1

Onderwerp: bewaarde marsepijn/fondant bedorven hoe te zien?

heb ik ongeveer een maand geleden marsepijn en fondant gekleurd, wat ik overhad na het bekleden heb ik het in vershoudfolie gedaan en daarna in een tupperware bakje. Dit staat nu op een koele plek,in de kelderkast, ik ging net kijken omdat ik er weer mee wil gaan bekleden maar ik zag dat er stippeltjes op de marsepijn en fondant zaten, wel stippeltjes in de kleur waar in ik het gekleurd heb, is dat dan schimmel? die zich heeft aangepast qua kleur of is het iets anders?? en zou het bedorven zijn? en hoe kan ik weten of het nog goed is of niet?

anders moet ik het weg gooien en dat is ook zo`n zonde.

alvast bedankt voor de reacties!

Een koekje van eigen deeg smaakt thuis zoals het overal smaakt

2

Re: bewaarde marsepijn/fondant bedorven hoe te zien?

Ik bewaar eigenlijk de marsepein die ik over heb van het bekleden (dus dat ik rondom weg snijd nooit langer dan een paar dagen .
Het risico dat het in contact is gekomen met de vulling vind ik veel te groot en daarmee dus ook het risico dat het gaat bederven.

3

hmm ja.....ik heb er wel opgelet dat ik alleen hetgeen heb bewaard waar geen vulling aan gekomen is,maar ja zeker weten doe je het nooit.... maar ik had best veel over dus vond het zo zonde om het weg te gooien.

Een koekje van eigen deeg smaakt thuis zoals het overal smaakt

4

Ik bewaar het ook gewoon hoor en gaat tot nu toe altijd goed. Die stippeltjes weet ik niet...... Maar in principe is het zo dat als het nog goed ruikt en smaakt het gewoon nog goed is. Maar ik denk dat ik het met stippeltjes niet meer zou durven gebruiken. Het kan natuurlijk onschuldig gekristaliseerd zijn, maar je weet maar nooit..

MIrjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.