1

Onderwerp: Planning eerste opdracht taart.. Tips nodig van de experts!

Hallo allemaal,

Ik heb even jullie advies nodig, ik weet niet zo goed namelijk of ik het nu goed doe!

Ik heb gisteravond fondant met tragantpoeder gekneed en vanmorgen lussen ervan gemaakt voor een strik. Had alleen net niet genoeg voor een rondje en extra slierten onder de strik, die maak ik zo even. De lussen worden al wel mooi hard! Morgenochtend maak ik de strik af en morgenavond/eind van de middag wordt de taart opgehaald.

Ik zit nu te twijfelen of ik extra kapsels moet bakken, ik ben geneigd om het wel te doen aangezien ik volgende week vrijdag ook een taart moet maken, dan kan ik de kapsels invriezen en dat scheelt me dan werk. Ik dacht er zelf aan om vanavond de kapsels te bakken en dan morgenochtend te snijden, vullen, daarna 3 uurtjes later (ik moet werken) de boel te bekleden met fondant, de strik erop en wat bloemen erop plakken. Of moet ik vrijdagochtend alle kapsels bakken? (een beetje tijdnood) Kan ik de fondant ook eerder kleuren? Jawel toch? Dan doe ik dat vanavond ook vast. De bloemetjes die ik er vrijdag opplak snijd ik ook pas vrijdag uit, omdat ze ook om de rand heen moeten en dus een beetje flexibel moeten blijven.

Hoe moet ik nu het advies geven om de taart te bewaren? Hij is voor de zaterdag en gevuld met slagroom en aardbeien'jam'. Bij mij zweten ze eigenlijk nooit in de koelkast maar ik lees altijd van wel.. Tips?

Sorry voor het lange verhaal maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

2

Re: Planning eerste opdracht taart.. Tips nodig van de experts!

Het is inmiddels al vrijdag, ben benieuwd wat je uiteindelijk gedaan hebt.
Ik bak de kapsels al eerder en vries die in, vind het doorsnijden ook fijner gaan wanneer ze nog iets aangevroren zijn (ze ontdooien erg snel door alle lucht er in).
Fondant kan je ook zeker al van te voren kleuren.

Taart bewaren in de doos, in de koelkast en zeer tijdig er uit halen om op temperatuur te komen. Met dit weer is een koele bijkeuken oid ook een tussenoptie (maar het is geen koelkast dus opletten geboden).
Ik hoop dat je er nog wat aan hebt.
Ben benieuwd naar het resultaat!

3

Haha, ik heb hem inmiddels gemaakt! :) Hij is te vinden bij de Taartenparade, ik zal zo de link even neerzetten.

Heb de kapsels (bovenste voor de zekerheid een keer extra) donderdagavond gebakken, vrijdagmorgen gevuld, vrijdagmiddag fondant gekleurd en gedecoreerd en toen werd hij opgehaald! De strik heb ik woensdagavond/dodnerdagmorgen gemaakt en was goed hard! Extra kapsel bleek niet nodig en zit nu in de vriezer, om te gebruiken voor volgende week vrijdag! Hij viel gelukkig in de smaak :), had alleen geen taartdoos!

4

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=37829 deze is het als het goed is!