1

Onderwerp: Snel Hulp! Tragacanthvraagje :)

Hallo, aangezien het hier zo'n babbelplekje is en er wel continu iemand is: Kan iemand mij gauw aangeven hoe ik tragacanth gebruik? Ik wil een strik en een bloem maken, maar ik heb alleen het poeder gekregen. Kneed ik dit gewoon door de fondant? of moet er nog wat bij? en hoeveel?

Help!

2 Laatst bewerkt door tom poes (29-10-2008 20:58)

Re: Snel Hulp! Tragacanthvraagje :)

webshop schreef:

Tragant gom is een natuurlijk product dat gebruikt kan worden om fondant en marsepein harder en steviger te laten worden. Je hebt 2 theelepels nodig op 500 gram marsepein of fondant. Gompoeder erdoor kneden en bij voorkeur minimaal 4-5 uur laten liggen, luchtdicht verpakt. Hierna is het nog prima kneedbaar, perfect te vormen en het wordt steviger na modeleren. Het verkregen mengsel met fondant wordt ook wel "modelling paste" genoemd.

Perfect voor figuurtjes, bloemen waarvan de randjes moeten opstaan of bijvoorbeeld om letters of cijfers na uitharden rechtop neer te zetten op je taart!

Laat Marianne maar niet lezen dat je deze rubriek 'misbruikt'.... ;)!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

Hoi,,

Op deze site is een duidelijke uitleg ervoor:
http://www.encyclopedia.com/doc/1E1-tragacan.html
Als je dan op de online video klikt, krijg je er de uitleg van.
Succes!

4

Oke, dus ik moet het eerst laten liggen en dan nog 24 uur drogen? Wat gebeurt er als ik het niet zo lang laat liggen na het kneden? De strik moet vrijdagmiddag op de taart!

5

Haha ja sorry, maar het is een beetje een spoedvraag en vorige keer ging het niet zo snel in de andere rubriek, hihi.. En wil graag aan de slag, maar moet het dus blijkbaar laten liggen.. Ai! Dus daarom alvast sorry!

6

tom poes schreef:
webshop schreef:

Tragant gom is een natuurlijk product dat gebruikt kan worden om fondant en marsepein harder en steviger te laten worden. Je hebt 2 theelepels nodig op 500 gram marsepein of fondant. Gompoeder erdoor kneden en bij voorkeur minimaal 4-5 uur laten liggen, luchtdicht verpakt. Hierna is het nog prima kneedbaar, perfect te vormen en het wordt steviger na modeleren. Het verkregen mengsel met fondant wordt ook wel "modelling paste" genoemd.

Perfect voor figuurtjes, bloemen waarvan de randjes moeten opstaan of bijvoorbeeld om letters of cijfers na uitharden rechtop neer te zetten op je taart!

Laat Marianne maar niet lezen dat je deze rubriek 'misbruikt'.... ;)!

Marianne leest, en vindt het inderdaad geen excuus :nooo

[MOVE] --> Decoreren

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

En nu je goed staat: tylose werkt (veel) sneller dan tragant :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8 Laatst bewerkt door Anouk-Taart (29-10-2008 21:07)

Sorry!

Maar kan ik het dan ook nu erin kneden en over een uurtje gebruiken, of beter wachten tot morgenochtend 8/9 uur, of zou het dan te laat zijn om zowel de strik te maken als de fondant te gebruiken?

Ja ze hadden hier geen tylose meer, een beetje stom. De taartenwinkel waar ik morgen heen ga is pas 10 uur open dus dat wordt zo laat..

9

Je kunt het het beste zo snel mogelijk er doorheen kneden en dan zo lang mogelijk laten intrekken en dan je strik maken. Hoe langer je het laat liggen vooraf, hoe beter. Doe het wel sowieso door fondant, niiet door marsepein. Dan droogt het nog langzamer en het wordt vaak niet eens echt helemaal hard. Op hoop van zegen voor wat betreft het drogen zou ik zeggen.

Succes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

10

Bedankt voor je reactie :) Het heeft nu zo'n 11 uur gelegen bijna, dat moet ruim voldoende zijn. Ik maak zo de lussen en dan kunnen ze zo'n 23 uur drogen en de strik zo'n 6 uurtjes!

11

Denk dat het wel goed komt hoor! Misschien even op een warm plekje leggen?

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

12

even in de oven (laagste temp) wil ook nog wel helpen bij tijdnood!

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl