Onderwerp: Invetten kleipistool

Ik heb gisteren mijn kleipistool gekregen. Lijkt me een handig ding.
Nu heb ik echter gehoord dat je dit eerst moet insmeren met crisco of ander vet.
Maar wat smeer ik in: het patroontje of de binnenkant van het pistool.

Desiree

2

Re: Invetten kleipistool

Ik heb een sugargun en die smeer ik nooit in maar je kunt de binnenkant van je kleipistool insmeren.Misschien vind je dat prettiger werken,dat moet je gewoon even uitproberen.

Monique63

Carpe Diem !

3

Ik kneed altijd wat vet (crisco) door de marsepein/fondant die ik door de sugargun haal. Ik vet hem verder niet in, en het werkt prima zo!

Ik heb ook een gewoon kleipistool, dat gaat heel zwaar. Is het vet om het wat gladder te maken zodat je wat minder rafelige sliertjes eruit krijgt of om het minder zwaar te maken?
Geeft een sugargun minder rafelige sliertjes? Het lijkt net op haar-onder-een-microscoop, als je dat ooit gezien hebt.

groetjes Sas

Groetjes, Niels.
Wil je onze taarten zien? Bezoek dan: http://www.nisastaarten.nl

5

Je zou evt met je vinger de binnenkant kunnen insmeren met crisco maar ook de tip om je crisco in de fondant te kneden is prima. Kan dus allebei.

6

dracul schreef:

Ik heb ook een gewoon kleipistool, dat gaat heel zwaar. Is het vet om het wat gladder te maken zodat je wat minder rafelige sliertjes eruit krijgt of om het minder zwaar te maken?
Geeft een sugargun minder rafelige sliertjes? Het lijkt net op haar-onder-een-microscoop, als je dat ooit gezien hebt.

groetjes Sas

Klopt, het ligt er niet aan dat het een gewoon kleipistool is. Ik heb het ook als ik er geen vet door doe! ;)

7

Hoeveel vet ik ook door fondant kneed of als ik het even in de magnetron zachter heb laten worden, ik krijg de fondant niet door mijn sugargun. Ik knijp me dan een ongeluk voor een sliertje van 1 cm!

Zodra ik het met marsepein doe, gaat het (bijna) moeiteloos. Ook als ik fondant meng met marsepein gaat het best goed.

Hoe krijg ik het nou voor elkaar dat 'ie het ook met alleen fondant doet?

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

8

Elja schreef:

Hoeveel vet ik ook door fondant kneed of als ik het even in de magnetron zachter heb laten worden, ik krijg de fondant niet door mijn sugargun. Ik knijp me dan een ongeluk voor een sliertje van 1 cm!

Zodra ik het met marsepein doe, gaat het (bijna) moeiteloos. Ook als ik fondant meng met marsepein gaat het best goed.

Ik zou zeggen: probeer eens uit bij hoeveel vet door het fondant het wel wil... Gewoon een klein beetje fondant pakken en dan steeds maar meer vet erbij doen. Ik denk niet dat het dan nog zo lekker is voor gebruik, maar ik zou wel eens willen weten of het echt niet wil, zelfs niet met eindeloos veel vet... :P
Ik denk dat het ook erg ligt aan het soort fondant dat je gebruikt. Ik heb zelf fondant (marshmellowfondant van de webshop) die al best zacht is. Is jouw fondant ook zacht, of wat steviger?

9

Ja, ik ga idd dan maar eens met veeeeel vet proberen.
Heb tot nu toe regalice of pettinice/bakels fondant gebruikt, mmf van de webshop heb ik nog niet gekocht dus kan ik ook nog niet uitproberen.

Bedankt voor het meedenken en de tips!

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

Elja schreef:

Ik heb dat dus ook!!!
Ik gebruik altijd mmf en krijg het er soms maar moeilijk doorheen!!
Mijn sugargun is ook al eens uit elkaar gehaald en weer inelkaar gezet,dacht dat het beter ging,maar toch niet!!Nou heb ik laatst voor het eesrt marsepein erdoor heen geknepen en dat VLOOG er werkelijk uit!!!heerlijk!!
Toen heb ik mijn mmf eerst even in de magnetron gedaan om het goed zachtte maken,maar het mocht niet echt helpen!!!Ook eerst vet gemaakt met crisco,maar nee een kleine cm en een paar zere vingers!!!vreemd hoor!!!
(ik had trouwens een nieuwe sugargun gekocht op t&t,dacht dat mijn oude toch echt niet goed was!)