1

Onderwerp: Bakken in een hetelucht oven met draaiplateau

Nu heb ik voor het eerst een half zwart kapsel :o
Terwijl ik toch al ruim een jaar bezig ben

Mijn vraag is.. Hoe bakken jullie vierkante taarten die  niet op je rooster passen? Op de onderste schaal, die ook ronddraait. Of op bakblik, midden in de oven?

Ik heb hem dus op een bakblik gezet en tijdens het verhogen van de themperatuur, is het fout gegaan. De kant van de ventilator is hij zwart geworden.

Dus hoe moet ik het de volgende keer gaan doen??

Bedankt voor het meedenken.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

2

Re: Bakken in een hetelucht oven met draaiplateau

Als je hem rond draait in je oven dan moet het korter erin.Ieder geval bij mij.

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

3

Maar de onderste schaal, waarmee hij rond kan draaien is niet zo groot. Daar kan 22x22 op, en staat dan in principe op de bodem. Hoe dan met grotere taarten?

Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

4

Ja maar ik laat die taart dus eigenlijk nooit ronddraaien. Ik doe hem eigenlijk altijd op rooster.Ik denk met grotere dat het niet kan want dan gaat het klemmen.

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

5

manika schreef:

Ja maar ik laat die taart dus eigenlijk nooit ronddraaien. Ik doe hem eigenlijk altijd op rooster.Ik denk met grotere dat het niet kan want dan gaat het klemmen.

In een hete lucht oven? Dan gaat de ene kant toch veel sneller dan de andere.

6

Niemand die mij hiermee kan helpen.. De taart op heb draaiplateau (onder in de oven) zetten of toch in een op een bakblik in het midden van de oven. Met de kans dat hij dus aan 1 kant verbrand.

7

Ik zou hem ook op een rooster zetten.. met hete lucht dan rouleert de warmte om de taart heen.

Ik zou hem absoluut niet onderin de oven zetten want dan komt er geen warmte bij de onderkant.. zo ook met een bakblik denk ik

“You know you are getting old when the candles cost more than the cake.”
Taartenhof

8

Bij mij gebeurt dit ook Jolanda! Heel vervelend voor de grotere vierkante taarten, zodra ie niet meer kan ronddraaien verbrandt ie bij mij links achterin :-(
Enige optie die ik geprobeerd heb is halverwege draaien (als een razend roland :lol:) maar werkt ook niet echt optimaal natuurlijk ;)
Ik probeer hem altijd zover mogelijk naar voren te krijgen (op het rooster in het midden) en dan toch maar halverwege draaien zodat de achterkant niet te donker wordt... maar echt super blijft het niet... Met andere woorden, een grotere oven staat bovenaan het lijstje hier ;) :-D

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

9

Ik heb dus alleen een taartring. Die zetten jullie ook op een rooster??? Nee toch??

En weer voel ik me erg blond vandaag :lol:

10

ik zou in dat geval twee kleinere maken die wel op je draaiplateau kunnen... en die na het bakken naast elkaar onder het marsepein doen... Dus geen groot kapsel aan een stuk, maar twee gelijke kleinere naast elkaar..  Ik kan in mijn oventje ook geen hele grote doen hoor.... dan maar een beetje bouwen.

11

jolanda71 schreef:

Ik heb dus alleen een taartring. Die zetten jullie ook op een rooster??? Nee toch??

En weer voel ik me erg blond vandaag :lol:

Ik zet mijn taartring op een stuk bakpapier en dan op m'n rooster...
er komt een ienieminie beetje beslag vanonder,
maar zodra het in de oven komt, stopt dit...

Ik kan je verder niet helpen...

12

Ik had hetzelfde... ronde taarten gaan prima maar grote vierkanten blijven lastig.. wat ik nu doe  : ik zet mijn rooster op de bodem en daar mijn bakblik op. Dan kan er lucht onderdoor. ik draai hem dan op 2/3 van de tijd om. En ik hou mijn temperatuur laag. Dus op 150 graden en dan wat langer in de oven. Hij blijft aan een kant iets harder gaan maar het gaat wel beter nu..... Hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes van Miranda
Voor meer taartjes: www.miertjestaartjes.mijnalbum.nl