1

Onderwerp: Royal Icing versus vloeibaar fondant

Even een vraagje. Wat is precies het verschil tussen royal icing en vloeibaar fondant?

Kan ik voor het versieren van koekjes of muffins of soesjes o.i.d. ook vloeibaar fondant gebruiken ipv royal icing? En dan op precies dezelfde manier als royal icing?

Vloiebaar fondant kan ik namelijk kant en klaar kopen bij de bakker, hoef het dan alleen nog maar te kleuren. Laatste keer dat ik koekjes ging versieren met royal icing was de keuken aan het eind een slag veld. Het lijkt me gewoon iets makkelijk, vloeibaar fondant.

Ben benieuwd naar juliie mening.

Gr
Ilonka

2 Laatst bewerkt door Carin (02-12-2008 15:57)

Re: Royal Icing versus vloeibaar fondant

Euhm... ik begrijp niet zo goed hoe je keuken een slagveld kan worden met icing :o maar dat kan natuurlijk aan mij liggen :D

Maar om je vraag te beantwoorden: icing hardt uit en fondant niet.
Icing is vies en fondant niet. Vind ik :+
Icing is minder een kledderzooi dan fondant. Vind ik :+

Verder zou ik het niet weten. Cupcakes kun je heel leuk dopen in fondant, jammie! Moet je wel even handigheid in krijgen ;)
Met icing kun je mooie dingen spuiten. Ook daar moet je even handigheid in krijgen ;)

Succes!

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

3

Vloeibaar fondant is van dat spul wat bv. op roze koeken zit. Dat is veel te dun om mee te spuiten.

4

fondant dient idd om oa taarten en gebakjes mee te glaceren, zoals bij frangipane. Het korst een beetje, maar blijft zacht. Royal Icing wordt helemaal hard.

Als je vreugde wil vermenigvuldigen, moet je haar delen. (Pythagoras)

5

Op cupcakes zou ik eerder fondant doen dan icing, op koekjes weer eerder icing dan fondant.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6 Laatst bewerkt door manika (03-12-2008 16:49)

Carin schreef:

Euhm... ik begrijp niet zo goed hoe je keuken een slagveld kan worden met icing :o maar dat kan natuurlijk aan mij liggen :D

Nou je bent niet de enige hoor. Mijn keuken wordt ook geen slagveld als ik het van royal icing (eiwit glazuur) maak.Doe de icing gewoon in een bak en dan doop ik de cupcakes erin en beetje draaien enz en dan laten opdrogen.Ik vind icing erop altijd erg lekker.

Hoe maak jij het dan ?

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

7

Nou ik doe gewoon de suikerbakkerspoeder en het eiwitpoeder in een hoge kom, beetje water erbij en mixen maar. Dan in een spuitzak en spuiten maar.
Ik doop nooit cc's in icing. Vind dat nogal vies :D. Maar ik doe dus ook nooit icing op koekjes.
Fondant schep ik uit het emmertje, in een wijde schaal, even in de micro en dopen maar.
In beide gevallen geen slagveld dus :lol:

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

8

bij mij is het altijd een slagveld :D Ik weet dat het zo is, en doe geen moeite meer, Want altijd als ik denk, nu gaat het wel goed, dan valt er iets om, gaat de telefoon, de bel, of weet ik veel.