1

Onderwerp: tylose echt nodig?

deze week ga ik met mijn dochter haar eerste taart maken, voor haar verjaardag. ze wil graag een taart versierd met bloemen, en wat bloemen boetseren. maar nu lees ik over het gebruik van tylose.
wat doet dit precies? en heb je het echt nodig voor boetseerwerk?
want de webshop zit dicht deze dagen, en geen idee hoe ik er anders aan komen kan

2

Re: tylose echt nodig?

Ik ben geen expert, maar voor zover ik begrepen heb is tylose iets wat je aan bijvoorbeeld je marsepein toevoegt zodat het wat steviger wordt. Zeker bij grote boetseerwerkjes wel handig lijkt mij.
Maar roosjes of andere "kleine" bloemen voor op een taart kan je volgens mij ook goed zonder tylose maken. Ik heb zelf roosjes gemaakt van marsepein voor op CC en die blijven vrij goed in vorm al zeg ik het zelf.

Roosjes en bloemetjes zijn mij nog altijd gelukt zonder tylose / tragantgom. Gewoon aan de lucht laten drogen.
Met fondant gaat dat overigens (veel) beter dan met marsepein.
Maar voor een strik gebruik ik wel wat tragantgom. Hoewel ik wel twijfel of het echt echt echt nodig is.

4

gister onze eerste roosjes gemaakt en ging prima.
wel vandaag even een siliconen matje gehaald want het plakte nogal vast, en dat werkte erg vervelend omdat je steeds je marsepein kapot trekt

5

tylose heb je alleen nodig als je veel vorm wilt behouden, dus bij sommige geboetseerde stukjes bv staartjes die in de lucht moeten zweven ofzo, of letters die rechtop moeten blijven staan. Bij het uitsteken van letters met de tappits moet je ook tylose gebruiken, je kunt dan dunner uitrollen en de letters worden steviger.
Voor het uitsteken van bloemetjes hoeft het niet pers