1

Onderwerp: bewaren van taarten.

Hoe lang van tevoren kun je een taart maken?
Hoe lang blijft een taart goed buiten de vriezer? Moet hij dan in de koelkast? Of bv in onze (koele) kelder?
Kun je zo een taart een week bewaren?
En als je hem invriest? Hoe doen jullie dat, hebben jullie een grote vriezer(vrieskist) voor grote of meerdere taarten?
Hoe lang kan een taart ingevroren blijven?
Ik heb nl een grote familie met heel veel neefjes en nichtjes en dus verjaardagen!
En ze verwachten nu allemaal een unieke taart, dus wil ik dat van tevoren kunnen doen.
Heb het nu een paar keer de dag ervoor gedaan, waardoor het decoreren nachtwerk werd.

2

Re: bewaren van taarten.

Deze vragen zijn vrij vaak al gesteld. Nu weet ik wel dat de zoekfunctie vastloopt bij te algemene woorden, dus als je 'taart bewaren' intypt, loopt-ie vast, maar als je 'Biscuit AND bewaren' intypt en alleen de rubriek Taartdecoratie algemeen selecteert, staan er diverse topics over.

Ik zou zelf een taart zeker geen week buiten de vriezer bewaren trouwens; wordt-ie niet lekkerder op :nooo

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

De eeuwige disciussie hierbij is altijd het verschil tussen "goed" en "goed".
Hoelang blijft een taart goed? Bedoel je dan, tot 'ie beschimmelt is, of bedoel je dan, hoelang 'ie lekker blijft?
Er zijn mensen die beweren dat een taart na een dag of 4 "intrekken" alleen maar lekkerder wordt :s maar er zijn ook anderen die liever een taart die lekker en vers is, eten :)
Zoek even met de zoekfunctie en je vindt een heleboel topics en nog veel meer reakties en meningen hierover.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

4

ik had ook een vraag over het bewaren van taart. en daar is wel veel over te vinden, maar ik vroeg me af hoe et zit als je bijvoorbeeld de volgende dag of 2 dagen later pas verder kan gaan met het decoreren.

ik heb namelijk heel snel last van mijn rug, nek en schouders. dus zou het versieren graag over een aantal dagen willen verspreiden om het niet haastig af te maken.

maar kan je nog wel doorgaan met de versieringen op de taart als je de taart al eenmaal in de vriezer hebt gelegd?

alvast bedankt.

5

versieringen kun je al maanden van te voren maken.. zowel puzzelplaatjes als boetseerwerk mits alleen uit marsepein / fondant bestaat is erg lang houdtbaar... dat kun je dus op voorhand doen.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

6

ok bedankt bommeltje...
dus ik neem aan dat het beste is als ik de versieringen dus pas op de taart zet als alles al klaar is!?

7 Laatst bewerkt door Carin (16-01-2009 20:18)

Je zorgt dat al je decoraties klaar liggen. Al dan niet uitgehard, afhankelijk van wat de bedoeling is natuurlijk. Ook de letters uit de tappits heb je klaar.
Dan maak je de taart, een dag, een week of een maand later. Dus bakken, vullen en bekleden. En die vries je in.
24 uur voordat hij wordt opgegeten haal je hem uit de vriezer, uit de plastic zak, IN een kartonnen taartdoos (dus geen kunststoffen taartdoos!!!) in de koelkast.
Een paar uurtjes voor hij wordt gegeten/opgehaald zet je de decoraties erop, al dan niet met prikkertjes/lijm, afhankelijk van wat het is natuurlijk.
Dat laaste is vrij flexibel. je kan 'm ook ipv 24 uur, 36 uur vantevoren uit de vriezer halen zodat je meer tijd hebt voor het afmaken.
In ieder geval niet m

Groetjes, Carin

8

carin bedankt voor de uitgebreide uitleg :D
ben er echt blij mee!!!

ik heb namelijk zowiezo standaart dagelijks last van mijn rug, nek en schouders... :( heb t al zo'n drie jaar, maar alsk dus intensief met iets bezig ben wordt t alleen maar erger.... heb gstr wat marsepein enzo gekocht om te proberen en daarna bijna niet geslapen 's nachts door de pijn... dus was al bang datk t moest opgeven voor dat ik normaal kon beginnen...

maar nou ben ik weer happy :D

9

Goed plannen is dan wel essentieel natuurlijk. Je kunt dan nooit 3 dagen vantevoren aan een taart beginnen. Maar met taarten maken geldt: een goede planning is het halve werk :)
Bij mij liggen er al verschillende geboetseerde baby's onder een stolp, sinds november :D. Een aantal daarvan is voor op onze eigen (meerdere) geboortetaartjes straks in april. Maar dit is wel erg ruim vantevoren natuurlijk :lol:

Groetjes, Carin

10

hahahaha :D ik zou dat maar niet al te hard zeggen als ik jou was.. er zijn veel mensen hier op het forum die een last minute taart moeten maken.. en dan zullen velen wel  blij zijn met kant-en-klare boetseersels waarvan ze precies weten waar ze liggen :P als ik in de buurt zou wonen, zou ik wel steeds op je deur kloppen, dag buurvrouw, mag ik een kopje geboetseerde baby??? :D hahaha

ik zal morgen dan bij dca kijken ofk aan wat materialen kan komen en meteen een lijst maken van de verjaardagen voor het komende half jaar ;)

11

Ik had ook zo'n vraag over het bewaren!ik ben donderdag begonnen aan het vullen en bekleden van 3 taarten, ze zijn voor zondag en nu heb ik er 1 per dag gemaakt!
De eerste merkte ik echter, is een beetje aan het inzakken op de hoekjes . De randjes had ik niet bekleed want het worden petitfours, die zijn nu wat uitgedroogd.mmmm volgende keer toch 3 x op 1 dag vullen en bekleden?

Taartdecoratie en workshops!

12

Ik heb ook bloemen e.d. liggen maar dat komt eigelijk ook bij mij omdat ik dus van te voren dingen maak, maar dan dus ook altijd veel te veel voor een taart dus ik hou altijd over dus ik heb nu inmiddels van alles in allerlei kleuren liggen, ach zal vast wel eens van pas komen ;) Als ik aan het boetseren ben of bloemen aan het maken ben kan ik ook niet stoppen, alles is dan zo leuk om uit te proberen ;)

Ben je benieuwd naar mijn nieuwste taarten/cc's Neem dan hier een kijkje: www.suikermieke.nl