1

Onderwerp: Mijn eerste taart, toch nog vragen...

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JE64GBAZ.jpg

Hier een foto van mijn eerste, mislukte, taart.

Het werk viel mij tegen, enkele vraagjes daarom:

- De botercreme was slecht te smeren en nam vaak op sommige plekken de cake mee.  Tips???

- Welk bakvormpje is het makkelijkste om te bekleden voor een beginneling?? Ik had gewoon een taartvorm van 24 rond gebruikt maar was moeilijk te bekleden! Tips???

- De fondant scheurde steeds met het oppakken na het uitrollen. Kan ik beter marsepein gebruiken misschien?? Ik heb nu over de scheuren hartjes geplakt... Tips???

Alle tips zijn welkom!! Ik wil namelijk graag nog meerdere taarten maken, ik wil het echt leren, vond het wel leuk om te doen!!

Bedankt!!!!

2

Re: Mijn eerste taart, toch nog vragen...

De botercreme moet voor dat je het gaat smeren een tijd uit de koeling. Als het dan nog te hard is doe ik het heel even in de magnetron.

Ik zelf vind rond toch het makelijkst bekleden maar ik denk dat dit per persoon verschilt.

Als je het fondant uitrolt op een stuk plastick tafelkleed kan je het daarna over je taart leggen en dan heel voorzichtig het zeil weghalen. Ook kan je eerst even wat poedersuiker over je werk blad leggen.

En misschien een workshop volgen?

Succes bij de volgende.

En zo slecht ziet je eerste er nog niet uit hoor.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

3

De boter laat ik eerst op kamertemperatuur komen voordat ik er botercreme van maak. Na het mixen is de boter zo zacht dat je er prima mee af kunt smeren.

Ikzelf vind fondant makkelijker om te bekleden dan marsepein maar dit is natuurlijk voor iedereen weer anders. Ik denk dat het net is waar je aan gewend bent.

Om te voorkomen dat je fondant scheurt is je werkblad goed met poedersuiker bestrooien wel belangrijk en proberen om je lap fondant zo op te pakken dat er geen vingertoppen (jeetje moeilijk uitleggen zo) onder je fondant komen. Beetje met vlakke hand je fondant ondersteunen zeg maar. De lap fondant niet te lang omhoog houden maar kort oppakken dus zorgen dat je taartje in de buurt staat.

Het is gewoon een kwestie van wennen. Gaat het mis en krijg je scheuren......gewoon weer opnieuw rollen. Je zal zien dat het vanzelf gaat lukken.
En ik vind je taartje er leuk uitzien hoor.

Groetjes Fatima

4

Ik haal de dag van te voren de roomboter al uit de koelkast zodat de boter echt op kamertemperatuur is. Heel lang mixen (als je alleen poedersuiker en boter mixt) is ook een vereiste. Op een youtube filmpje zag ik een goede tip voor het aanbrengen van botercreme. Doe elke keer een kwak botercreme op een stukje waar al botercreme zit. Zo kom je niet in aanraking met kruimels.

Bij mij ging de (MM)F de eerste keer erg mis omdat ik er veel vloeibaarkleurstof doorheen had gekneed en daarna veel poedersuiker toe moest voegen. Hierdoor werd het heel brokkelig. De tweede keer heb ik ook de tafel, deegroller en handen uitgebreid besmeerd met margarine en poedersuiker. En na elke keer rollen het lapje draaien; dat hielp ook een hoop.

Maareh, ziet er mooi uit verder toch? Scheurtjes heb je mooi verborgen :)

5 Laatst bewerkt door *Eva29* (13-01-2009 22:33)

Ik heb gisteren voor t eerst fondant gebruikt en ook bij mij scheurde de lap steeds als ik deze over de taart wilde leggen.
Uiteindelijk 4x de lap opnieuw uit gerold en met veel bloed, zweet en tranen de fondant over de taart gekregen.
Wat me toen opviel was dat de taart nog erg beweeglijk aan voelde met het glad strijken vd fondant...daardoor kreeg ik n beetje het idee dat de fondant niet goed zat...is dit normaal?

Ik vind je taart er verder echt super uitzien hoor!