1

Onderwerp: Rampen taart

Ik heb gisteren mijn 3e taart gebakken. Maar ik was bijna zover om alles in de vuilnisbak te gooien. Hier mijn problemen op een rij:

Mijn kapsel bleef plakken aan de bakvorm. Had het toch ingesmeerd met boter.

Toen ik het kapsel door wilden snijden sneed ik schuin :(

Ik had deze keer marsepein van de bakker gekocht. O wat een vervelend spul. Volgende keer maar weer van de webshop. Deze marsepein bleef maar plakken aan het aanrecht en als ik het op wilde pakken scheurde het.. Kon ik weer opnieuw beginnen (ik was nog maar 3 kwartier marsepein aan het uitrollen hoor.. Ik had tijd zat)

Door het snel scheurende marsepein kreeg ik de marsepein niet goed op het kapsel gelegd. En dat vind ik zowiezo al moeilijk.

En door mijn misvormde kapsel kreeg ik hem ook niet strak.

Nou tot zover mijn rampen taart.. Ik hoop dat jullie tips hebben.

Laura

2

Re: Rampen taart

niet de moed opgeven en blijven oefenen

3

Ik spuit mijn bakblikken altijd in met bakspray, gaat ie er als vanzelf weer uit.

Wat betreft die marsepein, wat was de verhouding? Voor rolkwaliteit moet je 1:3 hebben.

En dat scheefsnijden, ik heb zo'n taartzaag en daar zweer ik bij, superhandig ding.

Maar wel balen, wil je een leuke taart maken, heb je m helemaal in je hoofd en dan dit.

Maar gewoon doorgaan hoor.

4

tip 1: je bakvorm insprayen met bakspray uit een spuitbus
tip2: het maakt niet uit of je schuin snijdt, als je in iedere laag na het snijden even een cocktail prikkertje steekt en als je dan gevuld hebt er weer voor zorgt dat de prikkers in iedere laag weer recht boven elkaar staan dan zie je niets van de scheef gesneden plakken
tip3: misschien had je de marsepein met wat suikerbakkerspoeder moeten aanlengen zodat het minder plakkerig werd. Waarschijnlijk had je een 1:2 of 1:1 kwaliteit en die is minder geschikt om uit te rollen

5

Ik doe na het invetten ook altijd nog een laagje bloem in het bakblik. En scheef snijden: Je zou er een topsy turvy van maken :lol:
En om uit te rollen behoorlijk wat poedersuiker op het aanrecht gooien en dan rollen. En vooral blijven doorgaan en dingen uitproberen, zo kom je erachter wat wel (en vooral niet) werkt! :)