1

Onderwerp: chocolaatjes maken met vormpje

Ik heb een vormpje gekocht om chocolaatjes te maken die je dan kan vullen. Ik heb het geprobeert maar het werkt dus niet. Weet iemand of het wel werkt als ik van die chocolade koop zoals in de webshop of blijft het een drama?

2

Re: chocolaatjes maken met vormpje

hoe maak je het dan? Ik gebruik een soort silicone vormpjes, giet de gesmolte chocolade erin (van callebaut) en haal ze er uit als de hard zijn. Niet in de koelkast! Dat is om een of andere reden niet goed voor chocolade.

3

Ik heb een silicone vormpje bij xenos gekocht. Ik had gewoon chocolade wat iknog had liggen gebruikt maar dat wilde voor geen meter. Met die van callebaut gaat het dus wel goed?

4

[move] ------> decoreren

5

ik heb de vormpjes ook gekocht, maar nog niet gemaakt, ik zal het eens proberen en dan laat ik het je weten.

Ik gebruik Callebaut en dat werkt prima.
De reden dat sommige mensen chocolade niet in de koelkast laten harden, is omdat het dan een wat doffige kleur krijgt, ipv mooi glanzend. Ik heb het trouwens wel gewoon in de koelkast gedaan.

Groetjes Renske

7

Hallo,

Je moet chocolade ook tempreren, als je dat niet doet komt de chocolade niet echt makkelijk uit de vormen. Als je de chocolade goed getempreerd hebt krimpt hij namelijk in het vormpje, waardoor hij er gemakkelijk uitgaat. Je kunt de chocolade tempreren door hem au bain marie te smelten ( de chocolade moet niet inhet water hangen , maar door de stoom van de onderste pan smelten) en er dan een handje koude chocolade doorheen te gooien. Je kunt idd het beste callebaut gebruiken.

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

8

Hallo,

Je moet chocolade ook tempreren, als je dat niet doet komt de chocolade niet echt makkelijk uit de vormen. Als je de chocolade goed getempreerd hebt krimpt hij namelijk in het vormpje, waardoor hij er gemakkelijk uitgaat. Je kunt de chocolade tempreren door hem au bain marie te smelten ( de chocolade moet niet inhet water hangen , maar door de stoom van de onderste pan smelten) en er dan een handje koude chocolade doorheen te gooien. Je kunt idd het beste callebaut gebruiken.

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

9

het temperen heeft toch met de temperatuur te maken? Ik zoek het altijd even op voor ik het ga doen, ik geloof 45 oC? Ik doe dat dan met een suiker thermometer

10

Als je gewone chocolade gebruik meng er den een tl kokosvet doorheen. Callebaut is volgens mij al vet genoeg maar heb die niet zelf geprobeert. Tempereren is een procedure met resultaat dat er kristallen aan de oppervlakte komen die de chocolade de glans geeft. Volgens mij warm je het dan eerst op naar 45 graden en dan snel afkoelt naar 35 en dan nog weer een keer opwarmt. Weet dit niet helemaal zeker maar genoeg informatie te vinden op het niet.

Als je andere vormen gebruikt kun je die eerst een paar minutten in de vriezer leggen en dan chocolade met een kwastje uitsmeren, paar minutten in de koelkast zetten en dan nog twee lagen met chocolade insmeren. Vullen en afsluiten met gesmolte chocolade. Als alles stijf is, uit de vorm wippen.

voor inspiratie kijk op www.kakeboksen.no