Onderwerp: Never Fail Chocolate Cake...
... dat stond er boven het recept toen ik het kreeg! Is vragen om moeilijkheden, natuurlijk Maar het is inderdaad gelukt, en het is superlekker. Het is een beetje vreemd om te maken, omdat er enorm veel melk ingaat, daarom is het beslag erg vloeibaar. Er is ook in verhouding weinig boter, dus in het begin blijft het heel korrelig, met al die suiker. Het wordt ook op vrij lage temperatuur gebakken, dus het duurt een tijdje.
Hier is ie dan:
1/4 cup ( = 60g ) boter
1/4 cup ( = 50 g ) plantaardig vet ( Crisco)
1 1/2 cups (= 300 g) suiker
1 theelepel vanille extract
2 eieren
3/4 theelepel bakpoeder
3/4 theelepel baking soda ( weet niet hoe dat bij jullie heet)
3/4 cup (= 60 g) cacaopoeder
1 3/4 cup (= 210 g) bloem
1 3/4 cup (= 400 ml) melk
mespuntje zout
Boter, Crisco, vanille en suiker luchtig kloppen. Eieren toevoegen tot ze geheel zijn opgenomen. baking soda, bakpoeder, cacao, meel, zout en melk toevoegen en geod mengen. Beslag in vorm gieten en en bakken op 175 graden tot het gaar is.
Dat laatste duurde bij mij ongeveer drie kwartier. ( Beetje suf dat er niet bij stond hoe lang, ga ik eens navragen...) Ik heb na een half uur gewoon af en toe een prikker erin gestoken, tot ie er droog uit kwam . Ik had zelf een 16 cm blik en een 12 cm blanda bolletje gevuld, maar dat werd echt veel te hoog: het verdubbeld ongeveer! Ik denk dus dat het makkelijk in een 20 cm, en misschien zelfs in een 24 cm blik kan.
Dan de ganache:
200g pure chocolade
120 ml slagroom
45 g boter
45 ml cognac
Alles samen verwarmen tot 1 geheel, buiten de koelkast helemaal af laten koelen.
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>