1

Onderwerp: Hoe krijg je hoog gelijkmatigmatig kapsel???

Hallo,

Ik ben de laatste tijd aan het oefenen met hoge kapsels en dat wil nog niet zo lukken. Ik gebruik geen mix en maak cake ipv biscuit. De meeste tips voor hoge kapsels hier zijn voor biscuit maar dat vind ik minder lekker. Ik dacht ik doe gewoon meer in de vorm maar dat werkte niet helemaal. Verhoudingen goed uitgerekend maar het duurde een uur voordat ie gaar was. Het had toen een dikke bult in het midden en aan de randen was ie ook wel gerezen maar verder was ie niet superveel gerezen. Ook had ie een soort donkerder velletje/korstje op sommige plekken wat je er af kon trekken (smaakte prima!).  Ik had trouwens een 24cm springvorm gebruikt en eerst 10 min op 160 graden en daarna de rest om 180 tot ie erg bruin ging worden en heb ik m weer naar 160 gezet.
Hoe krijg je je cake/kapsel hoog en gelijkmatig?

2

Re: Hoe krijg je hoog gelijkmatigmatig kapsel???

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je nu precies aan het bakken bent..cake of toch biscuit? Bij het laatste is het wel zo dat je dus wat meer in een kleinere vorm doet met aan de zijkanten bakpapier als verhoging. En inderdaad smaken verschillen, maar biscuit is lichter dan cake en lekkerder om te vullen, waardoor het geheel niet te machtig wordt.

3

Ik maak cake, het is een nigella recept en zij noemt het kapsel. Maar het is met gelijke hoeveelheden zelfrijzend bakmeel/boter/suiker dus cake denk ik.

een natte theedoek om je bakblik (oude theedoek!) schijnt te helpen, heb het nog niet getest (vergeet altijd veiligheidsspelden te kopen)

5

Als het in de oven staat? En doe je die erover of er omheen?

6

Je kunt toch ook twee kapsels bakken, en die dan op elkaar leggen.

Heb gelezen dat ze dat in Engeland ook doen.

7

Die doe je er om heen, ik gebruik gewoon een wasknijper om hem vast te zetten. Het voorkomt de hoge bult in het midden grotendeels.

Ik maak bijna altijd ook cake in plaats van kapsel en bij mij staat een vorm van 24 cm er standaard een uur in op 150 graden. Ik heb het nog niet geprobeerd met op- dan wel aflopend bakken (doe dit wel met kapsel).

Overigens wordt de cake bij mij ook minder hoog dan een kapsel.

groeten, Marieke

8

Dank je wel voor de tips! Ga denk ik binnenkort toch maar s biscuit proberen te maken en kijken hoe dat smaakt als je het vult enzo.
Dat hele theedoek idee is ook een experimentje waard!
Nu alleen nog redenen om taarten te bakken....

9 Laatst bewerkt door verliefdmeiske (13-01-2009 09:36)

irene84 schreef:

Nu alleen nog redenen om taarten te bakken....

uhm....
...dat het vandaag 6 graden buiten is en de vorst voorbij is
...dat het dinsdag is en je dus de eerste dag van de week al hebt overleefd
...dat het weekend een dag dichterbij is gekomen
...omdat het gewoon lekker is bij de koffie
...omdat taart versieren gewon leuk is en je kennis alleen maar bijblijft door het te gebruiken

:P