1

Onderwerp: Tip: pastamachine

Vanaf 20 februari is bij de Aldi een pastamachine te koop voor 9,99.
Zo'n pastamachine lijkt me erg handig om fondant of marsepein makkelijker te kleuren en het snel op gewenste en gelijke dikte te krijgen, vooral voor de kleinere projectjes zoals puzzelplaatjes.
Ik heb zelf bij het minste of geringste al last van nekpijn dus ik weet waar ik woensdagochtend zal bevinden :lol:

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

2

Re: Tip: pastamachine

Ja ik had het ook al zien staan op internet.
Aangezien ik gek ben op italiaans eten en al lang een pastamachine wilde (maar altijd te duur vond) ga ik woensdag maar even langs de aldi!
Maar wat een goed idee om het ook voor taarten te gebruiken! Nooit aan gedacht :P

3

Dat is misschien wel een leuk idee. Zal eens kijken.

Groet, Jolanda

4

je kan met die pastamachine ook heel dun de fondant uitrollen om zo ruches te maken enzo (maar dat wisten jullie allang al ;))

Roosje

5

Enige wat je nooit moet doen is de pastamachine reinigen met water (dus helemaal nat maken). Even er langs met een vochtig doekje is geen probleem hoor.

>>> NIEUW: Zoetekoek heette voorheen Supermuis!!!

6

wordt dat niet een heel lastige klus om het fondant er allemaal uit te krijgen (ik heb namelijk al tijden een pasta machine staan maar durfde die ivm troep niet te gebruiken voor fondant :P )

7

Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat een probleem zal zijn, als je (kort) doorgeknede fondant gebruikt die niet plakkerig is. En als je het echt niet vertrouwd kan je voor de zekerheid iets gebruiken om kleven tegen te gaan, zoals een klein beetje crisco. Maar zoals ik al zei denk ik echt dat het niet nodig is, die machines zijn al zo glad van zichzelf.

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

8

Sir Kneighf schreef:

Vanaf 20 februari is bij de Aldi een pastamachine te koop voor 9,99.
Zo'n pastamachine lijkt me erg handig om fondant of marsepein makkelijker te kleuren en het snel op gewenste en gelijke dikte te krijgen, vooral voor de kleinere projectjes zoals puzzelplaatjes.
Ik heb zelf bij het minste of geringste al last van nekpijn dus ik weet waar ik woensdagochtend zal bevinden :lol:

Ik vond het ook altijd een hele klus, dat kneden. Heb zelf behoorlijke rugpijn altijd. Tegenwoordig doe ik de marsepein en fondant een 10 tot 20 seconden in de magnetron en het kneed en rolt fantastisch! Maar voor ruches e.d. lijkt me een pasta machine ook een uitkomst!

Groetjes,
Sandra

9

zandra schreef:

Ik vond het ook altijd een hele klus, dat kneden. Heb zelf behoorlijke rugpijn altijd. Tegenwoordig doe ik de marsepein en fondant een 10 tot 20 seconden in de magnetron en het kneed en rolt fantastisch! Maar voor ruches e.d. lijkt me een pasta machine ook een uitkomst!

De fondant even in de magnetron doe ik inderdaad ook, maar dat maakt geen verschil voor m'n nek/rug. Vaak gaat het al mis met alleen het uitrollen :/
En nee, ik sta niet als een gek over die fondant te walsen :lol:
Ruches zijn trouwens ook een idee inderdaad! Ik zag pas op picasa een taartje waar er veel voor nodig waren, die ga ik dan mooi uitproberen!

10

Ik heb hem!!! :D :D :D

11

Ook handig voor strikken, tappits en puzzelplaatjes! Gebruik ik al een tijdje op die manier..

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

12

evamaria schreef:

wordt dat niet een heel lastige klus om het fondant er allemaal uit te krijgen (ik heb namelijk al tijden een pasta machine staan maar durfde die ivm troep niet te gebruiken voor fondant :P )

Nee hoor! Ik werk al lang met de pastamachine om de fondant uit te rollen en dat gaat echt prima. Wel wat poedersuiker op het stukje zeven voor je het erin doet en uiteraard bij stand 1 beginnen ;)
Als je een paar kleuren na elkaar gebruikt komt er wel wat vast te zitten op de band; dan even met een vochtig vaatdoekje verwijderen want anders komen er korrels kleur in je nieuwe kleur fondant....

Groetjes, Marleen

13

Ik heb hem nu dus ook en heb hem ook meteen uitgetest. Het werkt perfect! :D
Hij kan de fondant flinterdun en gelijkmatig uitrollen en als je het wat dikker laat is het ideaal voor puzzelplaatjes enzo.
Een beetje poedersuiker is inderdaad al genoeg, en als je de dikte iets groter instelt hoeft dat eigenlijk niet eens ;)

14

Wat een goed idee! Ik ga meteen kijken maandag!

De Taartatelier en workshopruimte in Deventer, Zutphen, Apeldoorn en Raalte (Lettele, spanjaardsdijk 92B). http://www.zoetenzodeventer.nl. en  https://www.facebook.com/ZoetenZoDeventer

15

Ik heb er toch ook maar eentje gehaald, ik ben erg benieuwd hoe het werkt...

Mijn website: Presentaart

16

Ik heb deze pastamachine ook, heb m laatst uitgeprobeerd maar die van mij is wat zwart aan de (zijkant) binnenkant, en mijn witte fondant werd dus vies aan de zijkant. :(

17

Raffika schreef:

Ik heb deze pastamachine ook, heb m laatst uitgeprobeerd maar die van mij is wat zwart aan de (zijkant) binnenkant, en mijn witte fondant werd dus vies aan de zijkant. :(

Is dit niet het overtallige vet van het begin??! Voordat je hem gaat gebruiken moet je  namelijk eerst goed afnemen met een droge doek of stuk keukenpapier...
ik hoop t maar voor je ;)

Groetjes, Marleen

18

Ik heb er laatst een gekocht bij de kijkshop en ik vind het geweldig!! Ik heb hem uitgetest bij mijn pluto taart en een mega mindy taart die nog in de maak is. Ik wil noooooooiiiittt meer zonder!

19

Fijn om dit allemaal te horen. Ik heb een pasta machine staan, gebruik 'm om pasta te maken, en heb vaak gedacht, 'die zou je misschien ook kunnen gebruiken voor fondant'. En nu hoor ik dat jullie dat allang doen en het geweldig vinden. Dus ga ik er nu ook voor gebruiken.

Kan iemand een voorbeeld geven van een taart met ruches gemaakt?

wat een slim idee!! Ik heb ook al tijden zo'n machine in de kast staan (maak toch niet zoveel pasta als ik ooit dacht te gaan doen :/
Ga hem thuis meteen opzoeken!

21

Vanaf 18 febr 2009 is deze pasta machine weer bij de aldi, alleen dit jaar voor 10,99

Groetjes, Dorothea.

22

Sir Kneighf schreef:

Zo'n pastamachine lijkt me erg handig om fondant of marsepein makkelijker te kleuren

Hoe doe je dit dan met zo'n pastamachine???

23

kneed die pastamachine de kleurstof er doorheen dan?

Ben je benieuwd naar mijn nieuwste taarten/cc's Neem dan hier een kijkje: www.suikermieke.nl

24

ik denk, dat ze bedoelen, dat je dan steeds weer de marsepein erdoorheen haalt ipv dat je zelf kneed...
als ik al zo;n machine zou aanschaffen, zou het vooral zijn, om kleine stukjes mooi fijn uit te rollen en bij bv puzzelplaatjes alle delen op dezelfde dikte te krijgen.

Groetjes, Dorothea.