1

Onderwerp: Koekjes: gebruik je uitstekers of losse pols? en nog meer vragen...

Op de T&T heb ik met icing koekjes versierd, dit vond ik erg leuk. En wil het graag nu zelf ook doen, maar dan met eigen gemaakte koekjes natuurlijk. Heb nog wel een aantal vragen hierover. Kunnen jullie me helpen?

Ik zie schitterende koekjes overal staan en vraag me af zijn dit uitstekers of doen jullie dit uit de losse pols?
En met welke mix kan ik de koekjes het best maken?
En moet ik de baktijd laten afhangen van de grootte/hoeveelheid van de koekjes?

Maar alle andere tips zijn ook welkom!

taart taart en nog eens.....taart!

2

Re: Koekjes: gebruik je uitstekers of losse pols? en nog meer vragen...

Hi, om te beginnen gebruikt iedereen uitstekers, dat werkt natuurlijk ook het beste als je een bepaald thema hebt. Er is op de site een recept maar bij T&T waren ze koekjes aan het versieren die gemaakt waren met Koopmans koekjesdeeg, maar daar hadden ze wel 60 gram bloem erbij gedaan, anders liepen de koekjes teveel uit. Ze moeten natuurlijk wel mooi in vorm blijven.

Qua baktijd heeft de dikte met baktijd te maken, niet de grootte of hoeveelheid. Ik zou gewoon de tijd aanhouden die op verpakking/recept staat. En altijd zelf in de gaten blijven houden.  Ik weet wel dat koekjes altijd nog een beetje zacht zijn als je ze uit de oven haalt, ze worden vanzelf hard.

En ook, hoe grover de suiker die je gebruikt, hoe knapperiger dat ze worden. Dus fijne suiker = minder knapperig.

3

Nou, zo logisch is het toch niet dat iedereen uitstekers gebruikt?! Ik heb zelf wel eens koekjes uitgesneden! Zelf een patroontje maken van papier, die op het deeg leggen en zo uitsnijden. Niet zo makkelijk en snel als een steker, maar wel alle vormen mogelijk! ;)

4

Je hebt gelijk. En wat deden ze vroeger toen er nog geen stekers waren in alle onmogelijke vormen, zelf maken natuurlijk. Ik wou alleen maar zeggen dat die hele nette koekjes die je voorbij ziet komen op de forum (volgens mij) met uitstekers gemaakt zijn.

Ik maak vaak koekjes door een bol te vormen en dan plat duwen, maar als je ze van een bepaalde thema wil hebben, is uitstekers wel net zo makkelijk.

5

monique53 schreef:

Ik wou alleen maar zeggen dat die hele nette koekjes die je voorbij ziet komen op de forum (volgens mij) met uitstekers gemaakt zijn.

Ik heb mij laten vertellen dat de waanzinnige koekjes van Karentje  vaak door haar uit de hand gesneden zijn.... Ongelofelijk he? Maar ja, zij is dan ook de Koekjesfee! :lol:

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

6

Wow, echt ongelofelijk. Maar zij is ook zo verschrikkelijk goed, zij telt eigenlijk niet mee hahaha.

7

ik gebruik ook vaak een deeg radertje en een lineaal, je krijgt dan wel eenvoudige viekante, rechthoekige of driehoekige koekjes. (met een gebobbeld randje) Ik heb ook een koekjes spuit, maar ik kan er nog niet goed mee werken (dus tips zijn welkom)
En tja karen is echt super :)

8

die van Karen zijn inderdaad super! :)

ik heb nu een aantal kerst-uitstekertjes gekocht (bij de Action!) en ga maar eens proberen. eerst maar eens 'makkelijk' beginnen, 'k kan later altijd nog uitsnijden.
Ik probeer eerst de Koopmans mix + de 60 gram bloem. En dan zie ik wel wat het wordt, maar voor een eerste keer zal ik niet zoveel eisen hebben. ;)

thanx!

taart taart en nog eens.....taart!