1 Laatst bewerkt door peet78 (28-12-2008 16:41)

Onderwerp: vragen over bol taart met ganche en ben benieuwd naar ideeen

ik wil volgende week een bol taart maken en daar ganache over heen doen. ik zag een recept staan bij de recepten is dat de lekkerste?? en word dat ook hard?? (chocolade met slagroom)
hoe krijg ik ganache glad?? door het gewoon alleen er over heen te gieten?
en is het lekker om ook nog marsepein te gebruiken om te versieren?

en laatste vraag heeft iemand iedeen voor zo'n taart het moet een taart worden voor mijn vrien die word 35. ik zie heel veel kindertaarten langs komen maar taarten voor mannen en dan in bol vorm erg weinig

en ik heb een bol van de ikea van metaal die kan ik toch gewoon gebruiken om mee te bakken?? doe ik die voor de helft vol ofzo? en dan de zelfde tijd laten bakken als een gwone taart in een bakblik??

en moet je eerst nog iets onder de ganache doen of kan dat zo op de cake?

groetjes petra

2

Re: vragen over bol taart met ganche en ben benieuwd naar ideeen

Ik ben hier ook pas dus hoop je je een ietsiepietsie te kunnen helpen:
Ja ganache word hard.
Ganache glad maken is een kwestie van een goede ondergrond.
Zorg dat je eerst de cake/biscuit met een botercreme glad hebt afgestreken, dan even in de vriezer zetten zodat de boter hard word.
Dan de ganache afgekoeld erover heen laten lopen vanaf het middelste boven op de cake.
Als de eerste laag niet mooi is kun je het gewoon nog een keer overgieten(indien nodig even weer in de diepvries om de eerste laag ook met een warm mes glad te maken).
Ik hoop je een beetje geholpen te hebben.
Succes met de taart!

3

Nou, ganache wordt niet hard. Het blijft toch echt wel zacht, plakkerig maar overheerlijk. Als je een harde laag over je taart wil dan moet je de slagroom achterwegen laten en gewoon de gesmolten chocolade er overheen gieten. (dit is wel lastigere met aansnijden en eten)
In dit topic geeft Jos

4

Dank je wel Nathalie, maar je moet niet al mijn geheimen prijs geven h

Vanaf nu ook cakesenzo op hyves: http://cakesenzo.hyves.nl/ Wordt lid!
Mijn website: www.cakesenzo.nl

5

Zelf gebruik ik melkchocolade liever, omdat ik dat lekkerder vind.
Dat kan wel, maar moet je meer chocola gebruiken dan slagroom.
Dus 200 gr. melkchocola en 100 gr. slagroom.