1

Onderwerp: houdbaarheid biscuitmix

Hoi, door omstandigheden (lang ziek geweest), heb ik een aantal maanden niet kunnen bakken. Nu heb ik gemerkt dat mijn biscuitmix als houdbaarheidsdatum oktober 2008 heeft. Zou ik deze nog kunnen gebruiken voor de verjaardagstaart waarmee mijn dochtertje graag wil trakteren in de kleuterklas?
En een bijkomend vraagje: als ik de biscuits voor een prinsessentaart op voorhand bak, hoe lang blijven die dan vers? Ze zou op donderdag trakteren, zou ik dan maandag of dinsdag de biscuits kunnen bakken, en op woensdag vullen en bekleden? Of moet ik dan invriezen?

Alvast bedankt!

2 Laatst bewerkt door birgitta (09-11-2008 18:21)

Re: houdbaarheid biscuitmix

wat denk je zelf?

alles waar de gebruiksdatum van is afgelopen zou ik niet gebruiken, en zeer zeker niet voor kinderen

en het biscuit als je het maandag maakt toch invriezen

3

ik zou het ook niet meer gebruiken. Zeker niet voor anderen (kinderen zijn toch al wat vatbaarder) Maar ik gooi dingen die bij wijze van spreken 1 dag over datum zijn al weg.
Zowel op maandag als dinsdag bakken ----> invriezen woensdag ontdooien, vullen en decoreren.

4

Misschien zijn jullie wat voorzichtiger daarmee...

Maar ik heb bijv banketbakkersroom die nu afgelopen is en die kan heus nog tot eind dit jaar gebruiken. Bloem gebruik ik ook gewoon hoor (je ziet het als het echt niet meer goed is).
Zelfs de bakkerswinkel hier zegt ook dat het helemaal geen kwaad kan, je kan het altijd minstens een maand langer gebruiken dan wat erop staat (bloem, meel e.d.)
Het is gewoon een uiterste verkoopdatum, het is echt niet zo dat het product onmiddelijk niet meer goed is nadat die datum een dag verstreken is....
Op eieren staat ook een datum en als je ze koel en droog bewaart houden die zich zeker 2 maanden.... als het nog niet langer is.

Maar iedereen is daar anders in....

Groetjes, Mandy        www.datzitgebakken.hyves.nl/
Carpe Taart!

5

Tja, ik heb eens in een wetenschappelijk artikel gelezen over houdbaarheidsdata van verschillende producten... Op elk levensmiddel moet een houdbaarheidsdatum staan, dat is wettelijk bepaald, maar er zijn voedingsmiddelen die niet of nauwelijks onderhevig zijn aan 'verval' om het zo maar even te noemen. Zoals bijvoorbeeld gedroogde kruiden en bloem/bakmeel. Ik dacht dat iemand hier er misschien al ervaring mee had, vandaar dus de vraag. Ik zou natuurlijk nooit andere mensen vergiftigen, daarom probeer ik het niet gewoon, maar vroeg ik het even...

6

Ik zou het toch niet gebruiken voor anderen, zeker niet voor kinderen. Ik zou het risico gewoon niet durven lopen!

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

7

Ik ben ook niet zo moeilijk hoor. Gebruik rustig als de datum erover is, als het er maar goed uitziet.
Pas kreeg ik een taart met slagroom vulling. Die had al 4 dagen in de schuur gestaan. Smaakte nog prima. Al zou ik dat zelf niet zo lang doen.
En niemand is er ziek van geworden.
Je proeft het echt wel als het zuur was geworden.