1

Onderwerp: invriezer en ontdooien zonder doos

Hallo,

Ik had even de zoekfunctie gebruikt om te lezen hoe invriezen het beste kan maar dan blijf ik toch nog met een vraag zitten.

Je vriest je taart met botercreme ertussen (ik wil bokkenpootjesbotercrme doen) in in een plastic zak. Dan haal je hem uit de vriezer en laat hem ontdooien in een kartonnen doos. Maar ik heb helaas geen kartonnendoos. Kan ik hem ook gewoon op een rooster laten ontdooien in de koelkast, of beter nog op een bord?

Alvast bedankt voor het lezen.

Groetjes Lientje

2

Re: invriezer en ontdooien zonder doos

De taart wordt meestal in een doos ontdooit, om het ontdooien zo langzaam mogelijk te laten gaan. De doos is dan een soort extra isolatielaagje. Je zou hem dus ook in een taartstolp, als je die hebt, kunnen laten ontdooien. Maar volgens mij is het geen ramp als je geen doos oid hebt hoor..! ;)

3

thanks
aha dus dat is de reden. Dus hij mag ook gewoon in een tupperware taardoos. Want die heb ik wel...

4

Mijn ervaring met plastic dozen is niet zo goed, al was dat niet met een ingevroren taart die moest ontdooien.
Ik had nog een stuk taart over en dat in een plastic taartdoos gedaan en de fondant was er helemaal vanaf gegleden en tot een plasje op de bodem geworden.

Niet om je te ontmoedigen, maar het zou zonde zijn als dat met je taart zou gebeuren!

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

5

Het is belangrijk dat je condens weg kan, bij een kartonnen doos wordt het karton daardoor een beetje slap, bij een plastikke doos kan het geen kant op.
Ik zou 'm dus ook liever 'bloot' in de koelkast zetten!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

6

De beste manier is, in een doos, in een plastic zak invriezen. Daarna de zak eraf en met doos en al ontdooien in een koelkast. Als je hem zo zonder doos in een plastic zak doen, dan hou je volgens mij geen taart meer over, heb je allemaal deuken erin zitten. Tenzij je een mega vriezer heb met zat ruimte.
Ik heb hem zelf met doos, zonder zak in de vriezer gedaan, daarna zo met doos in de koelkast en dat ging prima. Zoals gezegd, in een plastic doos kan inderdaad het condens niet weg, dan gaat je taart smelten omdat ie te nat wordt. Dan beter zo zonder iets in de koelkast.
Ik weet niet of die tupperware doos in de vriezer kan? Dan zou ik hem daarin in de vriezer doen, daarna zonder deksel zo in de koelkast zetten.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

7

toch nog een aanvullende vraag die me zomaar te binnen schiet...

Van gewone taarten kan ik me herinneren dat als ze te lang op een kartonnentje staan, bijv. langer dan een dag, dat de hele taart dan naar karton smaakt.

Hoe zit dan dan precies. Is dat soms alleen met taarten uit de winkel?

8 Laatst bewerkt door lune (28-10-2008 22:39)

Ik gooi mijn in te vriezen taarten altijd gewoon alleen in een zak in de vriezer (doos past niet)
ik laat m ook in de zak ontdooien (maar zorg wel dat de zak de taart niet raakt, vraag me niet waarom :lol:) en ze komen er prima uit, zonder zweet, condens etc
ik laat ze wel ruim vantevoren op een koele plek (nooit de koelkast, ook weinig plek tussen de broccoli's en de pakken melk :lol:) ontdooien

Alles goed???? nee 3 fout

Hallo even een spuit 11 vraagje: hebben we het hier over een met fondant beklede taart of alleen gevuld en nog niet bekleed? En zou voor een taart van 12"/30cm met botercreme en jam 24 uur ook genoeg zijn? Ik heb namelijk een opdracht taart bekleed enal ingevroren omdat mijn zoontje griep heeft en ik bang ben dat ik het ook krijg en dan eind van de week de taart niet meer kan doen! Zo hoef ik hem alleen nog te decoreren en is het harde werk al gedaan....
Alvast onwijs bedankt,

Hoii, Els
taart van mij: http://www.prinsesopdetaart.nl

10

In de vriezer in alleen een zak.
Ontdooien bij voorkeur in een kartonnen doos in de koelkast. Heb je die niet, dan open en bloot in de koelkast. maar noooooooooooooooooooooit in een Tupperware of andere plastic doos ontdooien!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

11

In een plastic doos gaat ie smelten... Zelfs als je de taart niet in de vriezer hebt gehad word de fondant in een tupperware doos nattig.