1 Laatst bewerkt door Lonestar (14-11-2006 16:08)

Onderwerp: Marsepein zonder amandel

Hallo,

Ik ben zelf allergisch voor noten, maar ben toch gek op marsepein. Gelukkig is mijn amandel allergie niet zo heftig, maar mijn pinda allergie is enorm!

Voor iedereen die ook met dit probleem te maken hebben hier even een recept voor marsepein zonder amandelen:

300 g poedersuiker
4 el bloem
100 boter (crisco geeft qua kleur lichter marsepein)
4 druppels amandelessence

Gewoon alles doorkneden!

(Amandelessance bevat geen amandelen hoor, het wordt gemaakt uit de pitten van abrikozen en perziken (dat zijn ook steenvruchten, net als amandel))

Ik heb het nog niet zelf geproefd, maar het schijnt lekker te zijn.

Groetjes, Jos

2

Re: Marsepein zonder amandel

Heej, nou zie ik waar eeyore het recept vandaan heeft!!
Ben benieuwd :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Rianne, Eeyore, smaakte het een beetje naar marsepein?

Groetjes, Jos

4

mijn man vond vanwel,ikzelf vind marsepein iets vetter!!! Kinderen aten er ook goed van dus,neem aan dat het hier goed door de test kwam!!

golf is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken

5

Heeey,

Dat is een goed recept, maar ik had nog even een vraagje.
Moet er perse amandelessence door? of kan er ook iets anders door, zoals citroensap ofzo? Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Groeten Kirsten

6

Hoi Kirsten,

Ik denk dat je inderdaad amandelessence erdoor moet doen. Anders smaakt het niet meer naar marsepein.

7

Oke bedankt, maar kan je dat ook gewoon in de winkel kopen?

Groeten Kirsten

8

Ja, amandelessece hebben ze meestal gewoon bij de supermarkt bij de bakproducten van dr. Oetker of zo.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

9

Bedankt voor de supertip,
ga het snel proberen, weet pas sinds kort dat ik ook een pinda en noten allergie heb
en ben verzot op marsepein,
Greetz Elke

10

Nee, maar met andere essence is het ook lekker hoor! Heb je wel eens rozensmaak geprobeerd? (verkrijgbaar bij surinaamse toko)

groetjes Syl

11

@ Elke, heb je trouwens de Weespermoppen van de Lidl al geprobeerd? Die smaken ook naar marsepein en zijn gemaakt van peulvruchten. Je hebt er niets aan voor het maken van taarten, maar bij een onstilbare behoefte aan marsepein wel... ;-)

groetjes Syl

12

He, super bedankt voor dit recept!
Mijn jongste dochter is heel allergisch en kan maar weinig produkten verdragen. Op deze manier zou ik als ik de amandelessence weglaat toch zo'n taart kunnen maken voor haar! Ga het gewoon es proberen zonder amandel en haar laten proeven.

Groetjes,
Marianne

13

Dames, help eens even...Dit is toch dat recept van een paar jaar geleden, waarvan bleek dat het brokkelig was en niet geschikt was voor het bekleden van taart? :think: Ook even laten weten als ik het mis heb....:)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

14

Ik zou het niet gebruiken. Bloem dat niet verhit wordt.... Je gebuikt toch ook geen bloem voor het uitrollen? Volgens mij is dat niet goed.

groetjes Syl
Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver.

15 Laatst bewerkt door kids4co (01-12-2008 14:33)

Klopt Jozien!

Ik had dit recept ook geprobeerd, maar omdat de bloem er 'rauw' doorgaat,
kan je het niet eten...

het lukte opzich wel om te maken, maar boetseren was al lastig..

heb het dus weggegooid na diverse reactie's van hier op het forum,
ivm de bloem!

Helaas dus Marianne...

16

Bedankt voor je waarschuwing, hoef ik het niet te proberen ook!

Groetjes,
Marianne

17

Jammer h

18

mhkriekaard schreef:

He, super bedankt voor dit recept!
Mijn jongste dochter is heel allergisch en kan maar weinig produkten verdragen. Op deze manier zou ik als ik de amandelessence weglaat toch zo'n taart kunnen maken voor haar! Ga het gewoon es proberen zonder amandel en haar laten proeven.

Maar kan je dochter dan ook geen fondant hebben?
Zonder die amandel essence kom je toch op fondant uit ( ehh zonder de bloem dan natuurlijk haha)

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

19

zou je niet gewoon door het fondant een paar druppels amandelspullie kunnen doen?

20

tuurlijk kan dat!

groetjes Syl
Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver.