1

Onderwerp: cake blijf nat

Hallo, ik ben nu bezig met mijn cake bakken. Ik heb de kant en klare biscuitmix. Nou staat het al 50 minuten in de over op 180 graden maar mijn cake blijft nat aan de binnenkant. Wat heb ik fout gedaan. Het is een springvorm van 24 cm.
Hopelijk krijg ik snel antwoord.
Groetjes

2

Re: cake blijf nat

Hoelang heb je gemixt ?

3

Kan aan je oven liggen, dan nog langer bakken, tot het droog is.
Zelf gebruik ik geen cake, maar biscuitdeeg.
Dus daar geen ervaring mee.

4

Ik heb 15 minuten gemixt

5

beschrijf anders even stap voor stap wat je gedaan hebt. (hoeveel water bij hoeveel mix, stand van je oven: hetelucht, boven-en onderwarmte,)
Het kan zijn dat je teveel vocht gebruikt hebt, je oven niet de temperatuur heeft die hij aangeeft (een oventhermometer van bij bv blokker kan dan uitkomst bieden),...

6

Hoi Nathalie,
zoals beschreven staat. 290 gram biscuitmix, 5 eieren en 30 ml water. Gemixt op de hoge stand. Maar ik heb het nogmaals gecontroleerd en volgens mij is de cake nu na 50 minuten droog. Ik kan het pas echt goed zien als ik het doorsnijd. Maar ik heb ook een springvorm van 28 cm. Hoe lang moet die dan in de oven?
Groetjes

7

ik zou de temperatuur van je oven eens controleren. Normaal gezien is een biscuit van 24 of 28 (maakt niet zo heel veel verschil uit) klaar in een 30-tal minuten.
Ik verwarm de oven voor op 140 graden dan de gevulde bakvorm erin voor een 10-13 minuten, dan 10-13 minuten op 150 graden en dan nog 10-13 minuten op 160 graden. controleren of hij gaar is en zo niet nog 5 min extra totdat hij helemaal gaar is. Hopelijk kan je hier wat mee.

8

Misschien ligt het daaraan. Dat het gelijk in een te warme oven komt. Ik zal eens gaan proberen om het langzaam op te bouwen. Dank je wel.
Groetjes Sandra

9

Ik had nog een vraagje. Als de cake klaar is zit er bij mij een hoge bol op. is dat altijd zo? Want ik wil een platte taart aan de bovenkant. Dan kan ik de bodem nemen als bovenkant. Maar toch vind ik het vreemd. Of hoort dat zo?

10

Dat hoort dus zo!

sandra schreef:

Ik had nog een vraagje. Als de cake klaar is zit er bij mij een hoge bol op. is dat altijd zo? Want ik wil een platte taart aan de bovenkant. Dan kan ik de bodem nemen als bovenkant. Maar toch vind ik het vreemd. Of hoort dat zo?

Mmm das pas lekker!

11

Als je de oven geleidelijk ophoogt met de temperatuur, de deeg iets meer naar de zijkanten verdeeld in de vorm dan valt die bult wel mee.

12

Ik heb pas een tip gelezen dat je een rvs beker in het midden kan zetten, deze aan binnen en buitenkant insmeren, beker iets meer vullen dan de rest van de taart.
Die persoon zei dat ze nog nooit zulke mooie platte taarten heeft gehad.
Na bakken beker eruit, inhoud weer terug stoppen in het gat, eventueel iets snijden zodat hij even hoog is.
Metaal geleid de warmte dan beter in het midden.

13

Wat ik heb gedaan met die hoge bol is de taart gelijk vanuit de oven omdraaien op de bolle kant en er een bord opleggen! Scheelde echt een heleboel!

Schijnt de zon niet, stiekem schijnt ie toch!!

14

Ik leg er een broodplank op :)

15

Bedankt voor alle tips!