1

Onderwerp: Heel veel hulp nodig.

Mogge luitjes.

Ik wil vandaag of morgen een taartje gaan bakken (mijn eerste). Ik heb zo'n klein bolletje (15 cm) van de Action gekocht en net gekeken en gezien dat er 1 liter water (helemaal tot de rand gevuld) in kan. Ik heb biscuitmix van Soezie gekocht.
Weet iemand hoeveel mix en dergelijke ik nodig heb voor mijn bolletje en hoe lang die in de oven moet?

Heb al bij de tabellen gekeken, maar daar staat dit formaat bol niet bij.

En hoe moet je die vullen? E

2

Re: Heel veel hulp nodig.

Over de mix kan ik je niets zeggen. misschien als je de zoekfunctie gebruikt dat je iets wijzer wordt.

Ik heb zelf nog nooit een bol gevuld maar ik kan me voorstellen als die lekker hoog is dat je hem 2 keer snijdt en dus 2 keer vult.
En een lekkere vulling??? Gewoon even kijken bij recepten voor het vullen.
Het is allemaal niet te moeilijk en nog erger... het is allemaal te lekker. Maar het is ook maar net waar je zelf van houdt.
Hier thuis zijn ze dol op bokkepootjes vulling..................

Sterkte en het resultaat wel showen hoor!!

Schijnt de zon niet, stiekem schijnt ie toch!!

3

Ik heb in je andere topic ook al antwoord gegeven en zie dat je de tabellen hebt gevonden. Er staat een diameter bij dus ik zou jouw schaal even opmeten en dan vergelijken. Dan kom je vast wel ver. Verder kun je de verhouding uitrekenen van de soeziemix en dan vergelijken ook. Dan kom je vast wel ver. En ik zou inderdaad 2 keer vullen, is gewoon het lekkerste.
bij www.felicitaartjes.nl en dan de link schema's kan je ook nog even kijken over hoeveelheden en baktijden.
I.i.g. succes!

De Taartatelier en workshopruimte in Deventer, Zutphen, Apeldoorn en Raalte (Lettele, spanjaardsdijk 92B). http://www.zoetenzodeventer.nl. en  https://www.facebook.com/ZoetenZoDeventer

4

Ik heb geprobeerd via die site de boel te berekenen. Hihihi is volgens mij niet helemaal goed gegaan, want toen ik mijn beslag klaar had en in het bolletje kieperde bleek ik denk ik maar 1/3 van mijn bolletje (in plaats van 2/3) gevuld gekregen. Heb hem wel gewoon in de oven gezet en zie wel of het wat gaat worden.

Ik wil trouwens deze biscuit tot morgen bewaren en hem dan vullen en bekleden. Hoe kan ik hem dan het best bewaren?

En hoe is een compleet afgewerkte taart (met bekleding en eventuele decoratie) te bewaren en hoe kan je die het best bewaren?

Groetjes
Corina

ps. Zal als het biscuit klaar is een foto showen hoor....hihihi waarschijnlijk onder het thema Misbaksels ....LOL

5

Gaat volgens mij een eeuw duren voor ik iets fatsoenlijks kan bakken. :(
Maar goed hier volgen de foto's van mijn misbaksel.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MIERDHJA.jpg
Hier zit hij nog in het bolletje
http://www.mijnalbum.nl/Foto-R7BWPYIU.jpg
Zij aanzicht van mijn mini taart bolletje
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZEVY3WWC.jpg
Boven aanzicht (of moet ik eigenlijk zeggen onder aanzicht?) van mijn mini taart bolletje.

6

Ik bak maandelijks heel wat van deze bolletjes voor kinderpartijtjes en ik gebruik altijd 125gr mix voor 1 bolletje. Bij mij is het resultaat dan een kapsel tot aan de rand. Je kunt deze bolletjes makkeijk 2x doorsnijden en vullen.

