1

Onderwerp: kleurstof van de toko?

Ik was laatst bij een toko, en daar bleken ze aromatische kleurstoffen te verkopen (rooie met kersenaroma bijv.) en ik vroeg me af of iemand hier dat ooit heeft gebruikt om fondant mee te kleuren? Was er wel benieuwd naar, zo niet dan ga ik het zelf uitproberen en laat ik het wel weten.

Het is in elk geval erg dun spul, en ze hebben redelijk wat kleuren, blauw, groen, rood, geel etc. Allemaal met smaakjes.

2

Re: kleurstof van de toko?

Van vloeibare kleurstof wordt je m'pein / fondant erg plakkerig, je kunt dat wel een beetje oplossen met extra poedersuiker maar..... :nooo
Wel grappig: smaak en kleur ineen!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

Ik heb ook kleurtsoffen van de toko en ik vind het een drama. Je fondant/marsepein wordt plakkerig en de kleuren blijven pastel.

De smaakjes .. ik denk eerlijk gezegd dat het niet zo'n succes is.. lijkt me erg chemisch

“You know you are getting old when the candles cost more than the cake.”
Taartenhof

4

Misschien wel geschikt om schuimpjes mee te maken,

ik maak zelf MMF (nouja probeer het, soms gaat het wel goed andere keer wat minder) en doe dan de helft water en de helft vloeibare kleurstof van de toko (=5ml). Gaat prima met de kleurstoffen en ook mooie felle kleuren. Roze maak ik met roze marshmallows.

De smaakjes en kleur varianten heb ik een keer geprobeerd met de smaak granaatappel grenadine (van de toko) en dat smaakte ook echt naar limonadesiroop (=grenadine). Vond het niet zo heel geweldig, maar dat is wellicht omdat ik ook niet van grenadine hou. Had er niet op gelet toen ik het kocht (granaatappel dacht ik te kopen).

Gevaar is wel dat je voor mooie kleuren misschien meer kleurstof gebruikt dan voor smaak nodig was en de verhouding dus een beetje zoek is (smaak explosie ipv subtiel). Ik houd het dus gewoon op de toko smaakloze kleurstoffen (heb rood, groen, blauw, geel en bruin). Scheelt overigens ook moeilijk doen met kleuren omdat je de MMF meteen in de goede kleur maakt.

6

ik vind vloeibare kleurstoffen, al zijn ze niet onmogelijk, toch verre van ideaal! :(

Mijn website: Presentaart

7

Ik heb hier ook 2 van die flesjes te liggen maar ik d8 misschien wel ideaal om je kapsel of cake mee te kleuren???? :think:

Ff late reactie

Ik heb bij mijn toko kleurpoeders gekocht. Dat is heel goed te doseren en ik krijg er een hele mooiel kleur oranje en rood van. Misschien een tip?

Groetjes, Mireille

LET'S MAKE CAKES, NOT WAR!
http://www.mijnalbum.nl/Album=K4HUVYIU

9

ik heb ooit rood gebruikt met rozensmaak. De taart werd er vies van!! Gelukkig had ik ook nog een taart zonder smaak.

Groeten,
Esther

de smaakjes bij de toko vind ik ook vies! Ik ga voor de smaakloze kleurstoffen :)