1

Onderwerp: Taart komt teveel omhoog

Hallo,

Ben nog niet zo'n ervaren bakker, maar elke keer als ik weer een taart (basisbiscuit) in de oven heb, komt deze veel teveel omhoog. Hij is wel gaar en ook lekker. Laatst ook een chocoladetaart gebakken, van binnen niet gaar en van boven hoog, gebarsten en bijna zwart. Ik heb de temp. al veel lager ingesteld dan aangegeven op het recept. Iemand een idee? Aluminiumfolie erop leggen? Bovenkant er vanaf snijden? Accepteren?

Ben benieuwd naar jullie bevindingen en tips.

Een beginnend bakster

2

Re: Taart komt teveel omhoog

Ik zou een oventhermometer kopen want waarschijnlijk is de temperatuur in de oven veel heter dan je knopje aangeeft.
Wat lager in de oven zetten helpt misschien ook?
Een bolletje bovenop heeft trouwens haast iedereen, het helpt wel een beetje om je beslag voor het bakken 'hol' in de vorm te doen, dus aan de zijkanten het beslag opsmeren met een spatel. En na het lossen de taart op zijn kop, dus op de bolling leggen dan wordt het ook weer een heel stuk rechter.

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

Re: Taart komt teveel omhoog

Ha, dat klinkt als veel ervaring! Bedankt. Ik ga je tips uitproberen en koop volgende week een oventhermometer. Iets lager in de oven zetten is dus ook beter, ik zet de taart altijd halverwege.