Succes voor de volgende keer; niet opgeven het gaat je vast en zeker lukken!

7

Ik was ook niet van plan het zo maar op te gaan geven hoor. Zal bij de volgende ook eens uit gaan van 125 gr mix.
Ik ga dit kapsel wel bekleden (al is het maar om te oefenen).

8 Laatst bewerkt door verliefdmeiske (01-01-2009 21:58)

hihi, het kan wel een heel kicke ufo worden zo... zou gewoon zeggen dat ie zo hoorde (ow sorry, bedoel het niet gemeen, zou mij ook gebeuren)

theoretisch gezien zouden de verhoudingen zo moeten liggen (ik moet de praktijk zelf ook nog testen)
halve bolletjes                                
  halve bolletjes                                
diameter vorm (cm)              inhoud       mix (gram)      ei (gram)     ei (aantal)     water (ml)      omschrijving
5,0              33      3      2,2     0,04     0,1      blanda rvs
10,5              303      26      20,6     0,41     1,0      action glas
12,0              452      38      30,8     0,62     1,5      blanda rvs
15,0              884      75      60,1     1,20     3,0      action rvs
16,0              1.072      91      72,9     1,46     3,6      action glas
19,0              1.796      153      122,1     2,44     6,1      action rvs
20,0              2.094      178      142,5     2,85     7,1      blanda rvs
28,0              5.747      489      390,9     7,82     19,5      blanda rvs

9 Laatst bewerkt door verliefdmeiske (01-01-2009 22:21)

ow... dat werkt dus niet met de bovenstaande 125 gram voor een 15 cm bolletje...geloof dat er met mijn berekening dan ook iets mis gaat :/ . Hoewel.. geloof wel dat de verhoudingen voor Soezie mixen en funcakes mixen niet helemaal gelijk op gaan of ligt dat aan mij?

Hoe reken je die verhoudingen dan uit :think:
aan de hand van inhoud en dan vergelijken werkt dus niet helemaal

10

Hoihoi,
Ik maak altijd 330 gram mix. Hiermee vul ik 1 grote bol van 15 cm en dan nog een paar kleine bolletjes (van 10 cm). Ik heb ook zo'n klein minisetje ooit eens gekocht bij de Hema, die vul ik daar ook wel eens mee. Ik vul zoveel als ik mix heb! Lekker makkelijk want dan heb ik meteen een voorraadje.
Alles wat ik niet nodig heb om meteen te decoreren. Doe ik in een afgesloten zak in de vriezer. Het is zowieso erg lekker om een biscuit eerst in te vriezen en daarna pas te decoren en even later heerlijk op te smullen.
Het komt de structuur van de biscuit ten goede en je kunt het biscuit makkelijker snijden. Maar uiteraard afgekoeld uit de oven kan het ook meteen worden gebruikt!
Veel bakplezier

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

11

Ik heb helaas nooit echt veel ruimte (heb maar 3 laden) in mijn vriezer over dus dingen op voorraad maken lukt me niet hoor Carina.

Ik neem je je grapje heus niet kwalijk hoor verliefdmeiske. Klopt dat de mix van Soezie en die van de webshop niet overeen komen. Ik heb dat gewoon ook om gerekend, maar weet niet meer exact hoe ik het gedaan heb. Ben geloof ik uit gegaan van een 12 cm bol uit de tabel. Op het soezie pak staat wat je nodig hebt voor een vorm van 26 cm. Is 250 gram soezie mix.
Volgens de tabel heb je voor een bol van 12 cm 50 gram mix nodig en voor een vorm van 26 cm 340 gram mix.
De bol heeft dus 1/6 deel grammen van het gewicht van de 26 cm vorm nodig. Ik ben bij de soezie mix van een groter deel (1/4 deel van het gewicht van de 26 cm vorm).

