Onderwerp: 25/15....
Vierkante bakvormen 1tje van 25x25 en 1tje van 15x15 dat samen zou dat voldoende zijn voor 30 personen??????
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » 25/15....
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
Vierkante bakvormen 1tje van 25x25 en 1tje van 15x15 dat samen zou dat voldoende zijn voor 30 personen??????
Ik denk dat het n
Ik reken (ook) stukjes vna 30 cm2, dus dan is het n
Ik wou dat ik dat ook zo berekenen kon maar voor mij is dit chinees....of kan mij iemand uitleggen hoe je dit berekend!?!?
Je rekent eerst de oppervlakte uit, dat is dus zijde 1 x zijde 2.
Vandaar dat de taart van 25cm een oppervlakte heeft van 25 x 25 = 625 cm².
Voor een klein stukje reken je 5cm x 5cm (dus 25cm oppervlakte), een middelgroot stukje is 5 x 6cm (30cm² ) en een groot stukje is 6 x 6 cm (dus 36 cm²).
Dan deel je de oppervlakte van je taart door de oppervlakte van het formaat stukje dat je wilt snijden, dus een taart van 625 cm² : 30 cm² = 20 middelgrote stukjes,
Snap je?
Dus die norm van felicitaartjes dat je uit een vierkant kapsel 20à25 stuks haalt is dan niet
Laten we proberen dus als ik het kapsel van 15/15 neem moet ik 15x15=225:30=7,5
Hooo ik hoop dat het goed is in mijn tafels ben ik goed maar dit is toch nog iets anders........
Je snapt het
Dus uit 15x15 kunnen 7,5 medium stukjes. Voor jezelf reken je dan naar 8, voor iemand anders reken je dan naar 7.
jeee das nog eens een keer algebra
25 x 25 isse 25
15x15 is 9
dus volgens mijn grote gebakjes
34
maare ze zeggen wel altijd dat het wel grote gebakjes zijn!!!!!
Marriane kan je me ook uitleggen hoe je een ronde taart berekent en alvast bedankt voor het leren omrekenen van de vierkante taart!!!!!!!!!
Marriane kan je me ook uitleggen hoe je een ronde taart berekent en alvast bedankt voor het leren omrekenen van de vierkante taart!!!!!!!!!
Even uit mn hoofd, hoop dat ik het goed onthouden heb:
Oppervlakte is pi x r2
R is straal (helft vd doorsnede) pi is 3.14
Dus bij een 25 cm vorm, 3.14 x (12.5x12.5=156,25) = 490
Ik heb gewoon een keer een schema gemaakt met alle vormen, met inhoud en aantal personen.
nicole th schreef:Marriane kan je me ook uitleggen hoe je een ronde taart berekent en alvast bedankt voor het leren omrekenen van de vierkante taart!!!!!!!!!
Even uit mn hoofd, hoop dat ik het goed onthouden heb:
Oppervlakte is pi x r2
R is straal (helft vd doorsnede) pi is 3.14
Dus bij een 25 cm vorm, 3.14 x (12.5x12.5=156,25) = 490Ik heb gewoon een keer een schema gemaakt met alle vormen, met inhoud en aantal personen.
Dat klopt hoor Martine! (ook uit m'n hoofd, maar ik weet het wel zeker )
Sorry maar dat was nu chinees en nogwel in het dialect.........amaiiiiiii hier snap ik dus niets van???????????
Ik probeer er ook nog steeds uit te komen maar ik geloog dat ik em snap.
Voor een voor van 15 bij 15 is het dus 15x15= 225 / 25= 9 stukjes
Doe ik het zo goed???
Ja Charissa, zo is het goed, 9 kleine stukken.
@Nicole: heeeeeel lang geleden heeft een Egyptenaar bedacht dat je de oppervlakte van een cirkel berekent door pi (dat is een griekse letter die staat voor het getal 3,14*) vermenigvuldigt met het kwadraat (getal x zelfde getal) van de straal van een cirkel (= de afstand van het midden tot de rand, dus eigenlijk de helft van de doorsnede).
Dus nu langzaam :
- de cirkel (je ronde bakblik) is bijvoorbeeld 25 cm
- de straal is daar de helft van, dus 12,5 cm
- het kwadraat van die straal, is 12,5 x 12,5 dus 156,25
- pi is 3,14, dus dan wordt het 3,14 x 156,25 = 490,625. Ronden we voor het gemak af naar 490
De oppervlakte van je ronde vorm is dus 490 cm²
Die deel je weer door 25 cm², 30 cm² of 36 cm².
Medium stukjes waren 30 cm², dus 490 : 30 = 16,33. Afgerond: ca. 16 stukjes!
* eigenlijk rekenen wij me 3,14 maar heeft het getal pi (notatie: ? ) nog veel meer cijfers achter de komma
Zo Marianne dat gaan we nu eens heel langzaam lezen en dan nog eens en dan nog eens en toch voor de zekerheid ga ik dit ook afprinten en het zal dan wel eens tot mij doordringen ....hoop ik...dat in het vierkant begreep ik goed.....hahahahaha....maar toch bedankt !!!!!!!
@Nicole: heeeeeel lang geleden heeft een Egyptenaar bedacht dat je de oppervlakte van een cirkel berekent door pi (dat is een griekse letter die staat voor het getal 3,14*) vermenigvuldigt met het kwadraat (getal x zelfde getal) van de straal van een cirkel (= de afstand van het midden tot de rand, dus eigenlijk de helft van de doorsnede).
Dus nu langzaam
:
- pi is 3,14, dus dan wordt het 3,14 x 156,25 = 490,625. Ronden we voor het gemak af naar 490De oppervlakte van je ronde vorm is dus 490 cm²
Medium stukjes waren 30 cm², dus 490 : 30 = 16,33. Afgerond: ca. 16 stukjes!* eigenlijk rekenen wij me 3,14 maar heeft het getal pi (notatie: ? ) nog veel meer cijfers achter de komma
Dus nu langzaam
:
- pi is 3,14, dus dan wordt het 3,14 x 156,25 = 490,625. Ronden we voor het gemak af naar 490De oppervlakte van je ronde vorm is dus 490 cm²
Medium stukjes waren 30 cm², dus 490 : 30 = 16,33. Afgerond: ca. 16 stukjes!* eigenlijk rekenen wij me 3,14 maar heeft het getal pi (notatie: ? ) nog veel meer cijfers achter de komma
Haha, dit topic moet ik onthouden om naar te verwijzen, zodat ik n
je kan je abboneren
of was het toch met 1 B?
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » 25/15....