1

Onderwerp: welke kleurstof vinden jullie het beste ?

Ik heb nu kleurstof van de wilton, deze is bijna op en ik moet dus nieuwe kopen. Welke vinden jullie het beste, en welke moet ik absoluut niet gebruiken. Ik kleur ook regelmatig chocolade, maar daar heb ik nu speciale kleurstof voor op olie basis (ook van wilton, maar een beperkt aantal kleuren ). Maar ik las ergens dat ik met een poeder kleurstof ook chocolade kan kleuren. Heeft iemand dat al een geprobeerd?

2 Laatst bewerkt door Petra81 (28-12-2008 08:42)

Re: welke kleurstof vinden jullie het beste ?

Ik gebruik altijd Americolor, vooral vanwege het gemak (knijpflesjes) en mooie kleuren. Echt slechte merken zijn er niet, mits het wel gelkleurstoffen zijn voor het gebruik met marsepein of fondant.
Voor de chocolade zou ik toch kiezen voor de oliebasis kleuren. Ik heb het niet getest maar het lijkt mij lastig om goed door te kleuren met poeder.

Groetjes Petra,
www.taartendecoratie.nl: de winkel voor al je taartspullen vind je in Ridderkerk!

3

ik ook grote fan van Americolor, wordt ook wel spectrum genoemd. Ik kleur mijn chocolade hier ook mee (geeft soms wel stipjes)

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

4

Americolor en Spectrum zijn verschillende merken hoor ! Spectrum is van het merk Ateco (ook bekend van de spatels, uitstekers, spuitzakken, bakvormen, enz...). Ze zijn allertwee Amerikaans en zitten in gelijkaardige knijpflesjes.

Als je vreugde wil vermenigvuldigen, moet je haar delen. (Pythagoras)

5 Laatst bewerkt door Petra81 (28-12-2008 12:57)

WendyV schreef:

Americolor en Spectrum zijn verschillende merken hoor ! Spectrum is van het merk Ateco (ook bekend van de spatels, uitstekers, spuitzakken, bakvormen, enz...). Ze zijn allertwee Amerikaans en zitten in gelijkaardige knijpflesjes.

Americolor en spectrum zijn wel hetzelfde. Ik koop de americolor via een andere weg maar als je via americolor wil kopen wordt je doorverwezen naar ateco (en krijg je dus spectrum).

Overigens is er van americolor ook een middel om de gelkleurstoffen geschikt te maken voor chocolade. Ik betwijfel alleen of het in nederland te verkrijgen is, het heet flo-coat.

Groetjes Petra,
www.taartendecoratie.nl: de winkel voor al je taartspullen vind je in Ridderkerk!

6

Voor rood vind ik de extra red van Sugarflair weer heel erg goed! :)

Mijn website: Presentaart

7

Ik gebruik Wilton, Sugarflair en nog een paar potjes Squires Kitchen.
Van Sugarflair zijn de rood, zwart en wit (poeder) super, verder is het maar net welke kleur je nodig hebt en is geen enkele van de bekendere namen kleurstoffen slecht.

Voor chocola & candy gebruik ik alleen de daarvoor bedoelde van Wilton.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

Voor rood en zwart en ik fan van sugarflair en voor de rest heb ik zowel wilton, spectrum als americolor liggen, maar aan het eind van de rit concludeer ik toch dat ik meer fan ben van wilton, je kan het net iets beter doseren dan de knijpflesjes en vooral je kan je potje helemaal leeg maken, wat bij de knijpflesjes niet altijd evident is ...

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

9

bedankt dames, eens kijken of ik die flo coat kan kopen (ergens) en anders toch maar wilton, en sugarflair rood en zwart.

10

Petra81 schreef:
WendyV schreef:

Americolor en spectrum zijn wel hetzelfde. Ik koop de americolor via een andere weg maar als je via americolor wil kopen wordt je doorverwezen naar ateco (en krijg je dus spectrum).

