1

Onderwerp: ganache vraagje

Ik wil mijn chocolade taart (van chocolade-muffin beslag) bekleden met een laag ganache.

Nou heb ik wel eens eerder een cake overgoten met gesmolten chocolade, maar de chocolade bleef niet op de cake liggen en liep deels de cake in, waardoor de cake nogal hard werd door de opgezogen chocolade.

Is het zo dat als je slagroom toevoegd aan de gesmolten chocolade het er dan wel op blijft liggen??

2

Re: ganache vraagje

Met Ganache zal je dit niet zo snel hebben. Het is vet door de slagroom, dus zal niet snel in de cake trekken.
Dus probeer het maar en je zal het zelf zien!

3

dankje!

Ik heb ergens gelezen dat je er poedersuiker door heen kunt doen, zodat het harder wordt. Is dit een goed idee en gaat dit niet erg klonten?

4

Nee hoor neit doen, is nergens voor nodig. Je moet geduld hebben met ganache. Dus gieten, nog even gieten en hard laten worden in de koeling.

En voordat je gaat gieten, eerst goed laten afkoelen!

Groetjes Renske

6

Zal ik doen! Dankjewel voor de tips!

Een collega zei me dat als je chocolade callets gebruikt je geen slagroom hoeft te gebruiken, klopt dit?

7

Dat klopt niet tenzij je harde chocola op je taart wilt...
Ganache met slagroom erop blijft zacht al wordt het buitenlaagje wel net 'hard', dat het niet meer meteen kleeft, maar je snijdt daar dus zo doorheen. Met alleen chocola maak je als het ware een 'paasei' aan de buitenkant van je taart!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

Moet je eigenlijk je taart afsmeren met botercreme voordat je er de ganache overheen giet??

Chocolate comes from cocoa, which is a tree. That makes it a plant. Therefor chocolate is salade.

Nee dat zou ik niet doen. ik zou alleen de kieren vullen met botercreme (dus waar de lagen vulling zitten) en verder zou ik hem niet afsmeren want dan heb je kans dat de ganache er af loopt omdat die warm is als je hem er over giet.

10

Écht handig zo'n forum.... :lol:

cake a day, takes the sorrow away!!!!

11

Hallo !

Heb al veel tips gelezen die ik heb kunnen gebruiken.
Maar nu heb ik net mijn taart overgoten met ganache, maar nou zit alles onder.
Dus waar de taart op staat.

Hoe doen jullie dat?
Maak je dat weer schoon ?

Je kan hem niet op het een overgieten en dan later oppakken en ergens anders op zetten, lijkt mij.

Misschien kan ik er wat mee voor de volgende keer.

Ik maak het taartje voor vaderdag.
Nu wil ik graag op de chocolade nog iets schrijven, kan dat met botercr

Getrouwd en mama van een kleine meid (10mnd).
26 jaar, zuidholland, gehandicaptenzorg

12

Ik overgiet de taart altijd op een rekje zodat de overtollige ganache eraf druipt. Maar dat is bij jou al te laat denk ik! Je kan hem met een palet mes ofzo heel voorzichtig optillen en op een ander bord leggen.

Je kan met botercreme op de taart schrijven maar natuurlijk ook met witte chocola. Ganache word niet hard maar als je de witte chocola niet mengt met room wordt die wel weer hard.

13

irene84 schreef:

Ik overgiet de taart altijd op een rekje zodat de overtollige ganache eraf druipt. Maar dat is bij jou al te laat denk ik! Je kan hem met een palet mes ofzo heel voorzichtig optillen en op een ander bord leggen.

Je kan met botercreme op de taart schrijven maar natuurlijk ook met witte chocola. Ganache word niet hard maar als je de witte chocola niet mengt met room wordt die wel weer hard.

Geweldig, bedankt.
Ik heb nog een reep witte chocoade, ga ik die wel even smelten en dan schrijven!

Ja jouw tip van het rekje ga ik volgende keer gebruiken!

Ik denk dat mijn man niet eens oog heeft voor het bakpapier waar de taart nu op staat en waar ik hem wel op moet laten staan.

Ik ga even een hartje uit fondant halen en dan met witte choco schrijven.

Bedankt nogmaals...

Getrouwd en mama van een kleine meid (10mnd).
26 jaar, zuidholland, gehandicaptenzorg