

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=43374.

4

Elsbeth heeft het al helemaal uitgelegd. Je heb dus wel ganache nodig. Dus gewoon zoals anders je biscuit vullen (en ev. afsmeren), dan overgieten met ganache en als deze een beetje gaat stollen, plak je de chocosticks er tegenaan. Daarna strooi je de smarties op de bovenkant. Die hoeven niet eens te plakken want dat blijft toch wel liggen. Strik is inderdaad alleen nodig als het niet zo goed blijft plakken.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RITSISTE.jpg

De kitkats waren te zwaar om te blijven staan. Daar heb ik strikken omheen gedaan.

Deze dunne sticks bleven wel goed plakken:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TQJUWBTV.jpg

Groet, Jolanda

5

nou lijkt mij dit een geweldig lekkere taart ( ben gek op chocola :9 ) maar hoe snij je z'n taart aan en blijft het dan wel heel???

bakken met Chez-Ami
www.facebook.com/chezami.nl binnenkort online op www.chezami.nl

6

Je hebt niet perse ganache nodig hoor, met een dun laagje botercreme gaat het ook en dat is veel makkelijker.
Ik heb aan de zijkant Kitkat gebruikt en dat bleef gewoon staan.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

7

amina84 schreef:

nou lijkt mij dit een geweldig lekkere taart ( ben gek op chocola :9 ) maar hoe snij je z'n taart aan en blijft het dan wel heel???

nou dat bedacht ik me dus ook ben erg benieuwd ik ga hem binnenkort maken.

bedankt voor de reacties allemaal!!! ga het proberen.

8

peet78 schreef:
amina84 schreef:

nou dat bedacht ik me dus ook ben erg benieuwd ik ga hem binnenkort maken.

bedankt voor de reacties allemaal!!! ga het proberen.

Ik blijf ook even meelezen want ook ik vraag me af hoe je zo'n heerlijkheid dan een beetje netjes aansnijdt en ook nog 's een beetje fatsoenlijk op de gebaksschaaltjes krijgt...

"Begin de dag met een dansje..."

9

nou bij mij ging het snijden redelijk. De koekjes vielen er dan naast maar de rest bleef keurig zitten. Een koekje werd wel echt te smal dus je zat aan een stuk met 2 koekjes vast bij die taart die ik had gemaakt.

10

:/ Ik snap het probleem niet helemaal :o
Ík sneed deze taart gewoon in punten.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

11

Je hebt misschien niet pers

Groet, Jolanda

Vind het zo leuk er uitzien, ga ik ook absoluut nog een keer proberen. Helaas hebben ze bij 'onze' lidl deze stokjes niet :(.  Nog maar even verder zoeken.

Groetjes Saskia

Verander wat je niet kunt accepteren, en accepteer wat je niet kunt veranderen!

13

De stokjes die je op mijn foto ziet zijn ook niet van de Lidl, die komen van de groothandel. Deze zijn hol (en zijn best wel prijzig). De sticks van de Lidl zijn gevuld, maar een prima alternatief. Voor een bruidstaart heb ik voor de luxe variant gekozen, maar voor een andere gelegenheid zou ik de "gewone" sticks nemen. Bij de Aldi hebben ze ook mooie en lekkere sticks, maar die zijn wel heel lang.

Groet, Jolanda

14

Je kunt de stokjes ook bij de AH halen, Excellent Caramel-Fudge. Zijn ook niet goedkoop en je gebruikt wel wat doosjes, maar wel super lekker en plat aan een kant, wat ik wel handig vind!

15

Ik heropen even dit oude topic voor mijn nieuwe vragen:

Ik wil graag een knapperig laagje chocolade bovenop de chocobom. Dus ik wil eigenlijk alleen de zijkant afsmeren om de stokjes te laten plakken en daarna gesmolten chocolade over de bovenkant gieten. Gaat dat goed? Glijdt dat tussen de stokjes door en stort de taart in of houdt het de stokjes misschien zelfs beter op hun plaats als de chocolade gestolt is?

Begrijp ik nu goed dat ik beter ganache kan gebruiken om chocosticks op de zijkant te plakken dan 1:1 botercreme? Moet ik dan de ganache ook nog even opkloppen voor het afsmeren?

Ik begrijp dat ganache lekkerder is dan botercreme, maar ik wil niet t

16

Ik heb mijn chocobom van chocoladebiscuit gemaakt, gevuld met chocolade botercreme en de tweede laag met gesmolten chocolade gevuld. de zijkanten en de bovenkant ook afgesmeerd met chocobotercreme. Bij het snijden blijven de kitkats dan gewoon plakken en de m en m's vallen er ook niet af. De strik heb ik er voor het vervoer voor de zekerheid omheen gedaan (en ik vond het ook gewoon mooi staan....)
Ik heb hem overigens nog niet gepost, nog steeds niet van gekomen, ga ik direct even doen. Succes!