Hihihi misschien klopt die hele berekening wel gewoon niet. Of het is zo als bij veel recepten dat wat er staat eigenlijk gewoon te weinig is. De laatste tijd een paar keer een taart gebakken (een peren speculaas taart en appelkruimel taart) en toen viel het me ook al op dat ik eigenlijk te weinig deeg had om de taart te bakken. Misschien werkt dat bij de mixen ook wel zo. Of ik moet opnieuw leren rekenen.

Hmm....misschien geen gek idee om er een ufo van te gaan maken...LOL

12

Er komt vast nog wel eens een nieuwe vriezer, als je deze hobby goed ontwikkelt ;) let maar op. Ik heb een vriezer met 7 laden en die is zelfs te klein :lol:

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

13

Ik heb van de week ook taartjes gemaakt met de Action-15 cm bol. 125 gram mix, 12,5 ml water en 2 eieren gebruikt en deze kwamen mooi tot de rand.

Creatieve groetjes van Diana

wat ik me ineens afvraag, heeft iedereen het hier over Soezie mix? Of hebben we het over 2 soorten mixen ;) wat het vergelijken een stuk moeilijker maakt :P

Hoe is het nu met de Unidentified Flying Cake (UFO --> UFC) :D even op google bij ufo cakes gekeken enne die van jou is nu al mooier :)

15

De onderkant van mijn ufo staat nu in de botercreme. Zodra die hard is ga ik de onderkant bekleden met marsepein en daarna kan ik mijn ufo gaan vullen. Of hij uiteindelijk afvraag is of hij er straks afgewerkt nog steeds even mooi uit zal zien.

Soezie mix is niet dezelfde die je in de webshop kan kopen. De soezie mix is te koop bij onderandere de boerenbond. Ik geloof dat de hoeveelheden die je nodig hebt ook niet echt overeen komen.

Ik gebruik altijd Soezie, maar zie iedereen hier hoeveelheden roepen en dan is het wellicht handig om erbij te vermelden of het soezie of webmix is :P

ben heel benieuwd naar je UFO :)

17

Ik zou er niet te veel van verwachten (van mijn ufo). Ik heb maar een paar kleuren (rood, groen en geel). Tuurlijk kan ik daar wel mee mengen, maar of dat helemaal goed gaat komen weet ik niet. In mijn hoofd heb ik wel min of meer zitten hoe hij moet worden, maar of dat gaat lukken....we shall see.

Gaat denk ik een rode ufo worden. LOL Met een groene alian erbij.

en gele lampjes :D
hihi

19

Nou project Ufo is dus niet helemaal geworden wat ik wilde. Vandaar dat ik dus ook maar geen alian heb geboetseerd. Had daar de puf niet meer voor. LOL.
Maar ik heb er wel wat van geleerd. De onderkant (dacht dat dat mooier was dan gewoon biscuit te laten) kan je beter niet voorzien van marsepein, want dan wordt het te zwaar en zakt hij plat.

Dit is mijn resultaat van mijn eigentijdse versierde ufo.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RNXRTBMN.jpg
Van opzij gezien
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DAZJC8W3.jpg
Boven aanzicht

vind hem wel wat hebben eigenlijk :)

hij zal in ieder geval heel lekker smaken :D

21

Hihihi ach niet slecht voor een eerst taartje al zeg ik het zelf. Hij was wel lekker, maar heel erg (mier)zoet. Denk dat ik de volgende keer een wat zuurdere (citroen of limoen) vulling neem om het zoete van de botercreme en de marsepein wat minder te maken.

Ga zometeen maar een kijken of ik nog een taartje kan bakken. Wat ik me alleen afvraag is of ik die tot zondag kan bewaren. Ik wil vandaag het kapsel bakken en morgen de boel bekleden enzo en dan zondag opeten. Zondag komt mijn nichtje namelijk voor mijn verjaardag en ik wil haar eigen gemaakte taart geven. :)

22

Hij is nog best leuk geworden zeg !

Groetjes, Conny