1

Onderwerp: Tylose

Gisteren heb ik het aapje van dora gemaakt, heb tylose aan het marsepein toegevoegd maar ik vind het niet het resultaat geven wat ik had gedacht. De armen en de staart blijven bijvoorbeeld niet goed omhoog staan en uitsteken. Heb ik te weinig gebruikt? Of is dit een verkeerde verwachting?

Gr Karolien

Hier worden creatieve dromen werkelijkheid..
www.creatievedromen.nl

2

Re: Tylose

Hoeveel tylose heb je gebruikt? Heb je de marsepein/fondant laten rusten na het doorkneden met tylose? En hoe lang heb je het laten drogen? Bij mij werd het met fondant iig keihard!

3

Je moet als je bv armen echt omhoog wilt laten staan zelf MET tylose toch nog wel iets gebruiken om het te ondersteunen tijdens het laten drogen. ( Stukje spons ofzo: iets dat niet aan je boetseersel blijft plakken) Succes!

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

4

Heb het na het doorkneden niet laten rusten. Misschien is dat het? Heb wel de hoeveelheid gebruikt die op de verpakking stond. En heb het na het boetseren laten rusten met steun. Volgende keer maar laten rusten voor het boetseren denk ik.

Gr Karolien

Hier worden creatieve dromen werkelijkheid..
www.creatievedromen.nl

5

misschien een rare vraag maar heb je tylose in poedervorm?
Ik heb de eerste keren deze er namelijk als poedertje door gekneed en dat deed helemaal niks (was al lichtelijk boos omdat het potje helemaal niet goedkoop was bij de apotheek) misschien ben ik de enige die dit verkeerd begrepen had maar je moet dat spulletje aanlengen met warm water en goed doormengen. en dan doet ie het wel beter.

6

In poedervorm. Tenminste zo heb ik het zien doen bij Taart & Trends. Aanlengen met water doe je om lijm te maken. Ik doe net alsof ik alles weet, maar dat is wat ik ze heb horen vertellen bij T&T.

7

wat ik uit andere topics heb begrepen is dat tylose niet optimaal werkt met marsepein! Je kunt beter tylose aan fondant toevoegen en dan daar mee boetseren als je iets heel hard wil laten worden

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

8

Tylose doe je er inderdaad als poeder door, niet met water aanmaken hoor!
Tylose met fondant wordt echt hard, met marsepein duurt het hard worden veel langer en blijft het toch ook nog wat meer 'flexibel'.
Ik ben een echte m'peinfan maar voor strikken of zo is fondant een betere optie...

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

9

Tom Poes schreef:

Tylose doe je er inderdaad als poeder door, niet met water aanmaken hoor!
Tylose met fondant wordt echt hard, met marsepein duurt het hard worden veel langer en blijft het toch ook nog wat meer 'flexibel'.
Ik ben een echte m'peinfan maar voor strikken of zo is fondant een betere optie...

Wilde ik net zeggen!

Groet, Jolanda

10

Hoi allemaal,

Ik wil ook beginnen met het bakken van taarten. Ben aangestoken door een kennis van me. Nu vroeg ik me af na het lezen van heel veel info op dit forum of je figuurtjes gemaakt met Tylose op kan eten. Misschien een domme vraag, maar toch....

Groetjes,

Sandra

11

Je kan het eten Sandra, maar of het lekker is, dat is een tweede (ik vind van niet, dus). En figuurtjes van fondant met tylose worden ook keihard. Ik boetseer zoveel mogelijk met marsepein, omdat mijn ervaring is, dat de kids in de rij staan om een boetseersel te mogen eten.

Groet, Jolanda

12

Hi Jolanda,

Bedankt voor jouw snelle reactie. Ik begrijp dat je figuurtjes dus ook van marsepein kunt maken en je dan geen hulpstoffen nodig hebt om ze stevig te laten zijn?

Groetjes,

Sandra

13

Voor figuurtjes is marsepein vaak stevig genoeg. Spaghetti gebruiken als prikker als je wat aan elkaar wil bevestigen, bijv. hoofd op een lijf. Voor de rest volstaat een beetje water of eetbare lijm (tylose oplossen in afgekoeld gekookt water of spa blauw, paar uur laten staan want het lost niet zo snel op). Alleen als iets echt "stijf" moet staan, dan heb je echt wel fondant met tylose nodig. Geeft vaak een mooier effect maar nadeel is dat je het dan niet kan/wil eten. Ga gewoon maar aan de slag, dan merk je wel wat je zelf het prettigst vindt. Succes!

Groet, Jolanda