Prachtig zo'n chocoladeportret! Dat ga ik ook eens proberen.
In principe moet de chocolade makkelijk los komen van zo'n insteekmapje en het zou ook niet lang moeten duren voor het hard is.
Ik denk dat de chocolade aan het mapje blijft plakken door de manier van chocolade smelten. Als je chocolade wilt verwerken moet je het eigenlijk eerst 'tempereren'. Op het moment dat je chocolade smelt verdwijnen namelijk alle (vet)kristallen in de chocolade die weer terug komen op het moment dat de chocolade afkoelt. Het hard worden van chocolade wordt daarom ook wel eens uitkristalliseren genoemd. Op het moment dat je de chocolade smelt en zonder meer weer af laat koelen/hard worden vormen zich 'slechte' kristallen in de chocolade waardoor hij oa. moeilijk hard wordt en niet genoeg glanst. Je kunt chocolade tempereren door aan de gesmolten chocolade ongeveer 1/3 deel heel fijn geraspte chocolade toe te voegen en dit goed door te roeren tot een homogeen geheel. Je kunt dan om te controleren of het goed is een druppeltje van de chocolade op een schoteltje oid laten vallen en deze twee minuten de tijd geven. Als de chocolade na deze twee minuten al aardig gestold is, is de chocolade klaar voor verdere verwerking.
Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is en dat je er iets aan hebt. Veel succes!
Groetjes, Pauline