1

Onderwerp: Zucht .... botercreme

Het lukt mij gewoon niet om de meringue botercreme luchtig te krijgen. De boter is op kamertemperatuur, ik mix (met een handmixer) zeker 10 minuten, maar het blijft eruit zien als boter. Het smaakt wel goed.

Vandaag wilde ik cream vanilla frosting proberen. Bloem en melk gekookt en afgedekt met stukje bakpapier. Mengsel werd heel dik. Boter (op kamertemperatuur) losgeklopt met suiker en vanille essence, toen het bloem/melk-mengsel erbij en kloppen maar, maar het werd dus weer niet luchtig. Toen dacht ik dat het bloem/melkmengsel te dik was en heb er een klein beetje melk bij gedaan. Even leek het goed te gaan, maar toen kwam er allemaal vocht vrij (scheiding van vocht en vet? Toen heb ik de hele handel maar weer weggegooid.

Ik heb dus een handmixer en of ik nou op de laagste stand, de middelste of de hoogste mix, het maakt allemaal niets uit.

Wat doe ik fout of wie heeft er voor mij een goede tip? Ik heb al met de zoekfunctie gekeken, maar daar haal ik geen antwoord uit.

Groetjes, Elly

2

Re: Zucht .... botercreme

Je moet sowieso wel op de hoogste stand mixen, het klinkt alsof je mixer niet genoeg 'doet'.

Maar dat kan bijna niet, want na 10 minuten met de handmixer op de hoogste stand, terwijl je boter al zacht was moet toch in ieder geval wel wat luchtig en wit worden...

Gebruik je wel (room)boter, dus geen margarine of blue band (is ook margarine) of iets dergelijks? Kan gewoon goedkope boter zijn hoor, maar dat gaat wel makkelijker want die is al wat zachter op kamertemperatuur. En v

Mijn website: Presentaart

3

Re: Zucht .... botercreme

Hoi Mascha, bedankt voor je snelle reactie.
Ik gebruik ongezouten roomboter van AH. De mixer doet het volgens mij goed, beslag en slagroom gaat prima. De meringue botercreme heb ik al eens volgens het recept van Lara gedaan, met verse eiwitten. Ook heb ik het eens geprobeerd met eiwitpoeder, maar het wordt niet wit en luchtig, maar blijft geel en boterig. De smaak is wel goed. Zou ik dan toch nog langer moeten mixen?

Groetjes, Elly