Overigens is er van americolor ook een middel om de gelkleurstoffen geschikt te maken voor chocolade. Ik betwijfel alleen of het in nederland te verkrijgen is, het heet flo-coat.

ik moet je hier tegenspreken :)  Ik heb het het zelf gevraagd en 't is wel degelijk dezelfde kleurstof.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

11

catherine schreef:
Petra81 schreef:
WendyV schreef:

ik moet je hier tegenspreken :)  Ik heb het het zelf gevraagd en 't is wel degelijk dezelfde kleurstof.

Dat zeg ik dus ;)

Groetjes Petra,

12

Ik heb hier wel degelijk Americolor in huis hoor en geen spectrum. Ze worden in Amerika ook als 2 verschillende merken verkocht. Ze zien er wel heel gelijkaardig uit, moet ik toegeven. De flesjes zijn identiek, misschien komen ze uiteindelijk uit hetzelfde fakbriek maar met een ander etiketje er op.
De link naar Ateco - Spectrum (die zitten in New York) :
https://www.atecousa.net/Merchant2/merc … ry_Code=cs
Dit is de link naar Americolor, deze heb ik dus in huis (zitten in Californi

13 Laatst bewerkt door WendyV (29-12-2008 09:31)

Ik heb even geïnformeerd bij enkele collega taartdecorateurs in Amerika. Zij weten het ook niet goed en denken dat ze hetzelfde zijn, ze werken met alletwee en de resultaten zijn hetzelfde. Ze kopen wat er op dat moment het goedkoopst te verkrijgen is. Zelf heb ik tot nu toe enkel Americolor gekocht wegens het goedkoopst. Het zullen dus idd wel dezelfde merken zijn, maar dat wist ik niet.

14

hehe, volgens collega's maakt Americolor de kleurtjes voor Ateco-Spectrum en voor Martha Stewart.

15

ik gebruik eigenlijk ook eigenlijk meestal americolor
ik vind de knijpflesjes wel handig en er zijn ook lekker felle kleurtjes
zwart en rood blijft een probleem
dus mischien moet ik daar toch maar eens sugerflair voor gebruiken
wat ik me afvraag is
waar halen jullie de americolor vandaan ??
en hebben jullie dan de kelien flesjes of de grote versie ?
groetjes noelle

wat is eigenlijk geen goede rede om een taart te bakken ???
mijn taartjes kijken ???  www.taartenlaantje.nl

16

tot op heden heb ik ze rechtstreeks vanuit Amerika besteld of laten meebrengen. Ik heb zwart-rood-donkerbruin in een middelgrote knijpfles. Ik ga ook wel eens de sugarflairpoeders proberen om te vergelijken.

17

ah ok
nou ken ik helaas niemand in amerika dus dat schiet niet op en bestellen vind ik altijd zo ingewikkeld vanuit het buitenland met dat invoeren enzo :S
dus ik houd het dan maar bij de kleine flesjes :)

18

Ik gebruik americolor of sugarflair.

Winkel en webshop in Houten. Voor PME & Wilton Cursussen. www.liescakeshop.nl

19

Ik gebruik voor rood altijd super red van americolor en die maakt echt goed rood. Fondant kleurt wel wat moeilijker.

Groetjes Petra,

20

jaaa ik gebruik fondant en dat wordt niet super lekker rood met de americolor
dus sugerflair maar eens gebruiken

21

WendyV schreef:

tot op heden heb ik ze rechtstreeks vanuit Amerika besteld of laten meebrengen. Ik heb zwart-rood-donkerbruin in een middelgrote knijpfles. Ik ga ook wel eens de sugarflairpoeders proberen om te vergelijken.

het rood en zwart van sugarflair is pasta geen poeder.

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

22

pasta dus, thx Katleen

23

even een vraagje tussendoor ik zag ook zwarte poeder staan van sugarflair maar kan je die alleen gebruiken voor kleine dingetjes of kan je die ook door je fondant heen mengen om heel je taart te bekleden? groetjes kim

groetjes kim

24

Ik ben erg tevreden over de kleuren van Spectrum.

Groetjes, Sylvia

25

Ik ben erg fan van de Americolor! Ik importeer het sinds kort ook zelf uit Amerika voor eigen gebruik en verkoop. Ook de stiften vind ik erg prettig!

Groetjes, Tamara