1 Laatst bewerkt door Adrienne (11-03-2010 14:55)

Onderwerp: Never Fail Chocolate Cake...

... dat stond er boven het recept toen ik het kreeg! Is vragen om moeilijkheden, natuurlijk :lol: Maar  het is inderdaad gelukt, en het is superlekker. Het is een beetje vreemd om te maken, omdat er enorm veel melk ingaat, daarom is het beslag erg vloeibaar. Er is ook in verhouding weinig boter, dus in het begin blijft het heel korrelig, met al die suiker. Het wordt ook op vrij lage temperatuur gebakken, dus het duurt een tijdje.

Hier is ie dan:

1/4 cup ( = 60g ) boter
1/4 cup ( = 50 g ) plantaardig vet ( Crisco)
1 1/2 cups (= 300 g) suiker
1 theelepel vanille extract
2 eieren
3/4 theelepel bakpoeder
3/4 theelepel baking soda ( weet niet hoe dat bij jullie heet)
3/4 cup (= 60 g) cacaopoeder
1 3/4 cup (= 210 g) bloem
1 3/4 cup (= 400 ml) melk
mespuntje zout

Boter, Crisco, vanille en suiker luchtig kloppen. Eieren toevoegen tot ze geheel zijn opgenomen. baking soda, bakpoeder, cacao, meel, zout en melk toevoegen en geod mengen. Beslag in vorm gieten en en bakken op 175 graden tot het gaar is.

Dat laatste duurde bij mij ongeveer drie kwartier. ( Beetje suf dat er niet bij stond hoe lang, ga ik eens navragen...) Ik heb na een half uur gewoon af en toe een prikker erin gestoken, tot ie er droog uit kwam :+. Ik had zelf een 16 cm blik en een 12 cm blanda bolletje gevuld, maar dat werd echt veel te hoog: het verdubbeld ongeveer! Ik denk dus dat het makkelijk in een 20 cm, en misschien zelfs in een 24 cm blik kan.

Dan de ganache:
200g pure chocolade
120 ml slagroom
45 g boter
45 ml cognac

Alles samen verwarmen tot 1 geheel, buiten de koelkast helemaal af laten koelen. :9

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

2

Re: Never Fail Chocolate Cake...

bedankt

ga het eens uitproberen  :)

3

Dankje wel, ik ga het ook vlug eens proberen....;)

Groetjes Marlies.

4

wat is Crisco?

5

Is een merknaam voor een plantaardig vet, weet niet waar het in NL en Belgie te verkrijgen is ( behalve bij de webshop :) ) maar hier heet het Spry en staat het gewoon in de supermarkt! Is de moeite waard om aan te shaffen: blijft eeuwig goed, en kun je op veel manieren bij het decoreren gebruiken. :Y

Groetjes, Adrienne

6

Bedankt.

Ik ga hem zeker eerdaags uitproberen.

7

OOOOOO dat klinkt lekker! Fijn dat je mg en ml erbij hebt gezet, altijd nog ruzie met die cupmaten, misschien toch eens cupmaatlepels gaan kopen maar waar?

lekker duurt het langst!

8

meyke schreef:

OOOOOO dat klinkt lekker! Fijn dat je mg en ml erbij hebt gezet, altijd nog ruzie met die cupmaten, misschien toch eens cupmaatlepels gaan kopen maar waar?

Kan ik je zeker aanraden, is hartstikke handig! Ik kan je alleen niet waar... misschien een kookwinkel in de buurt?

Groetjes, Adrienne

9

grammen zijn idd handiger, want ga die boter en crisco maar in dat cupmaatje proppen en er dan weer uitpeuteren......

Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

10

Hoi, mag ik nog even een vraagje stellen over het recept? Je schrijft dat het genoeg is voor een blik van 24 cm. Bedoel je dan een rond blik met een doorsnee van 24 cm of een rehthoekig cakeblik met een lengte van 24 cm? Haha, dat scheelt nogal wat, dus ik vraag het maar even van tevoren...

11

Ik bedoel rond, maar heb inmiddels ervaren dat 20 cm toch wel het maximum is, anders wordt ie wel erg plat. Succes!

Groetjes, Adrienne

12

Okee, dank voor je antwoord, Adrienne. Ik ga het van de week zeker proberen, lijkt me heerlijk luchtig voor na de kerstmaaltijd O-) haha

13

Ik ben bezig een aantal recepten te beoordelen om op te nemen op de site, ik vroeg me af of dit een goede aanvulling zou zijn. Een luchtige chocoladecake zou in elk geval een mooie zijn tegenover de zware mudcake die er nu staat. Maar ik vraag me af of het recept wel klopt :think: Volgens mij is een kwart cup boter geen 6 gram :/ Adriënne? Iemand anders?

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

14

ik gok op 60 gram en dus een nulletje vergeten. Een kwart cup is ongeveer 60 ml........ maar dat zou dan dus geen 60 gram kunnen zijn....... hmmm... lekker zinnige reactie...

If life gives you lemons, make lemoncurd.

15

Jozien schreef:

Ik ben bezig een aantal recepten te beoordelen om op te nemen op de site, ik vroeg me af of dit een goede aanvulling zou zijn. Een luchtige chocoladecake zou in elk geval een mooie zijn tegenover de zware mudcake die er nu staat. Maar ik vraag me af of het recept wel klopt :think: Volgens mij is een kwart cup boter geen 6 gram :/ Adriënne? Iemand anders?

Groetjes, Jozien.

Ik heb ook een recept staan van luchtige chocolade biscuit (wou chocolade taart maken maar was de boter vergeten en kreeg een heel hoog en luchtige biscuit) eventueel kan daar nog extra choco bij worden gedaan voor meer choco smaak

16

Jozien schreef:

Volgens mij is een kwart cup boter geen 6 gram :/ Adriënne?

NEEEEE, dat moet inderdaad 60 gr zijn! Ga het meteen aanpassen. :+
Maarre.... echt luchtig is ie niet: misschien iets minder zwaar dan de mudcake, maar ik denk toch dat ie er redelijk wat van weg heeft :Y

Groetjes, Adrienne