1

Onderwerp: Wat heb ik fout gedaan?

Wie kan me helpen?

Ik heb gisteren een taart opgebouwd. Mijn tweede dus ik moet nog zat leren. Nu kwam ik er gisteravond achter dat het marsrpein ging smelten. Nu weet ik dat de koelkast te hoog stond.

Maar ik heb ook de marsepeinlaag heel dun gerold. Ook had ik de botercremelaag zo dun mogelijk gehouden. En ik heb geen dijkje gelegd voor de banketbakkersroom.

Is het nu een samenhang van factoren dat hij nu gaat smelten of ligt het echt aan de te lage temperatuur van de koelkast. Hoe bewaren jullie de taarten? Ik heb gelezen dat de koelkast op stand 1 moet maar dat is te warm voor de andere dingen. In de garage is ook geen optie, want daar vriest het (bijna).

Ik heb hem maar uit de koelkast gehaald en weer laten drogen (het was een piepklein stukje die ik zo ga wegwerken met een extra bloem).

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes,

Sandra

2

Re: Wat heb ik fout gedaan?

Sannie1968 schreef:

Maar ik heb ook de marsepeinlaag heel dun gerold. Ook had ik de botercremelaag zo dun mogelijk gehouden. En ik heb geen dijkje gelegd voor de banketbakkersroom.

Dit hier is echt het probleem: waarschijnlijk is de vulling met de marsepein in aanraking gekomen.
Aan de koelkast kan het eigenlijk niet liggen, want als je een taart gewoon op kamerteperatuur bewaard gaat hij ook niet smelten.
Dus..... dat dijkje niet meer weglaten! :)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

3

Ik spuit nooit een dijkje, je moet gewoon goed afsmeren met botercreme en tussen de lagen goed de botercreme ertussen. Dan effe laten opstijven in de koelkast. Hierna marspein/fondant erover.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

4

Kadohke schreef:

Ik spuit nooit een dijkje, je moet gewoon goed afsmeren met botercreme en tussen de lagen goed de botercreme ertussen. Dan effe laten opstijven in de koelkast. Hierna marspein/fondant erover.

:think: Als ik je goed lees gebruik je voor de vulling ook botercreme, klopt dat? Dan heb je ook geen risico van smelten... Of doe je het ook zo als je met slagroom of banketbakkersoom vult?

Ik lees nu nog eens goed terug en ik denk dat ik je verkeerd gelezen heb: je laat gewoon wat ruimte met je vulling van de rand af, en dan "frommel" je de creme daarin bij het afsmeren? Hou je dan geen gat over?

Groetjes, Adrienne

5

Adrienne schreef:
Kadohke schreef:

:think: Als ik je goed lees gebruik je voor de vulling ook botercreme, klopt dat? Dan heb je ook geen risico van smelten... Of doe je het ook zo als je met slagroom of banketbakkersoom vult?

Ik lees nu nog eens goed terug en ik denk dat ik je verkeerd gelezen heb: je laat gewoon wat ruimte met je vulling van de rand af, en dan "frommel" je de creme daarin bij het afsmeren? Hou je dan geen gat over?

Ik doe het dus ook zo als Katja. Geen dijkjes meer. En dat gaat super. Ik blijf ongeveer 1 cm van de rand af.
Dan leg ik de lagen weer op elkaar en vervolgens "plamuur" is de naden dicht. Dan nog even in zijn geheel afsmeren en dan opstijven in de koelkast.
Geen problemen met smelten en vooral niet meer met uitpuilende vullingen.

Groetjes Angelique

6

inderdaad zo doe ik het ook en heb geen last van zwetende taarten. Mijn vraag is : hoe staat je taart in de koelkast? Met of zonder doos, als het dat laatste is dan heb je last van condens en dat is funnest voor je taart. Altijd in een kartonnen doos en als de vulling het toelaat liever op een koele plek dan in de koelkast.

7

Nou, dan ga ik dat ook maar eens proberen! :)

Groetjes, Adrienne

8

Waar heb je mee afgesmeerd? Het kan nl. ook mis gaan als je afsmeert met botercr

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag